قصه هنرمندی مهربانوهای روستای ماه بانو

به گزارش مجله اینمن، خبرنگاران : مهربانوهای روستای ماه بانو از هر انگشتان یک هنر می بارد .ماه بانو روستایی دوست داشتنی در شهرستان درمیان بیرجند است که با هنر الفتی دیرینه دارد .زنان پر کوشش این روستا با هنر هم صاحب نان می شوند و هم نام.

قصه هنرمندی مهربانوهای روستای ماه بانو

به گزارش خبرنگاران ، سوزن دوزی هنری است زایینده فکر خلاق زنان بلوچ و گذر سالیان هرگز رنگ فراموشی بر آن نپاشیده و همچنان بر لباس زنان بلوچ خودنمایی می نماید ؛آن سان که گران ترین لباس های ایران بر تن زنان بلوچی است.

در خانه به خانه روستای ماه بانو بساط هنر پهن است و دستان زنان معجزه می نماید ؛با سوزن و نخ های رنگی. هنر سوزن دوزی بانوان بلوچ، فرهنگ و اقتصاد این روستا را رونق داده است.

به گفته زنان هنرمند سوزندوز ماه بانو سوزن دوزی هنر ظریفی است که باید برای دانه دانه طرح هایش سوزن زد؛ هنری فکری که هیچ طرح و نقشی برای انجام آن لازم نیست.زنان بلوچ هنر اصیل سوزن دوزی را از مادران خود آموخته اند و مادرانشان هم از مادران خود به ارث برده و نسل به نسل این هنر را انتقال داده اند،نام و هنر زنان بلوچ با سوزن دوزی گره خورده است.

سوزن دوزی آنقدر با زندگی قوم بلوچ عجین شده است که دختران روستای ماه بانو از کودکی، ضمن آموختن و انجام امور مربوط به خانه داری، موظف به فرا گرفتن این هنر اصیل هستند.این روزها سوزن دوزی فقط روی لباس متدوال نیست؛ زنان بلوچ روی کوسن، روبالشی، رومیزی، روتختی، تابلو، کیف، جای جوراب، جلد عینک، جاکلیدی و جای دستمال کاغذی نیز سوزن دوزی می نمایند.

از هنر سوزن دوزی در گذشته فقط به عنوان زینت آستین دوخت روی لباس بلوچی استفاده می شد اما امروز تبدیل به یک هنر کاربردی شده و بر روی بسیاری از وسایل به صورت تلفیقی کار می گردد به طوری که با مد روز رقابت می نماید.از سوزن دوزی برای روی مانتو، شومیز و سایر پوشاک تازه استفاده می کنیم؛ خدا را شکر مشتریان هم از این طرح ها استقبال می نمایند.

هنر سوزن دوزی اگر با طراحی های تازه آمیخته گردد، قابلیت دنیای شدن را دارد و می تواند از جنس هنر های دستی باشد که تا ابد ادامه خواهد داشت و در طراحی های مختلف و مدرن در پوشاک استفاده گردد.با سرپنجه هنرمند بانوان روستای ماه بانوی شهرستان درمیان بیش از 10 مدل سوزن دوزی فراوری و برای فروش به سایر استان ها عرضه می گردد.

در این هنر هم طرح منحصر به فرد است و هم کیفیت؛ همین است که فراوریات این بانوان را بی رقیب نموده و سبب ثبت این هنر در میراث معنوی کشور شده است. کارگاههای سوزن دوزی ماه بانو خود ظرفیتی است که می توان برای تماشای این وسعت جانبخش هنر پای گردشگران را به این نواحی باز کرد . نمایشگاهها و جشنواره ها فرصتی طلایی برای معرفی این هنر اصیل به اقصا نقاط دنیا است. به امید ثبت دنیای این هنر ارزشمند و روزگاران همواره خوش و خرم برای مردمان اصیل و شریف بلوچ.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2115

به "قصه هنرمندی مهربانوهای روستای ماه بانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه هنرمندی مهربانوهای روستای ماه بانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید