اونودا؛ ده هزار شب در جنگل؛ داستان عجیب سرباز تسلیم ناپذیر ژاپنی

به گزارش مجله اینمن، این فیلم یک حماسۀ ضد جنگ واقعا خوش ساخت و درجه یک است؛ اثری ناب و پرانرژی و لذتبخش از آرتور هاراری، نویسنده و کارگردان فرانسوی. سبک کلاسیک و حال و هوای قدیمی فیلم طوری است که تصور می کنید یکی از کار های دیوید لین یا استیون اسپیلبرگ را دارید دیدن می کنید. داستان فیلم از زندگی واقعی یک افسر امنیتی ژاپنی به نام هیرو اونودا الهام گرفته است.

اونودا؛ ده هزار شب در جنگل؛ داستان عجیب سرباز تسلیم ناپذیر ژاپنی

به گزارش خبرنگاران؛ اونودا به عنوان یک کماندو آموزش دیده بود و در طی جنگ جهانی دوم ماموریت داشت که جزیرۀ لوبانگ در فیلیپین را حفظ کند و مانع از ورود دشمن به آنجا گردد. به اونودا گفته شده بود که هرگز نباید تسلیم گردد. اما او خیلی بیشتر از آنکه هرکسی ممکن بود فکرش را بکند به این دستور وفادار ماند. وقتی جنگ در سال 1945 با شکست ژاپن به انتها رسید، اونودا نتوانست این را باور کند و حاضر به تسلیم نشد. اعضای یگان او یکی یکی تسلیم شدند یا مردند، اما اونودا تا حدود سی سال بعد یعنی سال 1974 همچنان در جنگل های فیلیپین به عنوان یک جنگجوی تنها زندگی کرد.

فیلم اونودا؛ ده هزار شب در جنگل داستان نبرد طولانی و تسلیم ناپذیر اونودا را به تصویر کشیده و کوشش نموده تا اعماق عجیب و غریب فکر و قلب او را به ما نشان بدهد. اونودا یک جور هایی مثل یک رابینسون کروزوی نظامی است؛ آدمی پرشور و حرارت که داستان زندگیش می تواند نماد و تصویری از پوچی و بیهودگی ذاتی جنگ باشد.

در سال های اول، اونودا و افرادش با اشتیاق و لذت در اطراف جزیره پرسه می زنند، انگار که کاشفان یک سرزمین نو باشند یا بچه مدرسه ای هایی که برای ماجراجویی به جنگل رفته اند. آن ها نقشه ای از جزیره تهیه می نمایند و کوه ها و رود های آن را نامگذاری می نمایند. تصور حضور احتمالی دشمن هم باعث می گردد که آن ها نظم و انسجام و هوشیاری خودشان را دائما حفظ نمایند.

در جایی از فیلم، اونودا برای افرادش دربارۀ احساس اولین شلیکی که منجر به مرگ دشمن می گردد حرف می زند و این احساسی است که خود او بعد از انتها جنگ تجربه می نماید؛ انتهای که او به هیچ وجه آن را باور ندارد. او بدون هیچ تردید و تاملی جنازۀ کشاورزان فیلیپینی را می سوزاند و به آن ها شلیک می نماید، چون این چیزی است که جنگ در فکر او درست و موجه جلوه داده است.

اونودا دهه های 50 و 60 میلادی را به تنهایی در جزیره می گذراند. مسئولان حتی خانوادۀ او را به آنجا می فرستند تا با بلندگوی دستی او را قانع نمایند که جنگ انتها یافته، اما او فکر می نماید که این یک حقه است. آن ها روزنامه ها و مجلاتی به آنجا می فرستند تا او ببیند و باور کند. اما همۀ این ها از نظر اونودا اخبار جعلی است. با اینحال او اصلا اهل ادا و ژست نیست و وفاداریش کاملا صادقانه و عمیق است. در عمق وجود او یک جور معصومیت و سادگی بچگانه هست که فیلم توانسته است آن را به نحو تاثیرگذاری برای ما به تصویر بکشد.

  • کارگردان: آرتور هاراری (Arthur Harari)
  • فیلمنامه نویس: برنارد سندرون (Bernard Cendron)، آرتور هاراری
  • بازیگران: یویا اندو (Yuya Endo)، کانجی تسودا (Kanji Tsuda) و دیگران
  • امتیاز: 7.3/10

منبع: theguardian.com

منبع: فرارو
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2112

به "اونودا؛ ده هزار شب در جنگل؛ داستان عجیب سرباز تسلیم ناپذیر ژاپنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اونودا؛ ده هزار شب در جنگل؛ داستان عجیب سرباز تسلیم ناپذیر ژاپنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید