سامسونگ گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا را معرفی کرد

به گزارش مجله اینمن، سامسونگ بالاخره از جدیدترین گوشی های خانواده نوت برای سال 2020 رونمایی کرد. امسال دو مدل گلکسی نوت داریم که اولی گلکسی نوت 20 معمولی است و گوشی بعد، گلکسی نوت 20 اولترا که بهترین گوشی این خانواده است. هر دوی این گوشی ها همان ویژگی که خانواده نوت را از بقیه متمایز می کند، یعنی قلم S Pen را دارا هستند اما بیش از آنچه تصور می کردید، این دو گوشی باهم متفاوت هستند.

سامسونگ گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا را معرفی کرد

همان طور که در ابتدای سال و با خانواده گلکسی اس 20 شاهد بودیم، سامسونگ می خواهد با گوشی های Ultra تلاش خود برای عرضه بهترین سخت افزار ممکن را نشان دهد. این موضوع سبب شد تا در خانواده گلکسی نوت، برخی ویژگی ها از گلکسی نوت 20 معمولی حذف شوند.

برای آغاز باید بگوییم که گلکسی نوت 20 فاقد نمایشگری با نرخ تجدید بالاست. همچنین امکان افزایش حافظه گوشی با SD Card در این گوشی وجود ندارد و خبری هم از دوربین پریسکوپی در این محصول نیست. اما این ها به این معنی نیستند که این گوشی ارزان تر خواهد بود؛ گلکسی نوت 20 در یک نسخه با قیمت 999 دلاری همراه است و 8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد.

در طرف دیگر و در گوشی گلکسی نوت 20 اولترا، سامسونگ تمام آن چیزی که می توانست در یک گوشی قرار دهد (به جز نمایشگر تاشو) را در این محصول گنجانده و به همین دلیل هم قیمت آن در مدل پایه 1299 دلار است. این گوشی در تمامی مدل ها با رم 12 گیگابایتی همراه است اما مدل پایه حافظه داخلی 128 گیگابایتی و مدل بعدی با حافظه داخلی 512 گیگابایتی و قیمت 1499 دلاری همراه است.

پیش فروش هر دو گوشی از فردا آغاز می شود و زمان تحویل اولین سری این گوشی ها نیز 31 مردادماه تعیین شده است.

گلکسی نوت های جدید در برخی تعیینات سخت افزاری خود مشترک هستند. یکی از آن ها که این روزها نبودنش جای تعجب دارد، پشتیبانی از 5G است. جدا از این مورد، سامسونگ لیتنسی یا تأخیر در S Pen را هم در هر دو گوشی کاهش داده و چند ژست حرکتی دیگر برای قلم اس پن در نظر گرفته تا با آن ها بتوان گوشی را از راه دور کنترل کرد. همچنین این گوشی ها از شارژ سریع، شارژ بی سیم و شارژ بی سیم معکوس هم پشتیبانی می کنند.

بلندگوهای استریو با تکنولوژی Dolby، گواهی IP68 و همچنین همراه بودن با آخرین نسخه اندروید 10 را هم به این لیست اضافه کنید. هر دو گوشی می توانند با رزولوشن 8K هم فیلم برداری کنند و امکان اتصال میکروفون جانبی به آن ها (به کمک پورت USB-C) هم وجود دارد. قابلیت Dex هم در این گوشی ها می تواند به صورت بی سیم کار کند و سامسونگ و مایکروسافت با هم همکاری داشته اند و چند ویژگی مایکروسافتی را در این گوشی ها قرار داده اند.

همچنین دستیار صوتی Bixby هنوز هم در این گوشی ها قابل استفاده است که می توانیم بگوییم چهارمین دستیار صوتی خوب پس از گوگل اسیستنت، الکسا و حتی سیری به حساب می آید.

بخش پشتی این گوشی ها رنگ هایی مات دارد اما یک نکته مهم در این میان وجود دارد. بخش پشتی گلکسی نوت 20 اولترا از شیشه ساخته شده ولی بخش پشتی گلکسی نوت 20 معمولی، متأسفانه همان طور که در شایعات خوانده بودیم، از پلاستیک ساخته شده است. نوت 20 اولترا در رنگ های برنزی، مشکی و سفید عرضه خواهد شد و نوت 20 معمولی هم در رنگ های برنزی، خاکستری و سبز.

تعیینات سخت افزاری گلکسی نوت 20 اولترا

گلکسی نوت 20 اولترا دو وظیفه مهم بر روی دوش خود دارد؛ اول اینکه این گوشی باید نقش محصولی بدون هیچگونه نقصی برای سامسونگ ایفا کند. این گوشی باید بهترین تعیینات سخت افزاری ممکن را در خود داشته باشد تا سامسونگ ادعا کند که هیچ گوشی اندرویدی دیگری از این محصول بهتر نیست! وظیفه دومی که به دوش این گوشی نهاده شده، این است که برخی مسائل گلکسی اس 20 اولترا را رفع کند.

در نگاه اول، نوت 20 اولترا باید محصولی با ابهت باشد زیرا این دیدگاهی است که نسبت به خانواده گلکسی نوت وجود دارد. برای این منظور، این گوشی طراحی جسورانه و باکسی شکل دارد با نمایشگری که در کناره ها خمیده شده تا حاشیه های کناری آن اصلا به چشم نیایند. وقتی به بخش جلویی این گوشی نگاه می کنیم به نظر می رسد که این بی حاشیه ترین نمایشگری است که می توان داشت و تنها یک حفره کوچک در بالای آن برای دوربین سلفی قرار گرفته است.

در بخش پشتی گوشی هم شاهد ماژول عظیم و بیرون زده دوربین ها هستیم تا نوت 20 اولترا فریاد بزند که در بخش عکاسی و فیلم برداری هم با محصولی با ابهت روبه رو هستیم.

در زمینه تعیینات سخت افزاری، سامسونگ ادعا می کند که این گوشی در بالاترین سطح قرار گرفته است. نمایشگر گوشی اندازه ای 6.9 اینچی دارد و رزولوشن آن هم 1440p است. این نمایشگر OLED همچنین از نرخ تجدید 120 هرتزی پشتیبانی می کند اما متأسفانه همچنان برای استفاده در این حالت، باید رزولوشن گوشی را روی 1080p قرار دهید! سه دوربین در بخش پشتی این گوشی قرار گرفته که دوربین اصلی سنسور 108 مگاپیکسلی دارد.

در زیر دوربین 108 مگاپیکسلی، دوربین پریسکوپی 12 مگاپیکسلی قرار گرفته که تقریبا 5 برابر زوم اپتیکال را فراهم می کند. دوربین بالایی هم دوباره سنسوری 12 مگاپیکسلی دارد و لنزی با فاصله کانونی فوق عریض 13 میلی متری (معادل فول فریم) در جلوی خود دارد. پردازنده این گوشی در کشورهای غربی، اسنپ دراگن 865 پلاس خواهد بود اما در کشور ما به احتمال قوی با پردازنده Exynos 990 عرضه می شود. دوازده گیگابایت حافظه رم به اضافه امکان افزایش حافظه داخلی به کمک SD Card نیز در این محصول فراهم شده است. باتری این گوشی هم 4500 میلی آمپری است.

با این تفاسیر، سامسونگ توانسته بهترین تعیینات سخت افزاری در یک گوشی را در این محصول ارائه کند اما همچنان باید اشاره کنیم که پردازنده Apple A13 که پارسال با آیفون 11 از راه رسید، هنوز از تمام پردازنده های کوالکام سریع تر است.

نرخ تجدید نمایشگر این گوشی نیز به صورت پویا و با توجه به محتوای درحال نمایش و کاری که انجام می دهید، تغییر می کند. سامسونگ با این کار سعی داشته تا در مصرف باتری صرفه جویی کند اما اینکه هنوز نمی توان از رزولوشن QHD این نمایشگر و نرخ تجدید 120 هرتزی به صورت هم زمان بهره برد، خبر چندان خوبی نیست.

سامسونگ همچنین از آنتن های UWB در این گوشی استفاده کرده که به کمک آن می توان اطلاعات را با دریافت گلکسی نوت 20 اولترا به سمت دستگاهی دیگر که UWB دارد، ارسال کرد. این کار مخصوصا برای باز کردن قفل خودروها کاربردی است. آیفون 11 پرو هم دارای UWB است و به نظر می رسد سامسونگ نمی توانست بشیند و ببیند که در یک ویژگی از رقیب دیرینه خود عقب افتاده است. اما هنوز استفاده های نرم افزاری چندانی برای UWB در گلکسی نوت 20 اولترا وجود ندارد.

مأموریت دوم سامسونگ با گوشی گلکسی نوت 20 اولترا این است که بار دیگر دوربین 108 مگاپیکسلی خود را به عنوان یکی از بهترین دوربین های موبایلی ارائه کند. نتیجه ای که از این سنسور در گوشی گلکسی اس 20 اولترا گرفته بودیم، چندان مطلوب نبود و مشکل فوکوس اتوماتیک آن حتی پس از به روزرسانی های نرم افزاری هم به خوبی دیگر گوشی های نشد. به علاوه، ویژگی Space Zoom سامسونگ که امکان زوم صد برابری را فراهم می کرد، تقریبا توسط هیچ کس تحسین نشد، زیرا کیفیت فوق العاده ای نداشت و نتیجه تقریبا 20 برابر زوم دیجیتال بود که در تصاویر ثبت شده توسط دوربین پریسکوپی به دست می آمد.

اما به نظر می رسد با گلکسی نوت 20 اولترا، سامسونگ هر دو مشکل را رفع کرده است. اول اینکه در زمینه فوکوس اتوماتیک، این گوشی از یک ویژگی نرم افزاری جدید بهره می برد تا بتواند سریع تر از گلکسی اس 20 اولترا فوکوس کند. همچنین از نظر سخت افزاری هم سامسونگ تصمیم گرفته یک ماژول فوکوس لیزری در این گوشی قرار دهد تا مطمئن باشد که تجربه تلخ S20 Ultra تکرار نخواهد شد. در مورد زوم هم سامسونگ تصمیم گرفته تا زوم حداکثری این گوشی را به 50x کاهش دهد که در نهایت باعث می شود نتیجه شارپ تر و بهتری را نسبت به زوم صد برابری ببینیم.

تعیینات سخت افزاری گلکسی نوت 20

هرجا که نوت 20 اولترا در زمینه تعیینات سخت افزاری می درخشد، گلکسی نوت 20 کمی عقب تر ایستاده است. این گوشی کوچک تر است و نمایشگری 6.7 اینچی OLED دارد که رزولوشن 1080p دارد. می توان گفت این گوشی طراحی عامه پسند تری دارد. برای آغاز نمایشگر آن در گوشه ها گرد تر است و حاشیه های نمایشگر خود را بیشتر نشان می دهند. بیرون زدگی دوربین نیز به اندازه نوت 20 اولترا، عظیم و عظیم نیست. این گوشی همچنان جزء گوشی های عظیم به حساب می آید اما نمی توان آن را فقط یک نوت 20 اولترا کوچک تر دانست؛ چرا که فکر می کنیم این محصول زبان طراحی خاص خودش را دارد و حتی محصولی جدا به حساب می آید.

متأسفانه همان طور که گفتیم در برخی بخش ها، این گوشی ضعیف تر است. برای آغاز باید بار دیگر بگوییم که نمایشگر این گوشی 60 هرتزی است. حافظه داخلی آن را هم نمی توانید افزایش دهید و گلکسی نوت 20 تنها در یک مدل 128 گیگابایتی قابل خریداری است.

نبود نمایشگری با نرخ تجدید بالا واقعا ناامید کننده است! حتی گلکسی اس 20 معمولی که اوایل امسال معرفی گشت هم نمایشگر 120 هرتزی دارد و امکان افزایش حافظه به کمک microSD در آن وجود دارد. از آن طرف اما اس 20 معمولی فاقد آنتن های mmWave 5G است که شاید برخی استدلال کنند که سامسونگ برای قرار دادن چنین آنتن هایی در نوت 20 معمولی، قید ویژگی های گفته شده را زده است. اما ما همچنان با یک گوشی 999 دلاری در میانه های 2020 روبه رو هستیم و نبود نمایشگری با نرخ تجدید بالا در آن، عجیب و ناامید کننده است.

در بخش دوربین، گلکسی نوت 20 با گوشی گلکسی اس 20 هیچ تفاوتی ندارد. دوربین اصلی سنسور 12 مگاپیکسلی دارد، دوربین اولترا واید هم سنسوری 12 مگاپیکسلی دارد و در نهایت دوربین تله فوتو 64 مگاپیکسلی است و فیلم برداری 8K هم با همین دوربین تله فوتو انجام می شود. به دلیل نبود دوربین پریسکوپی، این گوشی تنها تا 30 برابر زوم را فراهم می کند.

سامسونگ گلکسی نوت 20 قطعا از نظر دیگر تعیینات سخت افزاری، یکی از بهترین ها به حساب می آید. باتری این محصول 4300 میلی آمپر ظرفیت دارد و پردازنده آن نیز همان اسنپدراگن 865 پلاس و یا اگزینوس 990 است. تمام ویژگی های نرم افزاری که در مدل اولترا وجود دارند نیز در این گوشی حاضر هستند. اما در نهایت این گوشی با اینکه برخی از ویژگی های گوشی مثل گلکسی اس 20 را ندارد، اما این بهایی است که برای دریافت قلم S Pen باید پرداخت.

بهبودهای نرم افزاری خانواده Galaxy Note 20

از آنجایی که با گوشی هایی از خانواده نوت روبه رو هستیم، عظیم ترین تغییر نرم افزاری در این گوشی ها هم مربوط به قلم S Pen می شود. حالا قابلیت های Anywhere Actions بیشتری برای این قلم در نظر گرفته شده تا بتوانید با ژست های حرکتی مختلف، این گوشی را کنترل کنید. این ژست های جادویی قلم اس پن روزبه روز بیشتر می شوند و باید هرکدام را حفظ و به بهترین شکل اجرا کنید.

سامسونگ همچنین رابطه خوب خود با مایکروسافت را در این محصول هم ادامه داده است. برای گوشی های خانواده گلکسی نوت 20 امکانی در نظر گرفته شده که یادداشت های ذخیره شده در Samsung Notes را با Microsoft OneNote همگام سازی می کند. این باعث می شود تا اپلیکیشن Samsung Notes کاربردی تر از قبل باشد و روی فضای ابری هم به یادداشت های خود دسترسی داشته باشید. البته سامسونگ گفته که این همگام سازی یک طرفه خواهد بود و این طور نیست که یادداشت های OneNote را هم در این گوشی ببینید! اما خب به هر حال اضافه شدن این قابلیت خبر راضی کننده ای است.

اپلیکیشن Notes همچنین این امکان را دارد تا کاربر بتواند فایل های PDF را امضا کند، صوت های ضبط شده را با یادداشت ها همگام سازی کند و فولدر بندی بهتر برای یادداشت ها نیز به آن اضافه شده است.

مایکروسافت همچنین در زمینه گیمینگ و بازی کردن هم با سامسونگ همکاری داشته و حالا این گوشی ها با Xbox Game Pass Ultimate سازگاری دارند. حتی یکی از باندل های پیش فروشی این گوشی ها، سه ماه حساب کاربری رایگان سرویس گیمینگ مایکروسافت را هم ارائه می کند. اپلیکیشن Your Phone که به کاربر اجازه می دهد گوشی خود را با ویندوز همگام سازی کند نیز به صورت پیش فرض روی این گوشی ها نصب می شود و سامسونگ حتی وعده داده تا با به روزرسانی های آینده، امکان اجرا کردن چند اپلیکیشن اندروید روی ویندوز را به کمک این گوشی و اپلیکیشن Your Phone فراهم کند.

در کنار گلکسی نوت 20 و گلکسی نوت 20 اولترا، سامسونگ یک تبلت جدید، یک ساعت هوشمند جدید و یک هدفون جدید هم معرفی کرد. همچنین این شرکت پیش تر نسخه 5G از گوشی گلکسی Z Flip را هم معرفی کرده بود و نسل جدید گوشی تاشو گلکسی فولد هم با نام Galaxy Z Fold 2 معرفی گشت که حالا بهترین پرچمدار سامسونگ به حساب می آید.

اگر شما هنوز به گوشی هایی با نمایشگر تاشو نمی توانید اعتماد کنید (که حق هم دارید)، گلکسی نوت 20 اولترا بهترین گوشی سامسونگ برای شماست. گوشی گلکسی نوت 20 معمولی محصولی متواضع تر به حساب می آید، قیمت بهتری دارد و همچنان از بسکمک جهات، یک گوشی فوق العاده به حساب می آید. اینکه چقدر این گوشی ها می توانند انتظارات را برآورده کنند را باید به بررسی تخصصی از آن ها بسپاریم. تا آن موقع، شما درباره دو گوشی گلکسی نوت 20 جدید چه فکر می کنید؟

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1173

به "سامسونگ گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا را معرفی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامسونگ گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا را معرفی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید