راه اندازی سرای نوآوری و مدرسه مهارتی با موضوع فرآورده های خرمایی

به گزارش مجله اینمن، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاجی آباد گفت: مقدمات راه اندازی سرای نوآوری و مدرسه مهارتی با موضوع خرما و فرآورده های خرمایی مهیا شده و امیدواریم بتوانیم نقش بسزایی در اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی داشته باشیم.

راه اندازی سرای نوآوری و مدرسه مهارتی با موضوع فرآورده های خرمایی

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران، شهرستان حاجی آباد به عنوان شاقتصادی ترین نقطه هرمزگان و در فاصله 165 کیلومتری مرکز استان واقع شده است، شهرستانی که ارتفاع متوسط آن از سطح دریا یک هزار و 200 متر است. نزدیک به 5 هزار و 500 متر از اراضی آن به کشت نخیلات، 9 هزار هکتار به صیفی جات و 2 هزار و 100 هکتار نیز به سایر محصولات زراعی اختصاص دارد.

این شهرستان درباره کشاورزی به ویژه نخیلات حرف های زیادی برای گفتن دارد.

برای اطلاع از جزئیات فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاجی آباد در این زمینه ها، دستاوردهای سال گذشته و برنامه های سال 99 این دانشگاه گفتگویی را با محمد حیدری نارمندی، رئیس این واحد دانشگاهی ترتیب دادیم که مشروح آن در پی می آید:

خبرنگاران: مهم ترین دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی حاجی آباد (در حوزه های مختلف به ویژه پژوهش) در سال 98 را چه می دانید؟

حیدری نارمندی: سال 1398 فعالیت های مختلفی را در حوزه های آموزشی، عمرانی، پژوهشی و توسعه طی همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی استان هرمزگان داشتیم و این فرایند در سال جدید نیز تداوم خواهد داشت.

در حوزه توسعه مدارس سما علاوه بر تأسیس و تقویت علمی، فرهنگی آموزشگاه دخترانه سما به فکر توسعه آن هستیم. سال گذشته (1397) مدرسه دخترانه سمای حاجی آباد تأسیس شد و امسال (1399) 150 دانش آموز دارد. این یعنی اعتماد زیادی به مدارس سما وجود دارد که کمبود فضای آموزشی اجازه جذب بیشتر را به ما نداده است، امیدوارم در سال های آینده بتوانیم این مدارس را افزایش دهیم.

سال 98 در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی کشت یک هزار اصله نخل پیارم را آغاز کردیم و این اتفاق به عنوان بزرگ ترین رویداد اقتصادی بین دانشگاه های کشور قلمداد می شود. هر نخل می تواند با قیمت سال قبل یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد داشته باشد و قطعاً تعداد نخل های کاشته شده به 2 هزار اصله خواهد رسید که این تعداد می تواند همه هزینه های جاری دانشگاه را پوشش دهد. سال گذشته نزدیک به یک میلیارد ریال درآمد داشتیم که این رقم در سال های بعد افزایش خواهد یافت.

تولید بذرهای هیبریدی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان

با توجه به اینکه حاجی آ باد قطب کشاورزی استان هرمزگان بوده و دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان د ارای آزمایشگاه مجهز کشاورزی امکانات کارگاهی کشاورزی 30 هکتار زمین کشاورزی و دو عضو استادیار در رشته کشاورزی است ، توسعه تحقیقاتی بخش کشاورزی را در دستور کار قرار داده ایم .

تولید بذرهای هیبریدی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) نیز در حال انجام و نتایج ارزشمندی به دست آمده است. ضمن اینکه برنامه علمی و آموزشی مطابق با دستورالعمل های دانشگاه دنبال می شود و از تفاهم نامه های منعقد شده با مراکز علمی کاربردی و فنی حرفه ای نهایت بهره را برده ایم.

خبرنگاران: پیرو طرح شعار هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت به عنوان شعار سال 98 و تأکید بر انجام آن توسط واحدهای دانشگاهی، چقدر در این زمینه پیروز بوده اید و چه اقداماتی انجام داده و یا در دست اقدام دارید؟

حیدری نارمندی: سال گذشته در این زمینه، پیگیری ارتقای اینترنت بر بستر فیبر نوری از 4 به 20 مگابایت از طریق امضای تفاهم نامه با مخابرات استان هرمزگان به عنوان اقدامی زیرساختی در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

در حوزه مهارت آموزی تفاهم نامه هایی با دانشگاه علمی و کاربردی استان هرمزگان و مرکز فنی وحرفه ای شهرستان حاجی آباد منعقد شد تا هر دانشجو بتواند مهارت های علمی و کاربردی و فنی وحرفه ای را کسب کند.

در این حوزه ها بیشترین متقاضی را در رشته های برق، مکانیک و حسابداری داشتیم. از سوی دیگر نرم افزار حسابداری به دانشجویان آموزش داده شد.

راه اندازی آموزشگاه زبان سرای تهران از جمله اقداماتی بود که نتایج خوبی داشت. دانشگاه آزاد اسلامی حاجی آباد نخستین واحد شهرستانی در استان هرمزگان است که این تفاهم نامه را به امضا رساند و نزدیک به 100 نفر در حال طی کردن دوره هستند.

بیشترین بهره را از تفاهم نامه هایی که با مراکز علمی وکاربردی و فنی وحرفه ای به امضا رساندیم در راستای تحقق شعار هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت را برده ایم.

خبرنگاران: آیا در زمینه مدارس مهارتی مورد تأکید مسئولان عالی دانشگاه ورود کرده اید؟ اگر پاسخ تان مثبت است چه اقداماتی در این زمینه انجام داده اید؟

حیدری نارمندی: آماده عملیاتی کردن سرای نوآوری و مدارس مهارتی هستیم. این اقدام در چارچوب اقتصاد مقاومتی پیاده سازی می شود. مقدمات راه اندازی سرای نوآوری و مدرسه مهارتی با موضوع خرما و فرآورده های خرمایی مهیا شده و امیدواریم بتوانیم نقش بسزایی در اشتغال فارغ التحصیلان این رشته و کشاورزان منطقه داشته باشیم.

هرچند برنامه استان هرمزگان توسعه اقتصادی دریامحور است؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاجی آباد به دلیل ظرفیت هایی که در بخش کشاورزی شهرستان وجود دارد، برنامه های خود را روی توسعه مهارت های کشاورزی و صنایع تبدیلی این بخش معطوف کرده است و اطمینان داریم نتایج ارزشمندی را برای فارغ التحصیلان و جامعه کشاورزی استان و شهرستان حاجی آباد خواهد داشت.

خبرنگاران: فعالیت واحد حاجی آباد در طرح پایش و ایجاد سراهای نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی چگونه بوده است؟

حیدری نارمندی: ازآنجاکه دانشگاه آزاد اسلامی حاجی آباد تحصیلات تکمیلی ندارد؛ بنابراین طرح پایش ویژه مراکزی است که تحصیلات تکمیلی دارند؛ اما با وجود این موضوع، بحث سرانجام نامه های دانشجویی را با همت استادان و مدیران دستگاه های اجرایی مانند فرمانداری، شهرداری، شورای اسلامی شهر و سایر دستگاه ها به سمت متناسب سازی با نیاز جامعه و در پیوند با صنعت، اقتصاد و مدیریت شهری پیش خواهیم برد.

راه اندازی زمین چندمنظوره ورزشی

در حقیقت سرانجام نامه های دانشجویی و پژوهش ها می توانند در شناخت آسیب های اجتماعی، مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بهبود کسب و کار، رونق صنعت و اشتغال اثرگذار باشد و از این فرصت نهایت بهره را خواهیم برد.

مطمئنم از برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی عقب نخواهیم ماند و ایده های خلاق و نوین دانشجویان را در زمینه توسعه همه جانبه به کار خواهیم بست و در کنار آن توجه به کیفیت آموزشی و ایجاد رشته های جدید را دنبال می کنیم.

خبرنگاران: اهداف و دستور کار واحد حاجی آباد در سال 99 در حوزه های مختلف چیست.؟

حیدری نارمندی: کلنگ زنی آموزشگاه پسرانه سما و اقدامات اولیه از قبیل پروانه ساخت تأییدیه معاونت سما و عمرانی استان هرمزگان اخذ شده و قرار است با همکاری خیّران در سال 99 افتتاح شود.

آسفالت خیابان منتهی به آموزشگاه پسرانه با همکاری شهرداری در سال 99 درخواست و دغدغه والدین دانش آموزان است که انجام خواهد شد.

راه اندازی زمین چندمنظوره ورزشی با هدف توسعه ورزش دانشجویی و دانش آموزی، پرورش استعدادهای ورزشی، توجه به کیفیت آموزشی و ایجاد رشته های جدید از اهداف ما در سال جدید است که امیدواریم با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی و همراهی مدیران، استادان و دانشجویان محقق شود.

خبرنگاران: و سخن آخر...

حیدری نارمندی: ضمن تشکر از مدیر و عوامل خبرگزاری خبرنگاران به دلیل انعکاس عملکرد مراکز دانشگاهی، فرارسیدن سال نو را خدمت مردم تبریک عرض می کنم و از درگاه خداوند صحت، سلامتی و برکت را برای هموطنانم خواستارم، امیدوارم سال جدید برای مراکز علمی و دانشگاهی توأم با پیروزیت های ملی و بین المللی باشد.

انتهای پیام/4078/4062/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 937

به "راه اندازی سرای نوآوری و مدرسه مهارتی با موضوع فرآورده های خرمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی سرای نوآوری و مدرسه مهارتی با موضوع فرآورده های خرمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید