تجربه نمایشگاه مجازی را رها نکنیم

به گزارش مجله اینمن، محمدجواد مرادی نیا، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیات مدیره موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، با بیان اینکه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در کمال ناباوری بسیاری از اهالی نشر، تجربه بسیار درخشانی را پیش روی همه گذاشت، اعلام کرد: تصور بسیاری قبل از برگزاری نمایشگاه این بود که استقبال و فروش چندان چشمگیر نخواهد بود؛ به عبارت دیگر، نه ناشران و نه مخاطبان استقبال خواهند کرد و نه اصولا زیرساخت ها اجازه انجام چنین کار بزرگی را خواهد داد.

تجربه نمایشگاه مجازی را رها نکنیم

وی ادامه داد: خوشبختانه با همت و پشتکار هم دوستان و همکاران در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و هم ناشران و جمیع افراد و مجموعه ای که برای برپایی این نمایشگاه زحمت کشیدند، نمایشگاه قابل قبولی نخستین بار در قالب مجازی و در این وسعت، برگزار شد.

اشکالات در مقابل عظمت بسیار کوچک و ناچیز بود

مرادی نیا با تاکید بر اینکه تجربه برگزاری پیروز نخستین نمایشگاه مجازی کتاب به معنی نبود ایراد و اشکال در کار نمایشگاه نیست؛ افزود: بی تردید این اقدام، همانند همه فعالیت های مشابه در تجربه نخست، خالی از ایراد و اشکال نیست و چیزی هم نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد و نادیده گرفت؛ اما این اشکالات در مقابل عظمت کاری که انجام شد، بسیار کوچک و ناچیز بود.

وی افزود: مطمئنم که همکاران موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، حتما به این اشکالات و ایراد توجه دارند و در ضمنً بازخورد مسائل مختلفی که از ناشران و خریداران می گیرند و تجربه بعدی، حتما بسیار ارزشمندتر است؛ بنابراین اگر بنا باشد نمایشگاه مجازی دوم برگزار شود، حتما با اشکالات بسیار کمتری روبه رو خواهد شد.

عضو هیات مدیره موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه در روزهای اول نمایشگاه، یک مقدار بحث زیرساخت مطرح بود؛ اضافه کرد: روزهای ابتدایی مشکل زیرساخت تا حدودی، سرعت خرید را کُند کرد و قدرت مانور خریدار را کاهش داد. این ها مسائلی است که دوستان در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران حتما به آن توجه خواهند داشت و بعد از پایان نمایشگاه آن ها را به دقت بررسی می کنند، تا در نمایشگاه بعدی، دیگر این نقاط ضعف وجود نداشته باشد.

وی با تاکید براینکه نفس برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب کار بزرگی بود، اظهار کرد: در برگزاری نمایشگاه مجازی از سوی برگزارکنندگان و همچنین مخاطبان و خریداران، کار بزرگ و با عظمتی انجام گرفت و نشان داد جامعه فرهنگی ایران، زنده و پویا است و کتاب، کماکان در زندگی مردم بخش قابل توجه، ارزشمند است و جایگاه والایی دارد.

مرادی نیا اضافه کرد: استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب نشان داد، هرچند خانواده ها با مسائل اقتصادی قابل توجهی دست و پنجه نرم می کنند و بسکمک از کسب و کارها در مدت یک سال گذشته به دلیل کرونا و دیگر مسائل، مثل تحریم دچار آسیب اقتصادی شده اند؛ اما این آسیب و مسائل اقتصادی مانع از توجه مردم به مقوله کتاب و فرهنگ نشده است. این جای امیدواری است و دست اندرکاران و سیاست گذاران و برنامه ریزان باید ضمن تامل به این نکته، حساب خاصی روی این مسأله باز کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر لزوم استفاده در تجربه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در آینده، عنوان نمود: اگر همین فردا بحث کرونا تمام و همه محدودیت های کرونایی برطرف شود و امکان برگزاری نمایشگاه حضوری داشته باشیم، باز هم جا دارد که تجربه نمایشگاه مجازی را رها نکنیم و حتماً در کنار نمایشگاه واقعی، از مزایای نمایشگاه مجازی هم استفاده کنیم.

نباید راحت از کنار دستاورد نمایشگاه مجازی بگذریم

وی افزود: نمایشگاه مجازی و واقعی کتاب، هم می توانند در کنار باشند و همزمان و یا مستقل برگزار شوند، یعنی نمایشگاه حضوری در زمان همیشگی و نمایشگاه مجازی در زمان دیگر. در هر حال این تجربه را نباید کنار بگذاریم و راحت از این دستاورد بگذریم.

مرادی نیا درباره ارزیابی نمایشگاه گفت: برای ارزیابی نمایشگاه باید به این نکته توجه داشته باشیم، مؤسسه ای این نمایشگاه را برگزار کرده است که کمتر از یک سال از تأسیس آن می گذرد. یعنی بعد از ادغام سه مجموعه خانه کتاب، بنیاد شعر و ادبیات داستانی و مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی در مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، باید نمایشگاه مجازی کتاب را به عنوان نخستین فعالیت عملیاتی موسسه بدانیم؛ که این نکات کمک می کند، قضاوت و داوری واقع بینانه تری داشته باشیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1495

به "تجربه نمایشگاه مجازی را رها نکنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه نمایشگاه مجازی را رها نکنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید