6 نکته که باید هنگام نصب پمپ آب با مخزن به آن توجه کنید!

به گزارش مجله اینمن، این روزها به علت افزایش تعداد طبقات آپارتمان ها و بعلاوه غیر استاندارد بودن سیستم لوله کشی شهری، بیشتر ساکنین خصوصا در شهرهای بزرگ با مشکل کاهش فشار آب روبرو می شوند.

6 نکته که باید هنگام نصب پمپ آب با مخزن به آن توجه کنید!

یکی از ساده ترین و ارزان ترین راه های از بین بردن این مشکل و متعادل سازی فشار آب برای تمامی ساکنین یک ساختمان، استفاده از پمپ های آب و مخازن نگهداری آب است. البته نصب پمپ آب در آپارتمان نکاتی دارد که در ادامه به صورت مختصر به آن ها می پردازیم تا برای نصب پمپ آب خانگی با مخزن مسئله ای نداشته باشید.

مسائل قانونی نصب مخزن آب در آپارتمان

قبل از نصب مخزن آب در آپارتمان خود باید این نکته را در نظر داشته باشید که احتیاجی نیست مخزن به طور مستقیم به لوله کشی شهری وصل باشد. زیرا از لحاظ قانونی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد. اتصال مخزن به لوله کشی های شهری باعث افت فشار آب در خانه همسایه های آن منطقه نیز می گردد.

برای خرید مخزن مناسب با توجه به تعداد ساکنین و میزان مصرف آب ساختمان باید منبع مناسبی را انتخاب نموده و بعد از آن به کنتور آب ساختمان خود متصل کنید. بعلاوه در نظر داشته باشید که برای نصب مخزن آب در ساختمان باید حتما تمامی صاحبین ملک در آن ساختمان رضایت داده باشند تا از لحاظ قانونی به مشکل برخورد نکنید.

نکات قابل توجه برای نصب پمپ آب با مخزن

محل نصب پمپ و مخزن باید نزدیک به هم باشند. برای نصب پمپ، سطحی صاف و تراز شده و ایمن انتخاب کنید و دقت داشته باشید که وجود سنگ های ریز در زیر پمپ باعث ایجاد مشکل می گردد، زیرا با حرکات پمپ ممکن است در عملکرد آن اختلال به وجود بیاید. پمپ و مخزن آن باید در محلی سرپوشیده و دور از تابش مستقیم آفتاب باشند. بعلاوه در فصل های سرد سال نیز باید از یخ زدگی پمپ آب و مخزن آن جلوگیری گردد.

آشنایی با شیر اتوماتیک و کاربرد آن برای نصب مخزن آب با پمپ

شیر اتوماتیک قطعه ای از پمپ است که باید آن را به صورت جداگانه خریداری کنید. این قطعه که عضوی از اتصالات پمپ بوده سبب جلوگیری از بازگشت آب به شبکه لوله کشی می گردد. عملکرد این قطعه به این صورت است که بین پمپ و شبکه لوله کشی قرار می گیرد و هنگام قطع شدن برق با بسته شدن، مانع بازگشت آب پمپ به لوله کشی می گردد. در صورت عدم اتصال شیر اتوماتیک و قطع شدن جریان برق، آب ذخیره شده به شبکه لوله کشی تخلیه می گردد. پیشنهاد ما این است که شیر اتوماتیک حتما بعد از پمپ نصب گردد. زیرا از تحت فشار قرار گرفتن پمپ در مواقع حساس جلوگیری می نماید.

عدم نصب صحیح پمپ های آب و معایب آن

همانطور که نصب پمپ در آپارتمان مزایای بسیاری دارد، نصب پمپ با روش نادرست با ایجاد مشکلاتی همراه است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

  • ممکن است در طبقات بالاتر دچار افت فشار آب شوید.
  • نصب نادرست پمپ و مخزن آب می تواند هزینه آب مصرفی ساختمان را افزایش دهد.
  • اگر از شیر اتوماتیک استفاده نکنید و در زمان نصب دقت مناسبی نداشته باشید. در مواقع قطعی برق، آب نیز ذخیره نخواهد شد.
  • نوسانات شبکه ممکن است سبب سوختن مکرر پمپ گردد.
  • در پی نصب نادرست پمپ، هزینه برق ساختمان نیز افزایش پیدا می نماید.
  • از عمر مفید پمپ کاسته می گردد.

نکاتی که باید برای نصب پمپ آب خانگی به آن توجه کنید!

1) از آنجایی که پمپ و منبع ذخیره آب باید در فضایی دور از تابش مستقیم نور خورشید باشند، توصیه می گردد پمپ و مخزن را از جنس پروپیلن سه لایه انتخاب کنید تا کم ترین نور را از خود عبور دهند.

2) حتما محل نصب پمپ باید به گونه ای باشد که نصاب و تعمیرکار به راحتی به محل نصب دسترسی داشته باشند. گلوگاه مورد احتیاج لوله کش را نیز در نظر بگیرید. زیرا یکی از اصلی ترین دغدغه ها هنگام خرابی، دسترسی راحت تعمیرکار است.

3) مخزن آب هنگام ذخیره و آب گیری دچار افزایش وزن چندین برابری می گردد. بنابراین باید در محلی قرار بگیرد که از نظر ایمنی، استحکام داشته باشد. در محل نصب پمپ آب خانگی و مخزن آن، وجود اشیای تیز و برنده خطرناک است. زیرا می تواند با افزایش وزن مخزن سبب آسیب تماشا آن گردد.

4) همانطور که قبلا در مقاله به آن اشاره شد، محل نصب مخزن و پمپ آب خانگی باید به دور از تابش مستقیم و غیرمستقیم آفتاب باشد. بعلاوه محل نصب را به گونه ای در نظر بگیرید که در فصول سرد سال دچار یخ زدگی نگردد.

5) از ثابت بودن مخزن و پمپ مطمئن شوید. زیرا اگر این تجهیزات و اتصالات آن ها با هر بار فعالیت پمپ بلغزند، دچار آسیب می شوند.

6) به قطر ورودی لوله و سایر اتصالات توجه کنید که حداکثر هماهنگی را با هم داشته باشند. زیرا اگر اختلاف قطر زیادی بین آن وجود داشته باشد؛ نصاب با اتصالات بیش تر آن را نصب می نماید و همین امر با تغییر فشار آب و خرابی پمپ ارتباط مستقیم دارد.

روش های نصب پمپ آب خانگی با مخزن

آب ذخیره شده درون مخزن از طریق پمپ به لوله کشی ساختمان راهنمایی می گردد. در حقیقت با یاری پمپ ها، جریان الکتریسیته به انرژی مکانیکی تبدیل می گردد و راهنمایی آب با فشار کافی به سمت بالا صورت می گیرد. به طور کلی به سه حالت می توانید پمپ آب را در خانه نصب کنید که این سه روش را به صورت مختصر شرح می دهیم:

  • نصب پمپ پایین تر از سطح آپارتمان

در این روش پمپ آب در زیر خاک یا طبقات زیرزمینی آپارتمان نصب و تعبیه خواهد شد. اگر سطح مناسبی وجود نداشته باشد؛ نصاب پمپ، گودالی در زمین ایجاد خواهد نمود. در این روش حتما باید سطح صافی درون گودال به وجود بیاید تا مخزن به خوبی ثابت بماند. بعلاوه عده ای توصیه می نمایند که روی مخزن و پمپ کاملا پوشانده گردد و برای دسترسی به آن یک دریچه تعبیه می نمایند.

  • نصب پمپ هم تراز با سطح زمین

این روش رایج ترین روش نصب پمپ آب خانگی و مخزن آن است. در این روش توصیه می گردد از لوله های 5 لایه استفاده گردد، زیرا انعطاف خوبی دارند. بعلاوه بهتر است قبل از نصب، محل مورد نظر را بتن ریزی و به طور کامل صاف کنید به طوری که شن های ریز و اشیای تیز از بین بروند. فاصله ایمنی بین شیر ورودی و ورودی مخزن حداقل 30 سانتی متر است و باید حتما این فاصله رعایت گردد که از ترک خوردگی شیر در اثر فشار آب جلوگیری کند.

  • نصب پمپ در ارتفاع

در این روش، پمپ روی پشت بام نصب خواهد شد. البته که گاهی مشاهده شده پمپ آب خانگی را روی سازه های فلزی مستحکم نیز نصب می نمایند. در این حالت باید حتما مخزن و پمپ را متناسب هم انتخاب کنید تا با وجود ارتفاع مناسب، مخزن بتواند به یاری پمپ به خوبی آب گیری کند. بعلاوه برای نصب پمپ در ارتفاع، از اتصال درست شیرها و لوله ها مطمئن شوید.

خرید برترین مخزن آب خانگی برای نصب با پمپ

برای نصب مخزن آب خانگی همراه با پمپ به تجهیزات مختلفی احتیاج دارید که اصلی ترین آن، مخزن آب است. مخزن های آب در ظرفیت های متفاوت با شکل هایی متنوعی فراوری می شوند. فروشگاه اینترنتی البرز مخزن شامل دسته بندی های متفاوتی از مخزن های آب است که می توانید در این صفحه ببینید. در مرحله بعدی باید به فکر خرید پمپ متناسب با ظرفیت مخزن و اتصالات آن باشید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 خرداد 1402 بروزرسانی: 5 خرداد 1402 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2276

به "6 نکته که باید هنگام نصب پمپ آب با مخزن به آن توجه کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نکته که باید هنگام نصب پمپ آب با مخزن به آن توجه کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید