تایرهای بی کیفیت چینی بلای جان ایرانی ها

به گزارش اینمن، خبرنگاران: آمارها نشان می دهد که در سال گذشته بیش از 25 میلیون دلار تایر از چین به کشور وارد شده که در این بین تایرهای بی کیفیت نیز وجود دارد

تایرهای بی کیفیت چینی بلای جان ایرانی ها

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه رسانه های اینمن، هرچند که عده ای با شنیدن نام چراغ برق به یاد چراغ هایی می افتند که در معابر برای روشنایی به کار می رود اما بعضی دیگر با شنیدن این نام، تایر و لوازم یدکی در ذهن شان تداعی می گردد.

خیابان چراغ برق که این روزها به خیابان ملت تغییر نام داده است، بورس لوازم یدکی خودرو و تایر است؛ خیابانی که چیدمان و دکوراسیون در آن زیاد معنایی ندارد و کسبه از تمامی فضاهای موجود حتی پیاده رو برای قرار دادن اجناس خود استفاده می نمایند.

یکی از لوازمی که در این خیابان زیاد به چشم می خورد، تایر است؛ تایرهایی که هر چند در میان آنها برندهای معروفی وجود دارد اما تایرهای چینی نیز در بین آنها خودنمایی می نمایند؛ تایرهایی که کیفیت چندانی ندارند و همین امر سبب شده تا این مهمانان چینی سهمی در تصادفات و مرگ و میر جاده ای داشته باشند و به نوعی قاتل جان ایرانی ها گردد!

آمارهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نشان می دهد که در سال 92، به میزان 6.888.977 کیلوگرم تایر سواری به ارزش ریالی 623.812.297.197 و به ارزش دلاری 28.041.223 وارد کشور شده است.

همچنین در سال گذشته، 31.560 کیلوگرم تایر بادی اتوبوس و وسایل نقلیه باری وارد کشور شده که ارزش ریالی آن 3.004.442.795 و ارزش دلاری آن 119.689 است.

اما جولان تایرهای چینی تنها به سطح بازار ختم نمی گردد؛ خودروسازان نیز برای آنکه قیمت تمام شده خودرو پائین تر و در نتیجه سود بیشتری عایدشان گردد، از این نوع تایرها استفاه می نمایند.

در حقیقت خودروسازان به جای آنکه در خودروهای فراوریی برای حمایت از فراوری ملی از تایرهای ایرانی استفاده نمایند، از این کار صرف نظر نموده و از تایرهای چینی استفاده می نمایند که در مقایسه با نوع ایرانی خود، کیفیت آنچنانی ندارند.

حتی بی کیفیتی تایرهای چینی تا آنجا پیش رفت که صدای مسئولان را نیز در آورد؛ به طوری که وزیر صنعت، معدن و تجارت از استفاده خودروسازان از تایر های بی کیفیت چینی انتقاد نموده و از مسئولان این وزارتخانه خواست تا در جلسه ای با انجمن فراوری نمایندگان صنعت تایر، خواهان افزایش فراوری برای برطرف کمبود داخلی در این حوزه شوند.

لازم به ذکر است، محمدرضا نعمت زاده همچنین از استفاده بعضی قطعات بی کیفیت چینی همچون تایر در خطوط فراوری خودروسازان انتقاد و خواهان توقف این روند شد؛ درخواستی که به نظر می رسد تاکنون محقق نشده و خودروسازان نیز علاقه ای به تحقق آن ندارند!

تایرهای چینی با مواد اولیه بی کیفیت

براساس آمار مرکز تحقیقات صنایع لاستیک ایران، عمر مفید تایرهای چینی در مقایسه با نمونه های داخلی، کمتر از 50 درصد است که استفاده از تایرهای چینی می تواند به خطر انداختن جان سرنشینان خودرو را در پی داشته باشد.

در این گزارش آمده است: مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت تایرهای چینی بسیار بی کیفیت است که این امر موجب می گردد این محصول با قیمت بسیار پایین تر در بازار عرضه گردد.

باید به این نکته توجه داشت که صنعت تایرباعث اشتغال 14 هزار نفر به صورت مستقیم و 70 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شده است به طوری که 10 کارخانه فراوری لاستیک در کشور، سالانه 14 میلیون حلقه لاستیک فراوری می نمایند و این در حالی است که 22 کارخانه فراوری لاستیک در خاورمیانه وجود دارد که 10 کارخانه آن در ایران فعالیت می نمایند.

بازنگری استاندارد تایرهای بی کیفیت وارداتی

رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر نیز معتقد است بعضی تایرهای وارداتی چینی بی کیفیت هستند و باید در استاندارد تایرهای وارداتی و افزایش تعرفه واردات این محصول بازنگری گردد.

عباس عباسی ابیانه با اشاره به اینکه قیمت بسیار پایین تایرهای چینی سبب وسوسه استفاده رانندگان از این محصول می گردد، می گوید: حدود 30 برند چینی تایرهای خود را در بازار ایران عرضه می نمایند که بعضی از این تایرهای وارداتی، کیفیت مطلوبی ندارند که به همین دلیل به سازمان استاندارد پیشنهاد نموده ایم تا استاندارد تایرهای وارداتی را مورد بازنگری قرار دهند و استانداردهای جهانی برای این محصول اعمال گردد.

وی در ادامه می افزاید: هم اکنون بعضی از برندهای تایرهای چینی با کیفیت پایین و به وسیله دمپینگ در بازار ایران عرضه می گردد که این مسئله باعث شده تا علاقمندی به سرمایه گذاری در فراوری تایرهای سنگین وجود نداشته باشد و خطرپذیری فراوری در این بخش افزایش یابد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر اضافه نموده که اخیراً درخواستی را برای جلوگیری از قیمت شکنی تایرهای چینی ارائه شده تا تعرفه واردات تعرفه سنگین مقداری افزایش یابد.

عباسی ابیانه می گوید: تعرفه واردات تایر اتوبوس در حال حاضر 6 درصد و تایر تریلر 15 درصد است که پیشنهاد ما حداقل تعرفه 30 درصدی بوده است که وزارت صنعت با تعرفه 22 درصدی موافقت کرد اما در نهایت، این تعرفه در کمیسیون ماده یک مصوب نشد.

آمارها نشان می دهد که در سال گذشته بیش از 25 میلیون دلار تایر از چین به کشور وارد شده که که در این بین تایرهای بی کیفیت نیز وجود دارد؛ این تایرها هرچند ارزان هستند اما بلای جان ایرانی ها شده و به نظر می رسد دولت در مورد واردات این نوع کالا باید تجدیدنظر داشته باشد.

منبع:سایت رویکرد

اینمن: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 552

به "تایرهای بی کیفیت چینی بلای جان ایرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تایرهای بی کیفیت چینی بلای جان ایرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید