نرخ وام خرید مسکن تغییر می نماید؟

به گزارش مجله اینمن، به گزارش خبرنگاران، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، درباره افزایش سقف وام مسکن گفت: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن باید در شورای پول و اعتبار مطرح و تصویب گردد اما ما در وزارت راه و شهرسازی تمهیداتی را در دست اقدام داریم تا جایگزین افزایش سقف وام مسکن شده و در واقع قیمت تمام شده را مهار کنیم.

نرخ وام خرید مسکن تغییر می نماید؟

همکاری وزارت راه و بنیاد مستضعفان برای خرید اعتباری مصالح ساختمانی

وی اضافه کرد: دستوراتی را در این خصوص از رئیس جمهور گرفته ایم و فرآیند آن را پیگیری می کنیم تا بتوانیم مثلاً آهن آلات را با نرخ مناسب تری بتوانیم تهیه کنیم؛ سیمان و سایر اقلام هم همینطور؛ با آقای فتاح تفاهم نموده ایم تا از کارخانجات وابسته به بنیاد مستضعفان، بعضی اقلام مصالح ساختمانی را با قیمت مناسب تر و شرایط اعتباری تأمین کنیم که نرخ تورمی که در بخش مسکن رخ داد و فوق العاده حباب گونه و کشنده بود، بیش از این قیمت تمام شده ساخت و ساز را متأثر نکند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: قصد داشتیم تا ابتدا از فضای روانی بازار عبور کنیم؛ اوضاع و جو فروکش کند، قیمت ها واقعی تر گردد، سپس سر فرصت تصمیمی برای این کار بگیریم.

وی توضیح داد: ما نگرانی مان این است که اقداماتی که خودش تورم زاست را پرهیز کنیم؛ چون اثرات روانی اش ما را گرفتار می نماید؛ فعلاً برنامه مان این است که کار را بیشتر و پرحجم تر پیش ببریم.

اسلامی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم تا آسیب پذیری هایمان را از تورم های هیجانی غیر عادی بتوانیم کاهش دهیم.

تعداد ثبت نام نمایندگان وام ودیعه 600 هزار نفر / ‬تعداد دریافت نمایندگان 60 هزار نفر

وی درباره وام ودیعه مسکن نیز توضیح داد: بار دیگر در مهر ماه امکان ثبت نام مجدد وام ودیعه مسکن را در سامانه مربوطه باز کردیم که در این مدت، حدود 200 هزار نفر دیگر ثبت نام کردند؛ باید ثبت نام نمایندگان را غربالگری کنیم تا ببینیم تعداد واجدان شرایط چند نفر هستند. سپس آنها را به 430 هزار نفر قبلی اضافه می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برآورد ما صحیح بود؛ فکر می کردیم 600 هزار متقاضی بیشتر نخواهیم داشت؛ الان در همین کانال در حرکت هستیم.

وی تأکید کرد: تا به امروز 180 هزار پفراینده وام ودیعه در بانک های عامل تشکیل شده است. نکته مهم این است که وقتی مردم پفراینده را تشکیل می دهند، بتوانند پفراینده را کامل و وام را دریافت نمایند.

اسلامی با بیان اینکه حدود 60 هزار نفر وام ودیعه مسکن دریافت نموده اند، اظهار داشت: متأسفانه پرداخت وام ودیعه فرایند کندی دارد؛ البته نمی توانیم بگویی بانک مقصر است؛ چون این موضوع یک ارتباط دو سویه است و انطباق هایی که در شعب بانک ها با مدارک ارائه شده از سوی مردم انجام می دهند، زمان بر است؛ من امیدوار هستم این فرایند با همراهی خودِ مردم مقداری سرعت بگیرد.

بعضی با ارائه اجاره نامه غیر واقعی وام ودیعه گرفتند

وی ادامه داد: مسئله ای که ما داشتیم این بود که مدارکی که بعضی متقاضیان ارائه داده بودند، در فرآیند آنالیز به مشکلاتی برخورد؛ تعدادی از مردم، اجاره نامه ها یا تمدید قراردادهایی که ارائه داده بودند، واقعی نبود؛ ای کاش این اتفاق رخ نمی داد و عرصه را برای کسانی که واقعاً احتیاج دارند، تنگ نمی کردند؛ ما خیلی احتیاج داریم تا از لحاظ فرهنگی از یکدیگر مراقبت کنیم؛ حواسمان باشد اگر جایی صفی هست، آن کس که اولویت دارد، در صف بایستد؛ نه اینکه فردی که اصلاً مشمول دریافت این وام نمی گردد، بیاید به گونه ای از فرصت استفاده کند.

اختصاص 20 هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی به ساخت مسکن

وزیر راه و شهرسازی بیان نمود: چهارشنبه شب (29 مهر ماه) در شورای پول و اعتبار مصوبه ای برای بخش مسکن گرفتیم که بر اساس آن، 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ساخت و ساز مسکن اختصاص داده می گردد؛ بانک مرکزی سهمیه هر بانک از این مبلغ را معین می نماید وزارت راه و شهرسازی نیز سامانه معرفی سازندگان را تهیه می نماید تا بتوانند وام ساخت را دریافت نمایند 20 هزار میلیارد تومان رقم قابل ملاحظه ای است.

وی اضافه کرد: کما اینکه وزارت صمت هم 50 هزار میلیارد تومان برای برطرف موانع فراوری بخش صنعت توانست مصوبه از شورای پول و اعتبار دریافت کند.

مراحل دریافت وام ساخت مسکن

اسلامی یادآور شد: 460 هزار واحدی که ذیل طرح اقدام ملی ساخته می گردد، معین تکلیف شده است؛ ضمن اینکه سازنده برای دریافت این تسهیلات، باید پروانه ساخت از شهرداری دریافت نموده باشد، برگه واگذاری زمین را اخذ نموده باشد، سپس قرارداد مربوطه را در دفترخانه اسناد رسمی به امضا برساند؛ در این صورت بانک قسط اول تسهیلات را به سازنده پرداخت می نماید.

وی اضافه کرد: مردم برای طرح اقدام ملی مسکن تا کنون 40 هزار میلیارد تومان واریز نموده اند؛ این اتفاق هم جمع کردن نقدینگی است و هم توان افزایی است تا بتوانیم این پول را به پروژه ها تزریق کنیم.

پرداخت 160 هزار فقره وام مسکن یکم در سال 98

اسلامی توضیح داد: سال گذشته 160 هزار نفر از مردم به وسیله صندوق پس انداز مسکن یکم تسهیلات گرفته و خانه دار شده اند.

منبع: مهر

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1293

به "نرخ وام خرید مسکن تغییر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ وام خرید مسکن تغییر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید