راه حل هایی برای پیشگیری از کم آبی بدن در تابستان

به گزارش مجله اینمن، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره راه حل های تامین آب بدن در تابستان شرح داد.

راه حل هایی برای پیشگیری از کم آبی بدن در تابستان

به گزارش خبرنگاران، کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مصاحبه با خبرنگاران، اظهار کرد: قسمت اعظم بدن را آب تشکیل می دهد و نقش حیاتی در فعالیت تمام سلول های اعضای مختلف بدن دارد و اگر به هر علتی کم آبی در بدن به وجود بیاید در عملکرد سلول ها و ارگان های بدن، اختلال ایجاد می گردد.

صمدپور در خصوص دلایلی که منجر به بروز کم آبی در بدن می گردد، گفت: عدم مصرف مایعات به مقدار کافی، بیماری هایی مثل اسهال و استفراغ شدید و کنترل نشده، تب، دیابت، عدم مصرف آب کافی در ورزشکارانی که ورزش شدید می نمایند، حضور طولانی مدت افرادی که در محیط هایی کار می نمایند که مدام در معرض گرمای هوا و تابش مستقیم خورشید هستند و ... از اصلی ترین علل کم آبی در بدن است.

او ادامه داد: کم آبی عوارض متعددی از جمله احساس سردرد و بی حالی، اثرگذاری بر ارگان های اصلی بدن مثل قلب، در صورت شدید شدن بی آبی، بروز نارسایی کلیوی، بر بدن دارد و به منظور جلوگیری ازین موارد باید به مقدار کافی آب دریافت گردد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: ورزشکارانی که به هر صورتی ورزش شدید مثل فوتبال و دوچرخه سواری و دو انجام می دهند، آب زیادی از دست می دهند و باید حتما خود را هیدراته نمایند و آب رسانی مداوم به بدنشان انجام دهند. بعلاوه افراد سالمند، سریع تر آب بدنشان را از دست می دهند، اما در مقابل احساس تشنگی کمتری دارند؛ بنابراین به این عزیزان توصیه می گردد که حتی اگر تشنه نیستند، آب فراوان بنوشند.

صمدپور گفت: افرادی که دچار اسهال و استفراغ به علت بروز هر بیماری می شوند، باید به صورت مداوم آب مصرف نمایند و حتی در موارد شدید، پزشک برای آن ها سرم تجویز کند، ولی بهتر است که بر مصرف آب تمرکز نمایند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اعلام کرد: در مواردی که افراد به هر علتی به وسیله تعریق آب بدنشان را از دست می دهند، علاوه بر آب، مقداری از الکترولید های مهم مثل سدیم و پتاسیم هم از دست می رود و این الکترولید ها نقش مهمی در سلول های مختلف بدن دارند و کمبودشان در بدن، منجر به تشنج و گرفتگی عضلات می گردد.

وی گفت: در مواردی که تعریق، شدید است باید از مایعات مختلف به مقدار مناسب استفاده کرد تا این الکترولید های از دست رفته جبران شوند، در خانه می توان با ترکیب نصف قاشق چایخوری نمک و 6 قاشق چایخوری شکر و یک لیتر آب، در مواردی که فرد تعریق شدید دارد، علاوه بر تامین آب بدن، الکترولید های از دست رفته بدن را هم جبران کرد.

صمدپور اضافه کرد: پیشگیری از کم آبی شدید در هر شرایطی لازم است و توصیه می گردد در همین روز های گرم سال، افراد یک بطری نوشیدنی خنک همراه خود داشته باشند و به صورت مداوم مصرف نمایند.

وی اعلام کرد: مصرف نوشیدنی های قندی و شیرین مثل آبمیوه ها و نوشابه و نوشیدنی های کافئین دار و الکل باعث شدت ادرار می گردد و به تبع آن بدن آب بیشتری را از دست می دهد.

کم آبی منجر به عدم تمرکز می گردد

صمدپور در خصوص نشانه های کم آبی در افراد گفت: کم آبی در افراد حتی می تواند منجر به گیجی و منگی و عدم تمرکز گردد. افرادی که روزانه در هوای گرم کار می نمایند باید در صورت بروز سردرد و عدم تمرکز و پرخاشگری، آب فراوان بنوشند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: بهتر است افراد در فصل تابستان قبل از بیرون رفتن از خانه آب کافی بنوشند و حتی آب خنک همراه خود داشته باشند و از لباس های خنک با رنگ روشن استفاده نمایند تا مقدار تعریق را کاهش دهند، در موارد بیماری مثل استفراغ و اسهال منتظر کاهش مقدار و شدت بروز این عوامل نباشند و سریعا برای درمان اقدام نمایند.

وی گفت: واکنش بچه ها و سالمندان نسبت به کم آبی خیلی شدید است و ممکن است شخص وارد کما یا شوک کم آبی گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1770

به "راه حل هایی برای پیشگیری از کم آبی بدن در تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه حل هایی برای پیشگیری از کم آبی بدن در تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید