خبرنگاران معرفی کتاب به بلندای آن ردا در فضای مجازی

به گزارش مجله اینمن، تهران- خبرنگاران- کتاب به بلندای آن ردا نوشته سیدعلی شجاعی در فضای مجازی کتابخانه برای اعضاء و علاقه مندان معرفی گردید.

خبرنگاران معرفی کتاب به بلندای آن ردا در فضای مجازی

به گزارش روز دوشنبه از اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، مسئول کتابخانه شهدای اندیشه لواسانات در باب معرفی این کتاب 213 صفحه ای، اثر سید علی شجاعی گفت: به بلندای آن ردا در قالب یک اثر مکتوب داستانی از چند منظر اثری درخور اعتناست که در ژانر ادبی مرتبط با خود می ­تواند معرف اتفاقی تازه ­به شمار آمده و منشاء اتفاقاتی تازه در خلق داستان­های تاریخی و دینی باشد.

لیلا فراهانی اضافه نمود: نخستین موضوعی که درباره این رمان باید به آن توجه گردد وجوه دراماتیک تاثیرگذار در روایت داستانی اثر است. به بلندای آن ردا از یک اتفاق داستانی شروع می ­گردد که تا پیش از این کمتر در منابع داستانی و تاریخی درباره آن سخنی به میان آورده شده است و در کنار آن نویسنده زاویه دیدی را برای بیان آن برگزیده است که تا قبل از آن سابقه و جرات حرکت به سمت آن وجود نداشته است یا کمتر دیده شده است. بر همین اساس این اثر داستانی از نخستین سطرهای خود با روایت صحبت و مؤانست مأمون؛ خلیفه عباسی و معشوقه اش شروع می گردد. معشوقه که در بستر بیماری است و مأمون را وادار می نماید که تا درباره اشتباهاتش از زمان شروع ولایت عهدی تا شهادت امام رضا (ع)، به او توضیح دهد و توجیهات مأمون در کنار سوال و جواب­ های معشوقه است که در ادامه برای مخاطب این اثر محکمه­ ای را می­ گشاید که در آن مأمون در مقابل وجدان بیدار جامعه مخاطب داستان به محاکمه کشیده می­ گردد.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر بر خلاف تصور مخاطب این کتاب برای نخستین بار از زاویه شقی ­ترین مرد زیسته در دوران زندگی امام رضا (ع) به توضیح زندگی و کرامات وی می پردازد و همین مسئله روایت داستانی این کتاب را بسیار خواندنی ­تر از آثار مشابهی نموده است که در صدد توضیح زندگی امام رضا (ع) برآمده اند.

مسئول کتابخانه شهدای اندیشه لواسانات اضافه نمود: از همین زاویه متن این کتاب انباشته از فلاش­ بک ­هایی است که در دل روایت های داستانی این کتاب به زیبایی مخاطب را با سیر تاریخی زندگی امام رضا (ع) و فراز و فرودهایش آشنا می­ کند. نویسنده در این راه با تغییر زاویه دید خود توانسته با هنرمندی تمام و با استفاده از مستندات تاریخی متعدد، داستانی رئال و البته جزئی نگر و بسیار کامل از توضیح زندگانی امام هشتم را بازگو کند.

وی به بلندای آن ردا را یک تجربه استثنایی در خلق رمان دینی بیان نمود که خوانش آن جدای از لذت­ بخش بودن، به صورتی فشرده سیری تاریخی از زندگی و سیره سیاسی و اجتماعی امام هشتم را با زاویه دیدی بدیع روایت می نماید و همزمان با آن بیان هنرمندانه از زیست ایشان را نیز به رخ مخاطبانش و سایر نویسندگان این ژانر می کشاند؛ بیانی که نه به دنبال فخر فروشی است و به رخ کشیدن توانمندی­ های تکنیکی؛ و نه چنان شیفته محتوای روایت است که شیوه بیان آن را فدای مضمون کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1294

به "خبرنگاران معرفی کتاب به بلندای آن ردا در فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معرفی کتاب به بلندای آن ردا در فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید