یک حفره سیاه که می خواهد شما را ببلعد! ، توهم نوری عجیب که مغز را گول می زند

به گزارش مجله اینمن، تصویر وهم انگیز سیاهچاله، در واقع از یک ترفند مغزی برای گشاد کردن مردمک چشم استفاده می نماید.

یک حفره سیاه که می خواهد شما را ببلعد! ، توهم نوری عجیب که مغز را گول می زند

به گزارش خبرنگاران و به نقل از سان، یک توهم نوری که باعث می گردد بعضی افراد با تماشا یک تصویر، احساس نمایند در شرف بلعیده شدن به وسیله سیاهچاله ای بزرگ هستند. این تصویر وهمی در واقع از یک ترفند مغزی هوشمندانه استفاده می نماید. دانشمندان دریافتند که بعضی افراد نسبت به دیگران واکنش شدیدتری نسبت به این توهم دارند. هر چه اتساع مردمک بزرگتر باشد، واکنش بیشتر است.

این نتیجه مطالعه ای است که سال گذشته در مجله Frontiers in Human Neuroscience منتشر شد. گفته می گردد که همه افراد تحت تاثیر این توهم قرار نمی گیرند، اما تشخیص اینکه آیا شما تحت تاثیر این توهم هستید یا نه، آسان است.

اگر با نگاه کردن به عکس بزرگتر شدن سیاهچاله را نمی بینید، شما یکی از معدود افرادی هستید که این ترفند روی آن ها کار نمی نماید. روانشناسان این توهم نوری را روی 50 مرد و زن آزمایش کردند. محققان شرح دادند: در این مطالعه، چندین الگوی حفره را برای چند ثانیه روی صفحه نمایش کامپیوتر نشان دادیم در حالی که با استفاده از یک ردیاب مادون قرمز چشم، تنظیمات همزمان مردمک چشم را با انبساط وهمی درک شده ثبت کردیم. آن هایی که واکنش نشان دادند، مغزشان فریب خورده بود تا فکر نمایند سیاهچاله در حال تاریک تر شدن است. این همان چیزی است که باعث می گردد مردمک های آن ها درست مانند مردمک های شما در یک اتاق تاریک، گشاد شوند.

بیشتر بخوانید:

  • آیا سازه های بتنی می توانند خود را ترمیم نمایند؟ | چاپ سه بعدی سازه بتنی با حسگری عجیب

به گزارش نیویورک تایمز، برونو لانگ، نویسنده این مطالعه گفت: به خودی خود دلیلی وجود ندارد که مردمک در این شرایط تغییر کند، زیرا هیچ چیز در واقعیت بیرونی تغییر نمی نماید، اما به وضوح چیزی درون فکر تغییر نموده است. ظاهرا شیب تصویر چیزی است که باعث می گردد، این توهم نوری عمل کند. رنگ ها و الگوها طوری به نظر می| رسد که گویی بینندگان در حال ورود به یک تونل هستند. چشم ها ممکن است بر اساس تجربیات گذشته به این موضوع واکنش متفاوتی نشان دهند. تنها، حدود 14 درصد از شرکت نمایندگان در مطالعه بزرگتر شدن حفره را نتماشاد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2301

به "یک حفره سیاه که می خواهد شما را ببلعد! ، توهم نوری عجیب که مغز را گول می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک حفره سیاه که می خواهد شما را ببلعد! ، توهم نوری عجیب که مغز را گول می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید