تجمعات باعث بحران می گردد، آخرین جزئیات از واکسن کرونای ایرانی

به گزارش مجله اینمن، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در تجمعاتی مثل کنکور سراسری دور از انتظار است و می تواند منجر به بحران گردد.

تجمعات باعث بحران می گردد، آخرین جزئیات از واکسن کرونای ایرانی

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در برنامه با تهران کلینیک رادیو تهران در خصوص پیش خرید واکسن ساخته شده دانشگاه آکسفورد توسط بعضی کشورها، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم ایران پیش خریدی از آکسفورد نداشته است و به احتمال زیاد این واکسن تا آبان ماه آماده نخواهد شد.

وی افزود: ساخت واکسن از مرحله اول و دوم و سوم گذشته و در مرحله چهارم واقع شده است و ضروری است تا پس از انجام تست بر روی تعداد زیادی از بیماران در حدود ده ها هزار نفر، آنالیز و نظارت بر روی این افراد انجام گردد. پس از تأیید تأثیر مثبت و بی ضرر بودن آن به بازار تزریق گردد، اما بعید است که این واکسن تا قبل از سال نو میلادی وارد بازار گردد.

ملک زاده درباره فرآیند ساخت واکسن کرونا در ایران گفت: ما همچنان در مرحله اول و دوم قرار داریم و هنوز وارد مرحله سوم و مطالعه بر روی انسان ها نشده ایم. این واکسن تکنولوژی فوق العاده پیشرفته ای دارد و فرایند ساخت آن به گونه ای است که بایستی ژن ویروس کرونا، در یک ویروس جدید (آدنوویروس) وارد گردد و آن ویروس به عنوان واکسن به بدن فرد تزریق گردد. واکسن های فراوری شده در آکسفورد و چین، ایمنی خوبی در بدن ایجاد می نمایند، اما میزان دوام ایمنی آن همچنان نامشخص است. امیدواریم همزمان با مطالعه ساخت این واکسن در سطح دنیا دانشمندان ما در ایران هم بتوانند این واکسن را فراوری نمایند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در خصوص اعلام دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در راستای ساخت دو داروی موفقیت آمیز اظهار بی اطلاعی کرد.

وی همچنین با اشاره به ایمن شدن تعدادی از هموطنان گفت: به طور تقریبی بر اساس مطالعاتی که در 18 شهر عظیم اجرا شده است، حدود 25 میلیون ایرانی نسبت به این بیماری ایمن شده اند و این مطالعات در شهریور و مهرماه نیز ادامه خواهد داشت. تقریبا نیمی از افراد حتی متوجه مبتلا شدن به این بیماری نیز نمی شوند. حدود 30 درصد از افراد دارای علائم خفیف هستند، اما در برابر کرونا ایمن می شوند.

ملک زاده در خصوص برگزاری کنکور سراسری و مراسم عزاداری ماه محرم اظهار نگرانی کرد و گفت: برگزاری هرگونه تجمع امکان ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد و تحقق یافتن تمام پروتکل های بهداشتی چه در برگزاری کنکور و چه درمراسم جمعی عزاداری ماه محرم بسیار دور از انتظار است و می تواند منجر به بحران گردد.

وی شرح داد: بعضی از کشور ها مثل ویتنام و چین توانسته اند با یاری مردم و دولت ها با اتخاذ قوانین و تصمیماتی منظم این بیماری را کاملا کنترل نمایند.

ملک زاده با اشاره به اینکه هنوز داروی کاملا موثری برای درمان این بیماری ساخته نشده بیان داشت: دارو هایی که به طور نسبی در درمان کرونا موثرند کم و بیش در ایران وجود دارند و ما مشغول مطالعه اثر بخشی آن ها هستیم. بطور کلی، هنوز درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده و تنها راه فعلی خودمراقبتی است. مردم باید یاری نمایند تا این بیماری را نگیرند، چون در این بین کسانی هستند که با ابتلا به این بیماری مجبور به بستری در بیمارستان ها خواهند بود.

ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درباره شیوع کرونا در تهران هم گفت: تهران در حال حاضر شرایط مناسبی ندارد. بیمارستان ها از بیماران کرونایی پرشده، اما متاسفانه همچنان تجمعات برقرار است و ماسک به طور کامل استفاده نمی گردد. طبق آمار حدودا 2 نفر از هر 10 نفر کرونا دارند که ممکن است بدون علامت باشند بنابراین برای جلوگیری از ابتلا باید هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1162

به "تجمعات باعث بحران می گردد، آخرین جزئیات از واکسن کرونای ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجمعات باعث بحران می گردد، آخرین جزئیات از واکسن کرونای ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید