تماشای هرشبِ دنباله دار نئووایز در آسمان

به گزارش مجله اینمن، یک دوربین چشمی کمک زیادی به پیدا کردن و تماشای این جرم و دنباله بلند آن خواهد کرد. منجمان می گویند این دنباله دار فقط در نیم کره شمالی دیده می شود و احتمالا تا اواسط ماه اوت همچنان قابل رویت خواهد بود.

تماشای هرشبِ دنباله دار نئووایز در آسمان

دنباله دار نئووایز بر فراس کلیسایی در روسیه

دنباله دار نئووایز که اخیرا کشف شده به تدریج در آسمان شب، ساعتی بعد از غروب، خودنمایی می کند. برای دیدن این دنباله دار که از نظر درخشندگی در ربع قرن گذشته سابقه ندارد باید شتاب کنید. در منظومه شمسی دنباله دار های زیادی وجود دارد، اما بیشتر آن ها کوچکتر و محوتر از آن هستند که با چشم غیرمسلح قابل رویت باشند.

آخرین باری که یک دنباله دار نمایشی خیره کننده به راه انداخت هیل-باپ بود که در سال 1997 به زمین نزدیک شد. دنباله دار نئووایز که نام رسمی آن سی/2020 اف3 است روز 27 مارس کشف شد و هفته قبل، پیش از سپیده دم در آسمان دیده می شد.

اما این جرم از روز دوشنبه درست بعد از تاریک شدن هوا در افق جایی که خورشید غروب می کند ظاهر شد. اگر امکان دارد برای دیدن آن به نقطه ای دور از آلودگی نوری - عمدتا دور از شهر های بزرگ - با افقی باز بروید.

دنباله دار به عکاسان شب فرصت خلافیت داده است. این عکس را اولیور 12 ساله در ولز گرفته

دنباله دار این شب ها بالاتر از افق و زیر ملاقه دب اکبر قابل مشاهده است. دنباله دار به تدریج در آسمان بالاتر می رود تا اینکه در 23 ژوئیه در نزدیک ترین فاصله از زمین قرار گیرد یعنی در فاصله حدودا 103 میلیون کیلومتری از ما.

یک دوربین چشمی کمک زیادی به پیدا کردن و تماشای این جرم و دنباله بلند آن خواهد کرد. منجمان می گویند این دنباله دار فقط در نیم کره شمالی دیده می شود و احتمالا تا اواسط ماه اوت همچنان قابل رویت خواهد بود.

دانشمندان تلسکوپ فضایی نئووایز ناسا، که این دنباله دار را کشف کرد، می گویند قطر این جرم حدود 5 کیلومتر است و هسته آن متشکل از مواد دوده مانندی است که از زمان تشکیل سیارات یعنی 4.6 میلیارد سال قبل به جا مانده.

جو ماسیه رو از آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که حدود هفت هزار سال طول خواهد کشید تا این دنباله دار بازشود پس پیشنهاد من این است که منتظر عبور بعدی نباشد.

بر فراز کوه روکا کالاسیو در ایتالیا

منبع: فرادید
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1146

به "تماشای هرشبِ دنباله دار نئووایز در آسمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشای هرشبِ دنباله دار نئووایز در آسمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید