نگرانی آمریکا از خیز دولت ایتالیا برای توسعه روابط با ایران

به گزارش مجله اینمن، خبرنگاران: در حالی که ایتالیا با اعزام مقامات عالی رتبه به ایران، درصدد افزایش مبادلات مالی با این کشور است، مقامات آمریکایی می گویند از اینکه توسعه روابط ایتالیا و ایران رژیم تحریم ها را تضعیف کند به شدت نگران هستند.

نگرانی آمریکا از خیز دولت ایتالیا برای توسعه روابط با ایران

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش خبرنگاران، پایگاه اینترنتی فری بیکن طی گزارشی نوشت: اقدامات شتاب زده اخیر دولت ایتالیا برای ورود مجدد به بازار ایران که می تواند فروپاشی تحریم های مالی و تضعیف کوشش های غرب برای وارد آوردن فشار بر ایران در موضوع هسته ای را تسریع نماید، مقامات آمریکایی را نگران نموده است.

به گفته منابع مطلع و گزارش های مختلف، دولت ایتالیا در ماه های اخیر در صف مقدم حضور مجدد در بازار ایران، برای استفاده از بخش پرسود انرژی این کشور قرار گرفته است.

در حالی که ایتالیا به وسیله اعزام مقامات عالی رتبه و نمایندگان مجلس به ایران، به دنبال افزایش مبادلات مالی با این کشور است، مقامات آمریکایی و دیگر تحلیلگران می گویند، از اینکه توسعه روابط ایتالیا و ایران رژیم تحریم ها علیه تهران را تضعیف کند، به شدت نگران اند.

هیئتی از اعضای مجلس ایتالیا، اواخر هفته گذشته با مقامات ارشد ایرانی دیدار کردند. به گفته مقامات ایرانی، این دیدار احتمالا به منظور فراهم کردن زمینه برای سفر آینده انریکو لتا، نخست وزیر ایتالیا به تهران در ماه جاری میلادی اجرا شده است.

سفیر ایتالیا در تهران گفت: در چند ماه گذشته، روابط مثبت و سازنده ای از سوی دولت ایتالیا (با ایران) برقرار شده است. وی اضافه کرد: جلسات و دیدارهایی بین وزرای امور خارجه دو کشور برگزار شده و زمینه برای توسعه روابط بین دو کشور فراهم شده است. ما امیدواریم که بتوانیم شاهد رفت و آمد مقامات ارشد دو کشور باشیم.

رادولفو کالو، رئیس خبرگزاری دولتی آنسای ایتالیا نیز گفت: سفر هیئت مجلسی ایتالیا به ایران اتفاق مثبتی بود. این هیئت متشکل از نمایندگان حزب اکثریت و اقلیت مجلس بود و حقیقتا نماینده تمامی طیف های سیاسی ایتالیا بود.

در همین حال، یک مقام آمریکایی دخیل در تحریم های ایران گفت، کوشش های اخیر ایتالیا برای اظهار علاقه به (توسعه روابط با) ایران به تحریم های بین المللی لطمه می زند.

وی اضافه کرد: ایتالیا در عرصه بین المللی دارد فشار مالی آمریکا و اتحادیه اروپا بر ایران را تضعیف می نماید و سفر نخست وزیر این کشور ضربه ای بزرگ به سیاست آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال ایران است.

این مقام آمریکایی ادامه داد: به بیان ساده، اقدامات ایتالیا هدف رسیدن به توافقی سیاسی برای خاتمه دادن به برنامه تسلیحات هسته ای ایران را تضعیف می نماید. آیا مردم ایتالیا می خواهند به عنوان مسئول بروز یک جنگ قلمداد شوند؟

ایران و ایتالیا حدودا از آگوست 2013 تا کنون کوشش های خود برای توسعه روابط دیپلماتیک در تمامی سطوح را شروع نموده اند. معاون نخست وزیر ایتالیا در ماه آگوست سفری مهم به تهران داشت و در این سفر راه های توسعه روابط بین دو کشور را با مقامات ایرانی آنالیز کرد.

جواد ظریف، وزیر امور خارجه و مذاکره نماینده هسته ای این کشور نیز متقابلا در ماه نوامبر، با سفر به ایتالیا با همتای ایتالیایی خود دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار، اما بونینو، وزیر امور خارجه ایتالیا از تمایل خود برای ورود مجدد به بخش هایی از (اقتصاد) ایران که تحت تاثیر تحریم های بین المللی قرار گرفته اند سخن گفت.

وزیر نفت ایران در ماه دسامبر در دیدار با رئیس شرکت انی، بزرگترین شرکت نفتی ایتالیا، راستا حضور این شرکت در پروژه های آینده انرژی ایران را هموار ساخت.

همچنین وزیر امور خارجه ایتالیا در ماه دسامبر در سفری دو روزه به تهران در دیدار با ظریف در خصوص فعالیت های جدید احتمالی پس از لغو تحریم ها صحبت کرد. ماسیمو دالما، نخست وزیر سابق ایتالیا نیز تقریبا در همان زمان برای گفت وگو در خصوص تاثیرات مثبت ناشی از توافق هسته ای ژنو، به تهران سفر کرد.

بر اساس این گزارش، مقامات ایتالیایی امیدوارند، علاوه بر بخش نفت، در بخش های دیگر نظیر صنایع شیمیایی، نساجی، داروسازی، گاز و خودروسازی ایران نیز نقشی پررنگ ایفا نمایند.

قرار است اواخر ماه جاری میلادی یک هیئت تجاری از ایتالیا با مقامات ایرانی دیدار و گفت وگو کند.

امانوئل اوتولنگی، کارشناس مسائل ایران گفت، ایتالیا مصمم به همکاری با ایران است.

وی اضافه کرد: ایتالیا برای ابراز علاقمندی به همکاری تجاری با ایران حتی منتظر انعقاد توافق ژنو نیز نماند... لاپو پیستلی، معاون نخست وزیر ایتالیا آگوست سال گذشته ضمن سفر به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی، خواستار ایجاد فصلی جدید در روابط دو کشور شد.

این کارشناس مسائل ایران در ادامه گفت: وزیر امور خارجه ایتالیا اولین وزیر اتحادیه اروپا بود که پس از توافق ژنو به تهران سفر کرد و نشان داد که به رغم مخالفت ها با این کشور، دولت فعلی ایتالیا تا چه حد بیشتر تحت تاثیر انگیزه های مالی قرار گرفته است.

جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیز در این باره گفت: ایتالیا قبلا روابط تجاری گسترده ای با ایران داشت، بنابراین این موضوع که شرکت های ایتالیایی در صف مقدم بازگشت به بازار ایران قرار گرفته اند، چیز عجیبی نیست.

28

منبع: تسنیم
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 322

به "نگرانی آمریکا از خیز دولت ایتالیا برای توسعه روابط با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی آمریکا از خیز دولت ایتالیا برای توسعه روابط با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید