پیشنهاد عربستان به صنعاء همزمان با حس کردن خطر از دست دادن مأرب

به گزارش مجله اینمن، یک رسانه عرب زبان در یادداشتی با پرداختن به تحولات استان مأرب یمن نوشت، عربستان شکست در این استان در مقابل ارتش و کمیته های مردمی یمن را احساس نموده است و به همین دلیل و به منظور ممانعت از سقوط مرکز مأرب و تسلط نیروهای یمن بر آن روی یک طرح جدید کار می نماید.

پیشنهاد عربستان به صنعاء همزمان با حس کردن خطر از دست دادن مأرب

به گزارش خبرنگاران، روزنامه الأخبار لبنان در یادداشتی درباره تحولات درگیری ها در استان مأرب یمن نوشت: عربستان احساس نموده است که تمامی امور در مأرب در حال خارج شدن از کنترل و تسلطش است و به همین منظور روی یک طرح جدید کار می نماید که پایه و اساس آن توافقنامه استکهلم درباره شهر حدیده است.

هدف عربستان از این اقدام جلوگیری از سقوط مرکز مأرب در مقابل تسهیل فرایند برطرف بحران انسانی و مالی در این استان است. با این حال همچنان برنامه های نیروهای صنعاء (انصارالله یمن) برای رسیدن تدریجی به مهمترین دژهای کوهستانی به قوت خود باقی بوده و موفقیت آمیز است و این نیروها نسبت به هر ابتکار عملی در این باره محافظه کار هستند؛ چراکه تجربه تلخ حدیده همچنان مشهود است.

اینگونه به نظر می رسد که دو طرف برای یک نبرد مشخص کننده در روزهای پیش رو آماده می شوند؛ این درحالی است که طرح ارتش و نیروهای مردمی یمن برای تسلط تدریجی به مواضع کوهستانی پیش از رسیدن به مرکز مأرب موفقیت آمیز بوده و همین موفقیت منجر شده است که عربستان خطر موضع نظامی را احساس کند و به همین دلیل به اجرای یک عملیات راهبردی دو سویه روی آورده است، این عملیات از یک جهت شامل عقب نشینی جنگنده ها، وسایل نقلیه نظامی و فناوری خود از بیم تصرف آنها توسط نیروهای صنعاء می گردد و از طرف دیگر در حال تجهیز جبهه های دیگر با تسلیحاتی است که به غنیمت گرفته شدن آنها توسط نیروهای وابسته به انصارالله چالش بزرگی برای ریاض به شمار نمی رود.

به همین دلیل، پیتر سیمنبی، فرستاده ویژه سوئد به یمن آدینه به استان مأرب سفر کرد تا ابتکار عمل جدید را ارائه دهد که در بعضی بندها از ابتکارعمل ارائه شده توسط مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در تابستان سال گذشته الهام گرفته است.

هدف از ابتکار عمل سیمنبی دستیابی به آتش بس در تمامی مناطق مأرب با اهداف انسانی است و پس از برقراری آتش بس؛ تفاهمنامه هایی مشابه تفاهمات انجام شده در استکهلم متشکل از بندهای انسانی، مالی و نظامی به امضای دو طرف برسد.

فرستاده سوئد هفته گذشته این پیشنهادها را با هیئت مذاکره کننده صنعاء در عمان آنالیز کرد، اما اخبار به دست آمده حاکی از آن است که انصارالله یمن درباره بعضی از بندهای آن مخالفت نموده بوده، به ویژه اینکه فرستاده سوئد قادر به ارائه تضمین به رهبران انصارالله درباره موفقیت طرحش نبوده است و این درحالی است که تجربه توافقنامه استکهلم برای دولت نجات ملی یمن در صنعاء که همچنان تحت محاصره است، ترغیب کننده نیست.

با این حال، محمد علی الحوثی، عضور شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران برجسته انصارالله بار دیگر استقبال صنعاء از هرگونه کوشش دیپلماتیک برای برقراری صلح در یمن و کاهش درد و رنج ملت این کشور استقبال کرد و گفت که نسخه ای از ابتکار عمل سوئد را دریافت نموده و آن را آنالیز می نماید.

سفر فرستاده سوئد به مأرب و ملاقات وی با سلطان العراده، استاندار این استان در سایه کوشش های بین المللی برای جلوگیری از تسلط نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن بر آخرین مرکز نفوذ عربستان سعودی در یمن انجام شده است. به همین دلیل، ائتلاف سعودی ـ اماراتی برای جلوگیری از سقوط مأرب به ارعاب متوسل شده و مدعی است که تسلط نیروهای صنعاء بر این استان نبرد را به استان های جنوبی؛ محل حضور نیروهای عربستان، امارات، آمریکا و انگلیس می کشاند.

به همین دلیل اقدامات عربستان برای سوء استفاده از پفراینده انسانی مأرب به منظور توقف پیشروی نیروهای صنعاء به سمت مرکز این استان همچنان ادامه دارد و دو هفته است که هرگونه پیشنهاد دیپلماتیکی را برای امضای یک توافق ارائه می دهد تا مانع از سقوط این شهر گردد.

در هر صورت، نشانه های اولیه حاکی از آن هستند که ابتکارعمل فرستاده سوئد محکوم به شکست خواهد بود. چراکه العراده در ملاقات با فرستاده سوئد بر قدرت نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن و شبه نظامیان حزب اصلاح برای مقابله با پیشروی انصارالله تأکید کرد و فعالان حزب اصلاح پذیرش پیشنهادهای سوئد را به منزله تثبیت تسلط نیروهای صنعاء بر بیش از 85 درصد از شهرستان های استان مأرب می دانند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1603

به "پیشنهاد عربستان به صنعاء همزمان با حس کردن خطر از دست دادن مأرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد عربستان به صنعاء همزمان با حس کردن خطر از دست دادن مأرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید