شرکت های دارای تاییدیه نانومقیاس حمایت می شوند

به گزارش مجله اینمن، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تحلیل پتنت به عنوان ابزاری تخصصی و کارآمد می توان داده های اطلاعاتی ارزشمندی به دست آورد که شاید استراتژی کلی یک سازمان را دگرگون کند.

شرکت های دارای تاییدیه نانومقیاس حمایت می شوند

پتنت ها، به علت برخورداری از اطلاعات فنی، تجاری و حقوقی، از مهمترین منبع اطلاعات محسوب می شوند و بر همین اساس است که به درخواست مدیران تجاری، مدیران تحقیق و توسعه و… مورد تحلیل قرار می گیرند.

با توجه به اطلاعات ارزشمند فنی و حقوقی موجود در پتنت ها، تحلیل پتنت می تواند ابزاری بسیار کلیدی، برای استفاده از این اطلاعات محسوب گردد. اهمیت این اطلاعات، به حدی است که بر اساس گزارش های معتبر دنیای، بیش از 80 درصد از اطلاعات نو در حوزه فناوری ها، تنها به وسیله پتنت ها قابل دستیابی است.

بر همین اساس است که شرکت های بزرگ فناور دنیا، در پی رصد پتنت های ارائه شده به وسیله رقبا هستند، چرا که می توانند به روزترین اطلاعات مورد احتیاج برای آینده کاری خود و رقبا را به راحتی با رصد اطلاعات ارائه شده در پتنت ها دنبال نمایند.

تحلیل پتنت در حقیقت تحلیل اطلاعات پتنت است که در آن تحلیلگر پس از جستجو در بانک های اطلاعاتی پتنت ها، مجموعه ای از پتنت ها را که با موضوع تحلیل ارتباط دارد، گردآورده نموده تا به وسیله مقایسه و تطبیق اطلاعات این مجموعه از پتنت ها با یکدیگر، به احتیاجهای مطرح شده از جانب مشتری، پاسخ دهد.

ترسیم منظره با استفاده از پتنت، متداول ترین قالبی است که پروژه های تحلیل پتنت بر اساس آن تعریف می شوند و مبتنی بر مرور و تحلیل فعالیت های ثبت اختراع در یک منطقه جغرافیایی و برای یک حوزه فناوری معین است.

این نوع تحلیل غالباً به سفارش صنعت یا بخش دولتی در راستای پاسخگویی به پرسش های فنی، تحقیقاتی، تجاری و حتی سیاسی درخواست می گردد.

با وجود آن که پتنت ها به عنوان یک منبع اطلاعاتی غنی برای دسترسی به دانش و فناوری های نو محسوب می شوند و بسیاری از صاحب نظران با این گفته که بسیاری از اطلاعات فناورانه، تنها به وسیله پتنت ها قابل دسترس هستند، موافقت دارند، با این حال، بسیاری از سازمان ها، دچار نوعی ذهنیت سنتی بوده و نقش تحلیل پتنت در تصمیم گیری ها و اتخاذ استراتژی کسب و کار را به رسمیت نمی شناسند.

این در حالی است که با استفاده از اطلاعات استخراج شده از پتنت ها، می توان شناختی عمیق از شرایط بازار، بازیگران پیشرو، جهت آینده توسعه فناوری و فرصت های پیش رو به دست آورد و با رصد نشانه های اولیه از تغییرات فزاینده، استراتژی های مطلوب برای تعامل با رقبا، تأمین نمایندگان و مشتریان را اتخاذ کرد.

اجتناب از دوباره کاری که به کاهش هزینه های پژوهشی می انجامد، انجام پژوهش از یک سطح دانش بالاتر و یاری به واگذاری حق انتشار اختراع، از جمله اهداف تحلیل پتنت به شمار می رود.

تحلیل پتنت بعلاوه ضمن شناسایی محصولات نو و فناوری های نوظهور، با آگاهی از فرایندهای فنی و تجاری فناوری در دیگر کشورها و مشخص زمینه های مطمئن برای سرمایه گذاری، به پیش بینی فرایند توسعه فناوری در یک حوزه خاص منجر می گردد.

در این راستا کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با به کارگیری متخصصان این حوزه، تحلیل های جامعی را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. بعلاوه شرکت های دارای تاییدیه نانومقیاس که تقاضای تحلیل پتنت دارند، مورد حمایت 80 درصدی از کل هزینه ها قرار می گیرند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1923

به "شرکت های دارای تاییدیه نانومقیاس حمایت می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های دارای تاییدیه نانومقیاس حمایت می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید