چرا زمان اعلام عید فطر فرق دارد؟

به گزارش مجله اینمن، با مشاهده هلال ماه شوال 1443 هجری قمری، شب عید سعید فطر در بیشتر کشورها اعلام می گردد. اما چرا روز عید فطر در کشورهای مختلف فرق دارد؟

چرا زمان اعلام عید فطر فرق دارد؟

عید فطر، جشن روزه داری و جشن مذهبی مهمی است که مسلمانان مراسم این روز را در سراسر دنیا برگزار می نمایند و سرانجام ماه مبارک رمضان، ماه مقدس روزه داری اسلامی محسوب می گردد. عید فطر در بسیاری از کشورها در دوم ماه مارس یا 12 اردیبهشت ماه اعلام شده است. مشاهده هلال ماه در روز شنبه یعنی 30 آوریل آسان نبود در نتیجه ماه رمضان در بسیاری از کشورها 30 روز و عید سعید فطر دوم ماه مه خواهد بود. اما این اختلاف در اعلام عید فطر چرا رخ می دهد؟ برای پاسخ به این سوال همراه خبرنگاران باشید.

چرا زمان اعلام عید فطر فرق دارد؟

پژوهشگران با بیان اینکه علل اختلاف زمان اوقات شرعی در کشورهای همسایه، پرسش بسیاری از افراد است، اظهار کردند: یکی از دلایل اختلاف زمان بین دو کشور، افق متفاوت منطقه ها است؛ به طور مثال گاهی اوقات هلال ماه در ایران مشاهده نمی گردد، اما در عربستان به علت افق متفاوت قابل مشاهده است.

تفاوت افق موجب اختلاف زمان بین دو کشور می گردد که به علت پیچیدگی این مسائل، رویت هلال ماه با ابزارهای بسیار دقیق محاسبه می گردد؛ البته گاهی اوقات مانند ماه شوال سال جاری پیچیدگی رویت هلال ماه کم است و به راحتی می توان آن را مشاهده کرد.

شرایط ماه بحرانی چیست؟

گاهی اوقات ممکن است ماه بحرانی رخ دهد که در این شرایط ماه در آسمان وجود دارد، اما شرایط رویت آن بسیار سخت است. در این هنگام هلال ماه باریک بوده و با خورشید نیز فاصله زیادی ندارد.

در چنین مواقعی که ماه بحرانی رخ می دهد به علت اینکه برای رصد آن شرایط خاص و ویژه ای وجود دارد، معمولا اختلافاتی رخ می دهد و ممکن است بعضی دچار توهم رویت هلال ماه شوند.

تفاوت در نحوه محاسبه و رویت ماه

یکی از مسائلی که سبب اختلاف رویت هلال بین کشورها می گردد بحث دین و فقه است. در محاسبات اهل سنت، کافی است از نظر محاسباتی وجود هلال ماه در آسمان اثبات گردد، اما در ایران معیار اصلی رویت هلال ماه است. بنابراین اختلافات میان کشورهای مختلف ناشی از این مسئله نیز است.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می کنیم مطلب خورشید چه زمانی زمین را نابود می نماید! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2097

به "چرا زمان اعلام عید فطر فرق دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا زمان اعلام عید فطر فرق دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید