15 لباس بتمن در فیلم ها از بدترین تا بهترین

به گزارش مجله اینمن، لباس بتمن اصلی ترین و مهم ترین دارایی و ابزار او است. باید در عین هراس انگیز و مستحکم بودن، راحت و فرز باشد و به این قهرمان شنل پوش اجازه دهد تا حرکات رزمی و ضربات مرگبارش را روی سر خلافکاران و جنایتکاران خراب کند. در کنار تمام این ویژگی ها، لباس او باید متناسب با فیلمی باشد که در آن حضور دارد. حس و حال فیلم ساخته شده تأثیر مستقیمی روی رنگ و فرم و ابعاد مختلف لباس بتمن می گذارد.

15 لباس بتمن در فیلم ها از بدترین تا بهترین
  • بتمن هایی که ساخته نشد؛ از کیانو ریوز و پل نیومن تا واکین فینیکس

از رونمایی بتمن رابرت پتینسون مدتی می گذرد و طرفداران بی شمار بروس وین با دیدن تریلر آن حسابی ذو ق زده شدند. این بهانه ای شد تا لباس های بتمن در سینما را از بدترین تا بهترین رده بندی کنیم.

15. سریال بتمن و رابین سال 1949

رابرت لاوری در این سریال ساخت دهه چهل میلادی نقش بتمن را بازی می کرد. درست است که بیشتر از 70 سال می گذرد، ولی واقعا نقابش را خیلی بد طراحی کردند. نه سوراخ چشم ها جای درستی قرار داشت و نه گوش ها خوب جا گرفته بودند.

نماد بتمن روی سینه بازیگر هم که دیگر احتیاج به گفتن ندارد. همه چیز شبیه یکی از این لباس هایی است که با قیمت ناچیز در مغازه ها می فروشند و دست بچه ها می دهند.

14. سریال بتمن 1943

لباسی که به تن لوییس ویلسون کردند از مشکلاتی مشابه لباس لاوری رنج می برد، ولی با اینکه 6 سال از آن قدیمی تر بود، لوگوی بتمن روی سینه اش را خیلی بهتر طراحی نموده بودند. کمربند تجهیزاتش هم کاربردی تر و جذاب تر به نظر می رسید. اگرچه همینش باعث دردسر شد.

در یکی از صحنه های فیلم که بتمن سر و ته آویزان شده، می توانید پاکت سیگارهای لوییس ویلسون را ببیندی که از جیب های همین کمربند بیرون می افتد.

13. بتمن و رابین: زره یخی

بتمن هایی که جوئل شوماخر ساخت هرکدام دو ست لباس داشتند، آن هم فقط به دلیل اینکه اسباب بازی های مرتبط به فیلم در مدل های مختلف فراوری شوند و فروش بیشتری پیدا نمایند.

این لباس جایگزین در فیلم بتمن و رابین که به لباس یخی معروف شده، برای زمانی بود که بروس، دیک و باربارا می خواستند با مستر فریز مبارزه نمایند و جلوی او را در دستیابی به اهدافش بگیرند. در واقع این لباس را طراحی نموده بودند تا تحمل حملات مستر فریز و سرمای طاقت فرسای آن را داشته باشد. ولی واقعا با سلیقه بدی طراحی شده بود و با دیدنش نمی دانستید چه واکنشی نشان دهید.

12. بتمن برای همواره: لباس دوم

بعد از اینکه ریدلر انبوهی از لباس های بتمن را نابود می نماید، بروس وین به جامانده تجهیزاتش را به کار می گیرد تا لباسی طراحی کند و به نبرد نهایی با دشمنانش برود.

نتیجه اش لباسی ساده و سیاه شد که هیچ ظرافت و جذابیت خاصی نداشت و به نظر می رسید چیزی است که بروس وین امکان ندارد سراغش برود. ولی خب همان طور که گفتیم حضور این لباس های مختلف در فیلم های شوماخر توجیه مالی داشتند.

11. بتمن و رابین: لباس اصلی

این لباس تلفیقی بود از دو تا از لباس های بتمن برای همواره و مدل و طراحیش جوری بود که جزو بدنام ترین لباس های بتمن نهاده شد. هنوز هم هیچکس نمی داند چرا برای لباس بتمن نوک سینه طراحی کردند و چنین تصویر عجیب و زننده ای را به مخاطبان سینما نشان دادند.

لباس بتمن در بتمن و رابین چیزی بود که کلکسیون شکست های فیلم شوماخر را تکمیل می کرد و برای سال ها استودیوها را ترساند که سراغ ساخت فیلمی درباره بتمن بروند. پوشیدنش دردسر زیادی هم برای جرج کلونی داشت. وزن خود لباس نزدیک 30 کیلو بود و نقاب و شنل که به هم متصل بودند وزنی معادل 18 کیلوگرم داشتند.

10. بتمن علیه سوپرمن: لباس کابوس بتمن

در بتمن علیه سوپرمن لحظه ای وجود دارد که در آن بروس وین طی کابوس یا تصویری ذهنی از آینده ای محتمل، زمینی ویران را می بیند که تحت سلطه سوپرمنی شرور و پلید نهاده شده.

لباس بتمن در اینجا همان لباسی است که در فیلم های دنیا سینمایی دی سی می پوشد، منتهی کت بلندی رویش پوشیده و عینک ایمنی به چشم زده، و البته سلاح هم به دست می گیرد. یکجورهایی زیاده روی بود ولی به هر حال در کابوس و فضای ذهنی بتمن می گذشت و کسی نمی تواند ایراد زیادی از آن بگیرد.

9. بتمن علیه سوپرمن: لباس زرهی بتمن

وقتی زمان رویارویی بتمن با سوپرمن فرا رسید، بروس لباسی مخصوص برای خودش طراحی کرد که با استفاده از کریپتونایت بتواند از قدرت خداگونه سوپرمن بکاهد و او را شکست دهد. زرهی که بتمن در مبارزه با سوپرمن به تنش نموده ضخیم و مستحکم و غیرقابل نفوذ است و آن را با الهام از لباسی که در کمیکی از فرانک میلر دیده بودیم، طراحی نموده اند.

این زره به بتمن این فرصت را داد تا مقابل سوپرمن بایستد و مبارزه ای جانانه تحویلش دهد. البته که با کشف نقطه ضعف سوپرمن و تأثیری که کریپتونایت روی او می گذارد، نصف قضیه حل شده بود.

8. لیگ عدالت: لباس تاکتیکی

با زره و تسلیحات ارتقا یافته و عینک محافظ پرواز، این لباس بتمن به نوعی پیشرفته ترینش در حوزه تکنولوژی و گجت ها به حساب می آمد. لباسی که مخصوص مبارزه با موجودات بیگانه طراحی شده بود تا بروس بتواند با یاری آن جلو حمله نیروهای متخاصم را به زمین بگیرد.

لباس تاکتیکی بتمن به نسب زرهی که مقابل سوپرمن به تنش کرد، جمع وجورتر بود و بیشتر به تنش می نشست، ولی گزینه خیلی خوبی برای مبارزه با استپن ولف و ارتشش به حساب می آمد.

7. بتمن برای همواره: لباس اصلی

بعد از دو فیلم بتمنی که تیم برتون با بازی مایکل کیتون ساخت، ول کیلمر لباس این قهرمان را به تنش کرد و در فیلم جول شوماخر حاضر شد.

به گفته شوماخر، لباسی که در این فیلم برای بتمن طراحی نموده بودند الهام گرفته از یونان باستان بود و یکسری ویژگی های عجیب و غریبش نیز به خاطر همین قضیه بود. ولی با این حال نکات مثبتی هم داشت و تغییراتی که در لباس بتمن داده بودند جالب به نظر می رسید. مثلا نماد خفاش روی سینه بتمن که در فیلم ها برتون زردرنگ بود، اینجا کمتر توی چشم می آمد و کمربند ابزارآلاتش را هم با طراحی جدیدی ساخته بودند.

6. لباس آدام وست

قبل از اینکه تیم برتون بیاید و نسخه سینمایی بتمن را بسازد، این آدام وست بود که با سریال دهه 60 بتمن تصویری آشنا از این قهرمان شنل پوش به مردم نشان داد. این لباس رنگ روشن تری داشت و شنلش هم کوتاه بود تا پای آدام وست به آن گیر نکند.

لباس آدام وست برای نسلی که آن سال ها به تماشای تلویزیون می نشستند تنها نمونه تصویری بتمن بود و طرفدارانش یاد آن را برای همواره در فرهنگ عامه گرامی داشتند.

5. بتمن بازمی گردد

در بتمن بازمی گردد بروس را در حالی می بینیم که حسابی پا گرفته و انقدر در مبارزه با جرم و جنایت حرفه ای شده که حالا در غار معروفش یک عالمه لباس بتمن دارد.

لباس بتمن در این فیلم تفاوت زیادی با فیلم اول برتون نداشت، ولی تغییراتی در آن داده بودند تا انعطاف بیشتری داشته باشد، و البته شنلش هم اینبار قابلیت کایت سواری داشت.

4. لباس بتمن سال 1989

وقتی بتمن تیم برتون در سال 1989 اکران شد، طرفداران این قهرمان بالاخره توانستند اولین نسخه سینمایی او را روی پرده ببینند. لباس بتمن در این فیلم تماما سیاه بود و روی سینه اش نماد خفاش را با پس زمینه ای زرد حک نموده بودند. ولی مشکل اصلیش حرکات گردن بود.

لباس را جوری طراحی نموده بودند که مایکل کیتون نمی توانست سرش را آزادانه بچرخاند و مجبور بود هربار برای نگاه کردن به اطراف، کل بالاتنه اش را تکان دهد. گویا لباس مشکل دیگری هم داشته که البته به نفع کیتون تمام شده. طبق گفته کیتون، وقتی او ماسک بتمن را روی سرش می گذاشته صدای اطراف را نمی شنیده و همین حسی از تنگناهراسی به او میداده که برای بازی در نقش بتمن مناسب بود. کیتون می گوید: وقتی لباس را می پوشیدم کاملا توی خودم می رفتم، و این چیزی بود که واقعا می خواستم. حسی بود که به نظرم به بروس وین می خورد.

وقتی قرار بود لباس بتمن را برای این فیلم طراحی نمایند، تیم برتون به همه گفته بود که به هیچ عنوان از پارچه های چسبان استفاده ننمایند و مثل کمیک ها برای بتمن لباس زیر روی لباس اصلی نگذارند، چون حس می کرد اینطوری بتمن تهدیدآمیز نخواهد بود.

از طرفی باب رینگ وود، طراح لباس فیلم در آن موقع گفته بود که سر و شکل دادن به لباس بتمن برایش کار سختی بوده چون در کمیک ها بتمن را به عنوان مردی چهارشانه و عضلانی می بینیم، در حالی که مایکل کیتون مردی با بدنی معمولی بود. ولی تیم برتون منطق جالبی برای انتخاب او داشت.

برتون می گفت: اگر یکی بدنی عضلانی و چهارشانه مثل بروس وین کمیک ها داشته باشد، دیگر چه احتیاجی دارد لباس بتمن بپوشد؟ این ایده که یک آدم با ظاهر و بدنی معمولی تبدیل به قهرمانی خودسر گردد، به نظر برتون جالب تر می آمد. بتمن یک ابرقهرمان خیلی مدرن است. آدمی است که با مشکلاتی درونی سروکار دارد و شخصیتی دوگانه از خودش بروز می دهد.

لباس بتمن تیم برتون شاید کاربردی ترین لباس بتمن نباشد، ولی مسلما یکی از مشهورترین ها است که خیلی از طراحی های بعدی با الهام از آن ساخته شدند.

3. بتمن شروع می نماید سال 2005

لباس بتمن شروع می نماید کریستوفر نولان طراحی ملموس و جسورانه ای داشت و سعی شده بود تا جای ممکن واقعی به نظر برسد. سعی کردند با مهندسی معکوس بفهمند که در زندگی واقعی چطور می توان ابزارآلات و تجهیزات و لباس بتمن را طراحی کرد و ساخت.

بروس با یاری بخش تحقیقات و توسعه شرکت وین که تحت مدیریت لوشس فاکس بی نظیر و نابغه است، لباس مخصوصی را که از قبل در آنجا طراحی شده را برمی دارد و سعی می نماید مولفه های دلخواهش را به آن اضافه کند تا یک لباس بتمن شکیل و درست و حسابی به وجود بیاید. مرحله به مرحله با شکل گیری ایده ها و اجزا مختلف لباس بتمن آشنا می شویم و این خودش از بخش های جذاب فیلم است.

لباس بتمن در فیلم نولان شخصیت منحصر به فرد خودش را داشت. کریستین بیل گفته بود وقتی لباس بتمن را می پوشید، دیگر نقش بروس وین را بازی نمی کرد و کاملا به شخصیتی دیگر تبدیل می شد و می خواست این دوگانگی بتمن/بروس وین را به بهترین شکل ممکن نشان دهد. در روز اول فیلم برداری در لباس بتمن، کریستین بیل لباس را تمام مدت روی تنش نگه داشت تا کاملا به آن عادت کند. البته دو نفر همواره دنبال او بودند تا مراقب باشند آسیبی به لباس نرسند. این دو نفر در تمام مدت فیلم برداری این وظیفه را بر عهده داشتند.

البته ساخت این لباس برای گروه فراوری زحماتی داشت. برای اینکه کامل با تن و بدن کریستن بیل جور در بیاید، در ابتدا ماکتی از بدن بیل ساختند و لباس را روی آن قالب کردند. ولی خیلی از اجزا و قطعات این لباس و تجهیزات بتمن در این فیلم، الهام گرفته از تجهیزات نظامی هستند. همان طور که در خود فیلم هم به آن اشاره می گردد.

نکته جالبی که در پشت صحنه فیلم و در زمان پیش فراوری و انتخاب بازیگر بتمن رخ داد، حضور ماسک بتمن ول کیلمر بود. گویا برای انتخاب بازیگر بروس وین، تعدادی بازیگر تست داده بودند که در میانشان چهره های آشنایی مثل کیلین مورفی و جیک جیلنهال و هنری کویل به چشم می خورد. بخشی از این تست ها مستلزم این بود که بازیگرها لباس بتمن را بپوشند و دیالوگ بگویند، و برای این تست ها از ماسکی استفاده شد که ول کیلمر در بتمن برای همواره می پوشید و گروه فراوری به همین منظور از انبار بیرونش آورده بودند.

2. بتمن علیه سوپرمن: لباس اصلی سال 2016

لباس بن افلک در دنیا سینمای دی سی از دنیای کمیک ها وام گرفته. از لباس همیشگی و قدیمی بتمن در کمیک ها که به رنگ خاکستری و یک تکه بود گرفته تا لباسی که فرانک میلر در بازگشت شوالیه تاریکی طراحی کرد.

بتمن در این لباس ابزاری تعبیه نموده که صدایش را تغییر دهد و کلفت تر کند تا شناسایی نگردد. این ایده ای بود که کوین اسمیت، کارگردان و از دوستان بن افلک به او پیشنهاد داد چرا که حس می کرد صدای اصلی بن افلک برای بتمن کمی زیر است و آن بمی لازم را ندارد.

این لباس هیچ زرق و برق اضافه ای ندارد و به بهترین شکل ممکن ساخته شده. کاملا مناسب قهرمان تاریک گاتهام که می خواهد در سایه ها حرکت کند و دیده نگردد. نه خبری از نمادهای رنگین است و نه گجت های پر سر و صدا. کاربردی است و چشم نواز و انعطاف پذیر و به بتمن اجازه می دهد تا دشمنانش را حسابی غافلگیر کند و تک تک آن ها را با ضرباتی مهلک از پا در بیاورد.

مایکل ویلکینسون، طراح لباس فیلم تعمدا از به کارگیری قطعات زرهی و مستحکم خودداری کرد و لباس بتمن را از پارچه ساخت، چرا که می گفت: قدرت بتمن ما از لباس و تجهیزاتش نمی آید، قوای بدنی فوق العاده و مهارت های مبارزه حیرت انگیزش است که از او چنین قهرمان بزرگی ساخته.

گویا بن افلک خیلی از این لباس خوشش آمده بود و بعد از فیلم برداری پرسیده بود که می تواند آن را برای خودش نگه دارد یا نه. تهیه نماینده ها هم گفتند چرا نمی گردد، ولی باید صد هزار دلار در ازای آن پرداخت کنی. بن افلک هم بیخیال قضیه شد و به جایش با لباس عکس گرفت.

1. شوالیه تاریکی (2008) و شوالیه تاریکی برمی خیزد (2012)

بروس وین بعد از اینکه یک سال به مبارزه با جرم و جنایت مشغول شد به یک آنارشیست خطرناک برخورد که سطح جدیدی از مبارزه را می طلبید. برای همین تصمیم گرفت تغییراتی در لباس قبلی بدهد و بخش های مهمی از آن را ارتقا دهد.

به منظور این کار او تصمیم گرفت محافظت بیشتر را فدای انعطاف پذیری کند. حالا لباس از قطعات بیشتری تشکیل می شد و به بتمن اجازه می داد تا هم سرش را راحت تر بگرداند، هم در اجرای حرکات رزمی آزادی عمل بیشتری داشته باشد.

البته اینکه لباس بتمن راحت تر و انعطاف پذیرتر باشد، خواسته مستقیم نولان بود که آن را در فیلم نامه آورد و در منطق داستان گنجاند. این لباس برای کریستین بیل هم راحت تر بود و به او اجازه می داد با فراغ بال بیشتری بازی کند و حس بگیرد. برای ساخت این لباس از 200 قطعه مجزا استفاده کردند تا مفاصل و اعضای بدن بتمن آزادی عمل کافی را برای مبارزات و حرکات مختلف داشته باشد.

لباس شوالیه تاریکی واقعا ویژه و چشم نواز بود و هربار نگاهش می کنید لذت می برید. هم کاربردی است هم باحال و هیجان انگیز. در هر پوستر و عکس فیلم حسابی می درخشد و نگاه ها را به خودش جلب می نماید.

منبع: IGN

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1531

به "15 لباس بتمن در فیلم ها از بدترین تا بهترین" امتیاز دهید

3 کاربر به "15 لباس بتمن در فیلم ها از بدترین تا بهترین" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 لباس بتمن در فیلم ها از بدترین تا بهترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید