سهم نیم درصدی ایران از گردش مالی 87 تریلیون دلاری صنعت چاپ در جهان

به گزارش مجله اینمن، به گزارش خبرنگاران، نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور در بخش مسابقات آثار و پژوهش های چاپی برتر، پیش از ظهر امروز سه شنبه 30 دی ماه با حضور محمودرضا برازش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین رحیمی یگانه دبیر مسابقات آثار چاپی و محمدحسن فکری دبیر بخش مسابقات علمی و پژوهشی این جشنواره، در مرکز مشارکت های فرهنگی و هنری در تهران برگزار شد.

سهم نیم درصدی ایران از گردش مالی 87 تریلیون دلاری صنعت چاپ در جهان

در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی از پوستر چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور رونمایی شد. در این پوستر که توسط امیر شهرابی طراحی شده، از طرح مُهر استفاده شده که یکی از قدیمی ترین انواع چاپ به شمار می رود. استفاده از اِلمان مُهر در این پوستر، همچنین تلاشی است برای زدن مُهر تایید بر چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور.

در ادامه مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان خود با اشاره به تحولات صنعت چاپ در چند دهه اخیر گفت: در حال حاضر با تغییر روش های چاپی، صنعت چاپ و بسته بندی به طرز بسیار چشمگیری به کوچک ترین موارد مربوط به زندگی روزانه مردم راه پیدا کرده است.

صنعت شیرینی و شکلات بیشترین بهره برداری را از صنعت بسته بندی دارد

وی با بیان اینکه تولید و ارزآوری بخش عمده ای از محصولات تولیدی کشور وابسته به صنعت بسته بندی است، از شیرینی و شکلات به عنوان یکی از صنایعی که بیشترین وابستگی را به صنعت بسته بندی دارند، یاد کرد و گفت: یکی از اقداماتی که می توان برای حمایت از صنایع داخلی انجام داد، حمایت از صنعت چاپ و بسته بندی است و تجلی این حمایت هم، انتخاب و معرفی کسانی است که صنایع چاپی را با کیفیت بالاتری تولید می کنند.

برازش افزود: این افراد حقیقی و حقوقی را باید به جامعه شناساند و جشنواره ملی صنعت چاپ هم امسال با ایجاد بخش مسابقات علمی، زمینه این اقدام را فراهم کرده است. این پتانسیل در کشور وجود دارد که صنعت چاپ و بسته بندی جایگاه بالاتری بیابد که در صورت تحقق این مساله سایر صنایع هم از آن بهره مند خواهند شد.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر همچنین از برگزاری جلسه ای با دو تن از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دو هفته گذشته مختص صنعت چاپ کشور خبر داد و گفت: هدف از چنین جلساتی که قطعاً ادامه خواهد یافت، تنها کمک به صنعت چاپ است و اینکه بتواند نقش خود را در بخش صادرات هم ایفا کند.

آیا جشنواره امسال صنعت چاپ غیررقابتی و آثار عمدتاً از تهران است؟

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: در دوره های بعدی جشنواره ملی صنعت چاپ، به مقوله صادرات محصولات چاپی هم توجه ویژه ای صورت بگیرد.

برازش در خصوص علت استقبال اندک بسکمک از استان های کشور به جز تهران و چند استان بزرگ دیگر از شرکت در بخش مسابقات علمی جشنواره ملی صنعت چاپ، گفت: ما برنامه های مختلفی را در استان های کشور در زمینه صنعت چاپ برگزار می کنیم و من شخصا تا به امروز در 8 جشنواره استانی شرکت کرده ام کما اینکه استانی مانند بوشهر هم اخیراً توانسته جشنواره استانی صنعت چاپ را برگزار کند.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد در عین حال گفت: باید به این موضوع از دو دید نگریست؛ یکی فعالان چاپ در خود استان ها و دیگری تمرکززدایی از جشنواره؛ برخی چاپخانه های خوب در استان های کشور فعالیت می کنند که خودشان تمایلی به حضور در چنین جشنواره هایی ندارند. مساله دیگر این است که چاپخانه های کوچکی در استان ها هستند که آثار جشنواره ای تولید نمی کنند و به همین دلیل در این جشنواره حضور پیدا نمی کنند.

وی در خصوص علت مشارکت نکردن فعالان چاپ و بسته بندی استان قُم در بخش مسابقات چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ هم گفت: چاپخانه های این استان عمدتاً متمرکز بر چاپ کتاب هستند اما بخش مسابقات جشنواره صنعت چاپ ناظر بر دیگر بخش های حوزه صنعت چاپ و بسته بندی هم هست.

واردات سالیانه بیش از 70 هزار تن کالای چاپی به ارزش حدود 3 هزار میلیارد تومان

در این نشست خبری همچنین محمدحسین رحیمی یگانه دبیر مسابقات آثار چاپی در سخنانی با بیان اینکه تولید ناخالص ملی جهان در صنعت چاپ مجموعاً بیش از 87 تریلیون دلار است، گفت: آمار مشخصی از سهم ایران از این گردش مالی در دست نیست اما ما با مهندسی معکوس و برخی روش های آماری دیگر به رقمی نسبی و نزدیک به واقعیت رسیده ایم؛ بر این اساس می توان گفت که سهم صنعت چاپ ایران از این چرخه مالی جهانی، نزدیک به 4 میلیارد دلار است یعنی چیزی حدود نیم درصد تولید ناخالص ملی صنعت چاپ در جهان، این رقم معادل حدود 12 هزار میلیارد تومان است.

همچنین به گفته رحیمی یگانه سالیانه بیش از 70 هزار تن کالای چاپی به ارزش حدود 3 هزار میلیارد تومان وارد کشور می شود و این در حالی است که امکان تولید بخش عمده ای از این محصولات در داخل کشور وجود دارد اما به دلایلی از جمله عدم شناخت تولیدکنندگان برتر، این حوزه مغفول مانده است.

دبیر مسابقات آثار چاپی همچنین با بیان اینکه برگزاری این مسابقات گامی است در جهت شناسایی تولیدکنندگان برتر و معرفی آنها به جامعه، گزارشی از فعالیت چندماهه دبیرخانه دائمی مسابقات آثار چاپی جشنواره ملی صنعت چاپ کشور اظهار داشت و گفت: در این فرایند از برگزارکنندگان 5 دوره قبلی این جشنواره دعوت شده تا در تجارب آنها در این خصوص استفاده شود. همچنین از تجربه برگزاری مسابقاتی مشابه در کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا و همچنین کشورهای همجوار، بهره برداری کافی اجرا شده است.

رحیمی یگانه گفت: مسابقات اصلی این جشنواره در 4 بخش محصولات چاپ بسته بندی، چاپ تجاری، چاپ نشر و چاپ امنیتی برگزار می شود و برای مشارکت فعالان این حوزه هم، امکان ثبت نام آنلاین در سایت جشنواره فراهم شده است. بر این اساس هر شرکت کننده می تواند حداکثر 20 اثر چاپی به جشنواره ارسال کند که پیشنهاد می شود دست کم 4 اثر مربوط به یکی از حوزه های مورد اشاره باشد.

آخرین آمارها از مشارکت فعالان حوزه چاپ در جشنواره ملی صنعت چاپ

وی در عین حال آخرین آمار شرکت در این جشنواره را تا این لحظه به شرح زیر اظهار داشت: تا به امروز 265 اثر شامل 165 اثر در بخش چاپ، 26 اثر در بخش پیش از چاپ و 74 اثر در بخش عملیات تکمیلی در بخش مسابقات آثار چاپی جشنواره ملی صنعت چاپ شرکت کرده اند. همچنین تا این لحظه بیشترین آثار مربوط به بخش کتب نفیس با 65 اثر و کمترین آثار مربوط به روزنامه و اوراق هویتی هر کدام با یک اثر بوده است. استان تهران هم با 231 اثر و استان قزوین با 2 اثر بیشترین و کمترین تعداد آثار ارسالی به جشنواره را در بین استان ها داشته اند.

دبیر مسابقات آثار چاپی همچنین از ممنوع بودن حضور داوران در بخش رقابتی این جشنواره خبر داد و گفت: مهلت ارسال آثار به جشنواره که به صورت آنلاین از طریق سایت اینترنتی جشنواره به نشانی printawards.ir و همچنین آفلاین (ارسال از طریق پست) ورت می گیرد، تا 15 بهمن است و آثار دریافتی هم طی 15 روز داوری خواهند شد و مراسم سرانجامی جشنواره هم ساعت 2 بعد از ظهر روز 6 اسفند در تالار وحدت در تهران برگزار می شود.

در این نشست خبری همچنین محمدحسن فکری دبیر بخش مسابقات علمی و پژوهشی چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ، در سخنانی با اشاره به ضعف صنعت چاپ کشور به لحاظ علمی و پژوهشی، از تمهیداتی که این جشنواره برای تقویت این بخش اندیشیده است، سخن گفت.

وی یادآور شد: امسال برای کسانی که کتاب هایی در این زمینه تالیف و یا ترجمه کرده اند، دانشجویانی که مقالاتی علمی و پژوهشی در خصوص صنعت چاپ کشور نوشته اند و همچنین دانشجویانی که سرانجام نامه های دانشگاهی خود را به موضوع صنعت چاپ و بسته بندی اختصاص داده اند، امکان شرکت در این بخش از جشنواره صنعت چاپ فراهم بود. البته این مهلت تا سرانجام آذر بود و بر این اساس، در نهایت 16 کتاب، 6 مقاله و 6 سرانجام نامه به دبیرخانه این بخش از جشنواره ارائه شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1022

به "سهم نیم درصدی ایران از گردش مالی 87 تریلیون دلاری صنعت چاپ در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم نیم درصدی ایران از گردش مالی 87 تریلیون دلاری صنعت چاپ در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید