قالیباف: قانون مجلس بازی را تغییر داد و گشایش ایجاد کرد

به گزارش مجله اینمن، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین نطق پیش از دستور سال جاری خود صحن علنی مجلس ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو و اعیاد مبارک شعبانیه، از قراداد ایران و چین استقبال کرد او همچنین نکاتی را درباره گفت وگوهای برجامی بیان نمود. به گفته قالیباف قانون هسته ای مجلس در دیپلماسی گشایش ایجاد نموده است.

قالیباف: قانون مجلس بازی را تغییر داد و گشایش ایجاد کرد

صبح امروز مجلس شورای اسلامی ابتدا در نشستی غیرعلنی به آنالیز امضا سند راهبردی ایران و چین و نشست مشترک کمیسیون برجام پرداخت.

پس از جلسه غیر علنی نشست علنی مجلس شروع شد. در این نشست محمد باقر قالیباف در مورد سند راهبردی همکاری ایران و چین گفت: ما از این اقدام استقبال می کنیم، امضای این سند اگر به معنای اعلام باور به این امر باشد که دنیا در غرب خلاصه نمی گردد و قرن آینده قرن آسیا است، یک گام راهبردی محسوب می گردد.

قالیباف اظهار کرد: امضای این سند، هشدار مهمی به آمریکا است که بفهمد مناسبات بین المللی به سرعت به ضرر آمریکا در حال تغییر است و این کشور دیگر در موقعیتی نیست که بتواند الگو، برنامه یا توافقی را به طور یکجانبه به کشورهای مستقل تحمیل کند.

او با بیان اینکه این سند می توانست بسیار زودتر امضاء گردد، گفت: ما عقیده داریم زمان مهمی که باید برای شکل دادن به همکاری های واقعی مالی و سیاسی و همچنین مقابله مؤثر با فشارهای ظالمانه آمریکا می شد، از دست رفته است. با این حال باید فرصت را مغتنم شمرد و اولاً این سند را با حفظ منافع ملی، تبدیل به پروژه ها، برنامه ها و همکاری های واقعی مالی و سیاسی کرد. ثانیاً مدل ارتقاء روابط به سطح راهبردی باید با کشورهای دیگر به ویژه همسایگان نیز طراحی و اجرا گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با وجود اهمیت سند راهبردی فعلی، باید توجه گردد که این سند به ترسیم یک نقشه راه کلی در روابط ایران و چین بسنده نموده است.

او در بخش دیگری از اظهارات خود به مذاکرات اخیر برجامی میان ایران و قدرت های دنیای پرداخت و گفت: نوع مواجهه با دولت جدید آمریکا در قبال تحریم های مالی بسیار مهم است. خوشبختانه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، قفل های صنعت هسته ای را باز کرد، سمت و سوی بازی یکطرفه را تغییر داد و باعث شد که گذشت زمان به نفع ایران گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به گونه ای که اگر قبلاً گذشت زمان به معنای پابرجا ماندن تحریم ها همزمان با تعطیل ماندن صنعت هسته ای بود، اکنون گذشت زمان مساوی با پیشرفت صنعت هسته ای است و از طرف دیگر، در قبال تأخیر باید هزینه بدهند. همین فرایند که بسیار پرمنفعت و با هزینه صفر بوده، گشایش هایی در امر دیپلماسی ایجاد نموده اما این گشایش ها باید با اهتمام دستگاه دیپلماسی به برطرف کامل تحریم ها و حصول منافع کامل مالی برای ملت ایران منجر گردد.

قالیباف همچنین تاکید نمود آمریکایی ها بدانند آنها هستند که باید تصمیم بگیرند و تحریم های ایران را به طور کامل و به شکل عملی برطرف نمایند و وعده کاغذی یا ناقص برطرف تحریم ها، جوابگوی مطالبه ملت ایران نیست.

در نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام اتفاق های تازه ای رخ داد که خوشبینی ها را درباره مذاکرات افزایش داده است. قرار است نشست دیگری در وین برگزار گردد که در آن نشست نمایندگان آمریکا در اتاق مذاکره حضور ندارند اما در محل مذاکرات حضور دارند.

با این حال ایران می گوید هیچ مذاکره مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا نخواهد داشت.

از طرف دیگر زمزمه هایی مبنی بر وجود طرح های گام به گام برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام مطرح است، ایران این موضوع را هم رد نموده و می گوید هیچ طرح گام به گامی را نمی پذیرد و آمریکا باید ابتدا تحریم ها را لغو کند.

منبع: فرارو
انتشار: 5 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1595

به "قالیباف: قانون مجلس بازی را تغییر داد و گشایش ایجاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قالیباف: قانون مجلس بازی را تغییر داد و گشایش ایجاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید