اصرار کمیسیون صنایع مجلس بر واردات خودرو با هدف تعدیل بازار داخلی

به گزارش مجله اینمن، طرح واردات خودرو طی همین هفته در جلسه کمیسیون صنایع مجلس نهایی خواهد شد. این طرح بعد از تصویب در صحن مجلس با ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص دوباره به کمیسیون برگشت تا بعد از برطرف ایرادات در صحن مطرح گردد. حالا علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس به ایلنا گفته قرار است اصلاحات این طرح در کمیسیون ظرف امروز و یا حداکثر تا سه شنبه مشخص تکلیف گردد.

اصرار کمیسیون صنایع مجلس بر واردات خودرو با هدف تعدیل بازار داخلی

آن طور که او شرح داده فاطمی امین وزیر صنعت، در رابطه با واردات خودرو از مجلس فرصتی خواسته تا از سال آینده خود دولت واردات را آزاد کند. اما به گفته جدی این سخنان وزیر اعضای کمیسیون را برای ارائه فرصت، قانع کردن ننموده است.

به گفته نائب رئیس کمیسیون صنایع، برنامه فاطمی امین این است که مقدار فراوری خودرو را در سال آینده به یک میلیون و 600 هزار دستگاه برساند. اما نظر اعضای کمیسیون این است که اجرایی شدن این برنامه سخت خواهد بود. جدی گفته در حال حاضر خودروسازان انگیزه ای برای افزایش فراوری ندارند و باید دید وزارت صنعت چه برنامه ای برای این موضوع دارد. او گفته: الان خودروسازان انگیزه ای برای این کار ندارند، شاهد هستیم که بسیاری از خودروها به بهانه نبود قطعه را در پارکینگ نگه داشته اند. اینکه برای سال آینده چه انگیزه ای ایجاد می گردد، هنوز معین نیست.

او که در خصوص عرضه خودرو در بورس اظهار بی اطلاعی نموده این را هم گفته که تا زمانی که عرضه و تقاضا متناسب نگردد، مشکل قیمت خودرو حل نخواهد شد و بدتر هم خواهد شد و بر همین اساس تأکید نموده از آنجا که عرضه داخلی جوابگوی بازار نیست باید از جای دیگر و به وسیله واردات آن را تأمین کنیم. در غیر این صورت بازار خودرو همچنان دچار التهاب خواهد بود.

کمیسیون صنایع پیش از این ماده 4 طرح ساماندهی خودرو را که با ایراد شورای نگهبان روبرو شده بود این گونه اصلاح کرد: هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو، سایر کالاها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا به وسیله واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی، هیبریدی یا بنزینی و گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر، براساس گواهی های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود، اقدام کند. اگرچه صحن مجلس به این اصلاحیه رأی داد و خیلی ها به واردات خودرو و رقابتی تر شدن بازار داخلی امیدوار شدند اما شورای نگهبان آن را دارای ابهاماتی دانسته و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم آن را خلاف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تشخیص داد. در نتیجه با مخالفت هر دو نهاد این مصوبه دوباره به کمیسیون صنایع برگشت تا برای چهارمین بار اصلاح گردد.

اگر آن طور که نایب رئیس کمیسیون صنایع گفته تکلیف اصلاحات این مصوبه این هفته به انتها برسد به احتمال زیاد مجلس هفته آینده درباره آن تصمیم گیری خواهد نمود. تا اینجا اعضای کمیسیون صنایع بر آزادسازی واردات خودرو با هدف تعدیل عرضه و تقاضا در بازار داخل و کنترل قیمت ها تأکید دارند. حالا باید دید مجلس می تواند با حفظ این موضع خود مصوبه را به گونه ای به تصویب برساند که نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص هم جلب گردد یا خیر.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1902

به "اصرار کمیسیون صنایع مجلس بر واردات خودرو با هدف تعدیل بازار داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصرار کمیسیون صنایع مجلس بر واردات خودرو با هدف تعدیل بازار داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید