سال گذشته 300 هزار بیمار خارجی وارد ایران شدند
به گزارش مجله اینمن، به گزارش خبرنگاران، سعید هاشم زاده، در مورد اقدامات وزارت بهداشت در حوزه گردشگری سلامت، اظهار کرد: یکی از مهمترین استراتژی ها در حوزه گردشگری سلامت، آموزش فعالان در حوزه گردشگری سلامت اعم از شرکت ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی است که این موضوع در وزارت بهداشت با رویکرد آکادمیک و صنعتی در حال پیگیری است.
وی اضافه کرد: در راستای توسعه مباحث آموزشی در مقوله گردشگری سلامت، اقدامات زیادی اجرا شده است که از جمله آن می توان به ایجاد رشته ای تحت عنوان گردشگری سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره نمود که این موضوع در حال پیگیری بوده و امیدواریم در آینده ای نزدیک، رشته گردشگری سلامت نیز مصوب و در دانشگاه ها آموزش داده گردد. کشورهایی مانند ترکیه، اردن و هند که در زمینه گردشگری سلامت در منطقه پیروزیت نسبی کسب نموده اند نیز برای ارتقای این حوزه، نیروی انسانی متخصص آموزش می دهند.
هاشم زاده ادامه داد: تا زمانی که نیروهای انسانی متخصص حوزه گردشگری سلامت در دانشگاه ها تربیت شده و آماده ارائه خدمت شوند، اقدام به بازنگری و برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی کوتاه مدت که به همت دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شد، کردیم. علاوه بر این، با توجه به اینکه 9 دانشگاه علوم پزشکی (تهران، ایران، شهیدبهشتی، مشهد، قم، اهواز، شیراز، ارومیه و تبریز) در کشور پذیرای 90 درصد گردشگران سلامت در سطح کشور هستند و با توجه به فراوانی بیماران بین الملل در شهر محل استقرار این دانشگاه ها و ضرورت به روز کردن خدمات درمانی، کارگاه های آموزشی منطقه ای نیز برگزار شده است.
وی با بیان اینکه ظرف یک سال گذشته تاکنون، 12 کارگاه آموزشی منطقه ای در استان های مختلف برگزار شده است، توضیح داد: تعرفه گذاری، آشنایی با کلیات، ارتقای سیستم های مدیریتی، فعالیت بیمه های بین المللی و ملی و ارتقای مراکز درمانی برای ارائه خدمات باکیفیت از جمله موضوعاتی است که در این دوره های آموزشی بیان می گردد.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه گردشگری سلامت در جهان به عنوان یک صنعت پردرآمد شناخته شده است، گفت: برای ارتقای صندلی ایران در حوزه گردشگری سلامت باید دیدگاه مان به این حوزه را صنعتی کنیم و مراکز درمانی و شرکت های تسهیل گر با تمام توان و ظرفیت های خود پای کار بیایند.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت از بیش از یک سال پیش تاکنون، رویکرد خود را بر آموزش فعالان حوزه گردشگری سلامت اعم از شرکت ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی و آشنا کردن فعالان این حوزه قرار داده است، بیان نمود: یکی از وظایف اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت حمایت از بخش خصوصی است و این حمایت تا آنجا که قوانین و مقررات اجازه بدهد، انجام می گردد.
هاشم زاده با بیان اینکه توسعه فضای مجازی، یکی دیگر از استراتژی های کلان در حوزه گردشگری سلامت است، توضیح داد: استفاده از نرم افزارها، سایت های بیمارستانی و رسانه های جمعی برای جذب و بازاریابی در توسعه گردشگری سلامت کشور لازم است. در این راستا، مراکز درمانی را تشویق کردیم تا مستقیما در فضای دیجیتال، مجازی و شبکه های اجتماعی حضور پیدا نموده و در زمینه جذب توریسم سلامت فعالیت نمایند.
وی، ضمن معرفی سایت جدید وزارت بهداشت به آدرس https://IHT.behdasht.gov.ir که در آن اطلاعات بیمارستان های دارای مجوز IPD نیز درج شده است، گفت: در طراحی سایت بیمارستان باید به نکات مهمی توجه کرد که سهولت دسترسی برای کاربران، درج اطلاعات مفید و کاربردی، امکان بارگزاری مدارک پزشکی بیماران بین الملل و ارتباط با مرکز درمانی از آن جمله اند.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت درخصوص وظایفی که بر شرکت های تسهیل گر در زمینه گردشگری سلامت محول است، گفت: یکی از مهمترین وظایف این شرکت ها، مارکتینگ مراکز درمانی در خارج از کشور است که در این حوزه برای شرکت ها برنامه ریزی های دقیقی پیش بینی شد که در این زمینه تاکنون پیروزیت آمیز عمل نموده اند.
هاشم زاده با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت، نواقص و مسائل موجود شناسایی شده و درحال برطرف آنها هستیم، اعلام نمود: بر مبنای توضیح وظایف بین المللی شرکت ها، در حال تدوین آیین نامه ای برای ساماندهی شرکت های تسهیل نماینده هستیم و چنانچه سازمان میراث فرهنگی نیز کمک کند، این آیین نامه با جامعیت بیشتری ابلاغ خواهد شد.
وی، تشدید نظارت ها و سخت گیری در زمینه اعطای گواهینامه IPD به بیمارستان ها را از دیگر استراتژی های حوزه گردشگری سلامت وزارت بهداشت برشمرد و گفت: با تکیه بر مراجعه بیماران بین الملل به 9 دانشگاه علوم پزشکی پر هوادار در کشور، 55 بیمارستان را مورد بازدید قرار دادیم و 20 مرکز درمانی و بیمارستان پیروز به تمدید گواهینامه IPD برای پذیرش گردشگر سلامت شده و مابقی مراکز نیز در بازه زمانی تعیین، با فراهم کردن آیتم های مورد احتیاج می توانند این گواهینامه را کسب یا تمدید نمایند.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت اعلام نمود: تا زمانی که شرکت ها و ارائه نمایندگان خدمات گردشگری سلامت در مدار قانون حرکت کند، از حمایت های کامل وزارت بهداشت برخوردار خواهد شد.
هاشم زاده حضور واسطه ها را مهمترین معضل این حوزه قلمداد کرد و گفت: یکی از بزرگترین معضلات حوزه گردشگری سلامت حضور واسطه هایی است که خدمات بدون شناسنامه به بیماران بین الملل ارائه می نمایند.
وی اضافه کرد: تاکنون برای احیا و تقویت گردشگری سلامت در کشور به مثابه عرصه ای نوپا و درآمدزا، سازمان یافته عمل ننموده ایم و به همین دلیل آسیب های جدی دیده ایم، لذا برنامه ریزی و سیاستگذاری برای استفاده از فضای دیجیتال و مجازی یکی از راه های برون رفت از صدمات و لطماتی است که واسطه ها به گردشگری سلامت کشور وارد نموده اند. بنابراین چنانچه گپ اطلاعاتی بین اتباع کشورهای دیگر و مراکز درمانی ایران ر و همچنین تعرفه ها و هزینه های خدمات درمانی به وسیله وبسایت مراکز به طور شفاف تعریف و بیان گردد، زمینه حضور و فعالیت واسطه ها محدود خواهد شد.
وی نقش رسانه ها و صدا و سیما را در معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های حوزه گردشگری سلامت در کشور، موثر دانست و گفت: با ساخت برنامه ها و سریال هایی با محتوای گردشگری سلامت، می توان در معرفی و شناساندن این حوزه درآمدزا موثرتر عمل کرد، که در این راستا احتیاج است با صدا و سیما تعامل جدی و پیوسته داشته باشیم.
هاشم زاده، حضور مراکز درمانی را در رویدادهای ملی و بین المللی عاملی اساسی در معرفی توانمندی های کشور در حوزه گردشگری سلامت برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر 166 بیمارستان در سطح کشور گواهینامه IPD داشته و در زمینه گردشگر سلامت فعالیت دارند.
وی در مورد درآمدزایی و ارزآوری حوزه گردشگری سلامت برای کشور، بیان نمود: برآورد شده که در زمینه گردشگری سلامت، در سال 96، حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و 200 میلیون دلار، ارز وارد کشور شده است، اما با توجه به پتانسیل های موجود در کشور، می توان این رقم را تا 5 برابر افزایش داد.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال 96 حدود 300 هزار بیمار بین الملل وارد کشور شده و این رقم در امسال 1.5 تا 2 برابر افزایش پیدا نموده است، اظهار کرد: براساس سندچشم انداز 20 ساله، باید تا سال 1404 به عدد دو میلیون گردشگر سلامت در سال دست پیدا کنیم.
هاشم زاده درخصوص متداول ترین خدماتی که مورد استقبال گردشگران سلامت بوده است، بیان نمود: درمان های ناباروری، جراحی های زیبایی، زایمان، بیماری های قلبی و عروقی، جراحی چشم و جراحی های عمومی، ارتوپدی،تشخیص و درمان سرطان، پیوند اعضا، از جمله خدماتی است که بیشترین هوادار را در بین بیماران بین الملل داشته است.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت تاکید نمود: چنانچه زنجیره گردشگری سلامت در کشور کامل گردد، می توانیم در منطقه به رتبه اول دست پیدا کنیم، اما در حال حاضر در منطقه غرب آسیا یکی از سه کشور پیشرو در این زمینه هستیم.
منبع: خبرگزاری مهر