اقتصاد جهانی در سال 2019 چگونه گذشت؟

به گزارش مجله اینمن، خبرنگاران: بر اساس آمار صندوق بین المللی پول، با گسترش عدم اطمینان در محیط اقتصادی، شرکت ها در مخارج بلندمدت خود محتاطانه عمل کردند و تقاضای جهانی ماشین آلات و تجهیزات نیز کاهش یافت. علاوه بر این، تقاضای خانوار برای کالاهای بادوام صرف نظر از فرایند افزایشی در سه ماهه دوم سال 2019 نیز ضعیف شد. این امر به ویژه در بازار خودرو قابل مشاهده است. همچنین، تغییرات نظارتی و استانداردهای جدید مربوط به گازهای آلاینده بر میزان فروش خودروها تاثیر مستقیم گذاشت.

اقتصاد جهانی در سال 2019 چگونه گذشت؟

به گزارش خبرنگاران، بنابراین، کاهش تقاضا برای کالاهای بادوام باعث شد شرکت ها تولید صنعتی خود را کاهش دهند، به طوری که تجارت جهانی به بن بست رسید.

در طرف مقابل، بانک های مرکزی نیز نسبت به فعالیت ضعیف اقتصاد جهانی واکنشی هجومی نشان دادند. در طول سال میلادی گذشته، بانک های بزرگ جهانی از جمله فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را کاهش دادند. علاوه بر این، بانک مرکزی اروپا خرید دارایی های به فروش گذاشته شده را دوباره آغاز کرده است.

البته اینگونه سیاست گذاری ها از عمیق ترین شدن فرایند کندی رشد اقتصاد جهانی جلوگیری کرده است. پایین آمدن نرخ بهره و شرایط اقتصادی حمایتی باعث شد خرید انعطاف پذیر کالاها و خدمات بی دوام و اشتغال زایی تقویت شود. در این میان، بازار کار و افزایش تدریجی حقوق ها اعتماد مصرف کننده و هزینه های خانوار را تقویت می کند.

اما همچنان نمی توان پیش بینی کرد که این نقاط روشن در سال آینده می تواند رشد جهانی را به همراه داشته باشد، یا خیر. صندوق بین المللی پول در تاریخ 20 ژانویه گزارش مربوط به چشم انداز اقتصاد جهانی را منتشر خواهد کرد.

آمارهای صندوق بین المللی پول نشان می دهد که نرخ رشد تولید ناخالص جهان در سال 2019 به کمترین میزان خود در یک دهه اخیر رسیده است.

به گزارش کالاخبر به نقل از اتاق بازرگانی ایران، در سال 2019 نرخ رشد تولید ناخالص جهان تحت تأثیر عوامل بین کشوری و عوامل مؤثر بر اقتصاد برخی کشورهای خاص، به کمترین میزان آن پس از بحران اقتصادی 2008 رسیده است.

افزایش موانع تجاری و نااطمینانی های مرتبط با آن موجب کاهش تمایل بنگاه های اقتصادی برای سرمایه گذاری های جدید و در نتیجه کاهش فعالیت های اقتصادی در سطح جهان شده است. در برخی کشورها از جمله کشورهای پیشرفته و چین، این تحولات منفی به تشدید رکودهای دوره ای و ساختاری انجامیده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 914

به "اقتصاد جهانی در سال 2019 چگونه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد جهانی در سال 2019 چگونه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید