کشف باورنکردنی یک دایناسور گوشتخوار پرنده به میزان یک اسب!

به گزارش مجله اینمن، پژوهشگران، نام این گونه دایناسور را داورلونگ گذاشته اند. بقایای روده این دایناسور نشان می دهد که گوشت خوار بوده و البته با توجه به شرایط محل زندگی و ابعاد این دایناسور حدس زده می گردد که از قورباغه ها و سمندر ها تغذیه می نموده است.

کشف باورنکردنی یک دایناسور گوشتخوار پرنده به میزان یک اسب!

باستان شناسان چینی پیروز شدند، بقایای روده ای از یک دایناسور پرنده را که بیش ار 100 میلیون سال پیش می زیسته، آنالیز نمایند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از rahnamato، این مطالعه تازه نشان می دهد که بیش از 100 میلیون سال پیش، یک دایناسور ترسناک و پرنده مانند در دریاچه ای افتاده و سپس به یک فسیل استثنایی تبدیل شده است. این فسیل یکی از معدود بقایای روده دست نخوره است که به وسیله پژوهشگران، کشف شده است.

پژوهشگران، با تماشا یک لایه بزرگ مایل به آبی، در شکم این فسیل، که متعلق به گونه تازه کشف شده وانگی است، متوجه شدند که به یک کشف خارق العاده دست پیدا نموده اند. نتایج این یافته ها مجله علمی Scientific Reports منتشر شده است، نشان می دهد که این لایه، درواقع روده دایناسور است.

این یافته بینش ارزشمندی را در خصوص تکامل روده پرندگان و دایناسور ها ارائه می دهد و به پژوهشگران، دریچه اطلاعات روشن تری را درباره دایناسور های 100 میلیون تا 145 میلیون سال قبل می دهد. اهمیت این یافته ها از آن جاست که حفظ بافت نرم بدن جانداران، بسیار نادر است و این موضوع به ویژه در دایناسورها، غیرمعمول است.

درواقع شرایط شکل گیری فسیل باید بسیار درست باشد تا از خورده شدن بافت های نرم ظزیف مانند غضروف و دیگر اندام های حساس به وسیله باکتری ها، پیشگیری گردد. احتمالا این فسیل به سرعت در زیر رسوبات نرم (در محل مغولستان امروزی) مدفون شده و در نتیجه در محیط کم اکسیژن که باکتری های هوازی نمی توانند زنده بمانند، به شکل یک فسیل با مواد معدنی شکل گرفته است.

پژوهشگران، نام این گونه دایناسور را داورلونگ گذاشته اند. بقایای روده این دایناسور نشان می دهد که گوشت خوار بوده و البته با توجه به شرایط محل زندگی و ابعاد این دایناسور حدس زده می گردد که از قورباغه ها و سمندر ها تغذیه می نموده است.

پژوهشگران می گویند بر خلاف تصاویری که فیلم های تخیلی مانند پارک ژوراسیک از دایناسور های پرنده می سازد، این نوع جانداران، اغلب، کوچک و سبک بودند. طول این گونه اخیرا کشف شده کمتر از یک و نیم متر و ابعادش تقریبا هم مقدار یک اسب است. بعلاوه این دایناسور مانند سایر نمونه های مشابه خود، پر داشت.

منبع: فرادید
انتشار: 24 آذر 1401 بروزرسانی: 24 آذر 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2203

به "کشف باورنکردنی یک دایناسور گوشتخوار پرنده به میزان یک اسب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف باورنکردنی یک دایناسور گوشتخوار پرنده به میزان یک اسب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید