چرا موتور جستجوهای داخلی در قطع اینترنت جوابگوی کاربران نبودند؟

به گزارش مجله اینمن، مجری پروژه جویشگر های بومی درباره نقاط قوت و ضعف موتور جست و جوگر های بومی توضیحاتی ارائه داد.

چرا موتور جستجوهای داخلی در قطع اینترنت جوابگوی کاربران نبودند؟

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

به گزارش، در قطعی اینترنت جهانی یکی از نرم افزار های پایه که روی بستر شبکه ملی اطلاعات قرار گرفته است و باید بتواند در چنین شرایطی به مردم سرویس ارائه دهد، موتور جست و جوی ملی است.

در مدت 10 روزه قطعی اینترنت جهانی موتور جست و جو های ملی اعم از پارسی جو و یوز وقتی با افزایش ناگهانی کاربران (200 برابری) روبرو شدند، نتوانستند پاسخگوی این خیل عظیم باشند که پیش از این از موتورجست و جو های خارجی مانند گوگل، بینگ و... استفاده می کردند.

اما چرا جویشگر های ملی در مدت قطعی اینترنت جهانی پیروز نبودند؟ پیش از قطعی اینترنت جهانی حاکمیت باید چه اقدام های مهمی را پیاده سازی می کرد تا موتور های جست و جوی ملی بتوانند پاسخگوی خیل عظیم کاربران باشند. برای دریافت پاسخ این سؤالات به سراغ علیرضا کمک مجری طرح پروژه جویشگر های بومی و دو نفر از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات رفتیم.

جویشگر های ملی به مدت دو سال از سوی حاکمیت رها شده و حمایتی از آن ها نمی شد به طوری که به علت فرایند نزولی تعداد کاربرانشان پهنای باندی که در اختیار آن ها قرار گرفته بود کاهش یافت و از سوی دیگر تعداد سرور هایی که این موتور های جست و جو در اختیار داشتند پاسخگوی افزایش غیرمنتظره کاربران (100 تا 200 برابری) نبود به همین دلیل سرور ها هنگ نموده و نتوانستند پاسخگوی جست و جوی کاربران باشند.

علیرضا کمک مجری طرح پروژه جویشگر های بومی با بیان مطلب فوق به ایران گفت: تاکنون نه تنها سیاستگذاری هایی که تدوین شده و به تأیید بالاترین مقامات کشور رسیده اجرایی نشده، بلکه در داخل کشور هیچ توافقی مبنی بر داشتن موتور جست و جوی بومی که جایگزین موتور جست و جو های غیربومی گردد وجود ندارد؛ بنابراین مهم ترین کاری که باید برای رسیدن به موتور جست و جوی بومی پیروز انجام بگیرد این است که همزمان به سه رأس مثلث (رگولاتوری، محتوایی و استفاده مردم از جویشگر) توجه گردد تا پاسخگوی احتیاج کاربران باشد.

کمک با بیان اینکه برای دو جویشگر پارسی جو و یوز 5 میلیارد تومان (2 میلیارد تومان برای پارسی جو و 3 میلیارد تومان برای یوز) هزینه شده، گفت: اگر ما نیز به دنبال پیروز بودن موتورجست و جو های خود مانند بایدو چین هستیم باید حاکمیت و دولت ورود کند و سه رأس مثلث به درستی ترسیم و اجرایی گردد.

وی اضافه نمود: مشکل عمده جویشگر های بومی نه سخت افزاری است و نه نرم افزاری. چون امکان خرید سخت افزاری از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد و از لحاظ نر م افزاری نیز جویشگر های بومی به رشد قابل قبولی رسیده اند. مشکل اصلی این است این جویشگر ها هنوز از سوی مردم مورد پذیرش قرار نگرفته و مردم ترجیح می دهند به جای جویشگر هایی که دارای محدودیت در ارائه محتوا و دقت پایین تری است از جستجوگر های خارجی مانند گوگل و بینگ استفاده نمایند.

مجری پروژه جویشگر های بومی درباره نقاط قوت و ضعف موتور جست و جوگر های بومی نیز گفت: نقطه قوت آن ها در این است که ما به یک فناوری در کشور دست یافتیم که با دقت قابل قبولی کار می نماید و توسعه پذیر است و حتی با افزایش سرور امکان خدمات دهی به میلیون ها کاربر وجود دارد، اما مهم ترین نقطه ضعف آن همان طور که گفتم هنوز از سوی مردم مورد پذیرش قرار نگرفته. یعنی مردم آن ها را جایگزین جویشگر های غیربومی ننموده اند و این یعنی ضعف در بازاریابی و برندینگ.

کمک با بیان اینکه از آنجایی که سیاست های قبلی حاکمیت و دولت در زمینه جویشگر های بومی نتیجه مثبتی در بر نداشته و آن ها باید سیاست های خود را در زمینه موتور های جست و جوی ملی تغییر دهند، گفت: به عبارتی دولت نباید تنها حمایت اقتصادی کند، چون تنها فراهم کردن یک رأس مثلث پاسخگو نخواهد بود و باید به رگولاتوری و محتوایی هم نیز توجه گردد. در زمینه محتوایی نیز باید در صندوقچه اطلاعات سازمان ها به روی موتور جست و جوی ملی باز گردد. اطلاعاتی که حتی گوگل نیز آن ها را در اختیار ندارد.

محمـدجواد مطهری شریـف کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است آنچه در زمینه موتور های جست و جوی ملی رخ داده این است که متأسفانه ما تکنولوژی به بلوغ رسیده را وارد کشور کردیم و بعد به دنبال بومی سازی آن رفتیم و حال محصول بومی خود را با یک محصول خارجی که 20 سال زمان برده و برای آن میلیارد ها دلار هزینه شده تا به بلوغ رسیده، مقایسه می کنیم.

مطهری شریف به ایران گفت: مقایسه دو محصول به بلوغ رسیده و ابتدای راه شدنی نیست. گویی ما در حال مقایسه محصولی به نام پراید با بنز هستیم. گوگل که از ابتدا گوگل کنونی نبوده و از یک سوله با هزینه ای میلیارد دلاری به اینجا رسیده است. اگر ما موتور جست و جوی ملی را با خودش و با میزان پولی که برای آن هزینه، تبلیغ و استفاده ای که از آن شده یا با میزان فناوری که برای آن به کار رفته، مقایسه کنیم دیگر کلمه ناپیروز را برای آن به کار نمی بریم.

وی اضافه نمود: یک فرد دانش بنیانی موتور جست و جویی به نام پارسی جو را طراحی و راه اندازی نموده این در حالی است که تا پیش از قطعی اینترنت جهانی مردم نام این موتور جست و جوی ایرانی را نشنیده بودند، چون برای دیده شدن و معرفی آن هیچ اقدامی مؤثری نشده بود.

این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اگر موتورجست و جویی مانند یاندکس روسیه پیروز بوده به این دلیل است که حاکمیت به تمام معنا از آن حمایت نموده، گفت: پروژه های ملی مانند ایمیل، موتور جست و جو، پیغام رسان ها و... که جزو نرم افزار های پایه هستند با 5 میلیارد تومان هزینه به جایی نمی رسند و باید آن ها را به تیم های دانشگاهی دانش بنیان واقعی سپرد و از آن پشتیبانی کرد و سپس ابتدا به صورت محدود پشتیبانی و آزمایش کرد.

وی اضافه نمود: برای رشد آن هم باید از مدارس آغاز کرد. باید 14 میلیون دانش آموز خود را مجبور کنیم تا اطلاعات خود را از موتورجست و جوی های داخلی پیدا نمایند. باید نسل جدید را با موتور های جست و جوی ملی آشنا کنیم. یا، چون کارمندان اداره ها کار تحقیقاتی انجام نمی دهند می توان آن ها را ملزم کرد تا از موتور جست و جو های داخلی برای جست و جوی مطالب فارسی استفاده نمایند.

از سوی دیگر باید برای جویشگر های بومی کسب و کار فراوری گردد و یکی از آن ها این است که دولت از این موتور های جست و جو، داده بخرد. مثلاً اگر دانش آموزان در جست و جوگر داخلی سرچ نمایند معین می گردد که دانش آموزان ما به دنبال چه نوع داده هایی هستند و می توان آن داده ها را خرید و برای متون درسی، پرورشی و برنامه ریزی استفاده کرد.

در زمان قطعی اینترنت جهانی بزرگ ترین مسئله ای که کاربران با آن روبرو شدند و کسب و کار ها نیز خسارت دیدند، نبود موتور جست و جوی ملی قوی بود.

مصطفی مؤمنی استاد دانشگاه با بیان مطلب فوق گفت: موتور های جست و جوی ملی را برای چنین روز هایی آماده ننموده بودند. به همین دلیل با افزایش ناگهانی کاربران نتوانست به احتیاج آن ها پاسخ دهد، به طوری که یکی از این موتور های جست و جوی ملی همان ابتدای کار با هجوم کاربران از کار افتاد و دیگری هم نتوانست به خوبی پاسخگوی خیل عظیم کاربران باشد.

مؤمنی با اشاره به اینکه مردم آدرس هیچ سایتی را یادداشت نمی نمایند و همواره برای پیدا کردن آن به موتور جست و جو مراجعه می نمایند، اضافه نمود: کاربران در مدت 10 روز قطعی اینترنت نتوانستند به وسیله موتورجست و جو های ملی به آدرس ها دست یابند و به همین دلیل کسب و کار هایی هم که در داخل میزبانی می شدند، مشتری نداشتند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: اگر کشوری مانند چین با قطعی اینترنت جهانی دچار آسیب نشده و کسب و کار های آن ها دچار ضرر و زیان نمی شوند به این دلیل است که حاکمیت آن ها در زمینه موتور جست و جوی ملی بموقع ورود نموده و توانسته موتور های جست و جوی خود را راه اندازی و به قدری ارتقا دهد که پاسخگوی احتیاج کاربران خود باشد. موتور های جست و جوی ملی هنوز نتوانستند پیشرفتی حاصل نموده و در زمینه ارائه خدمات به کاربران پیروز عمل نمایند.

وی اضافه نمود: علت اینکه جویشگر های ملی نتوانستند پاسخگوی احتیاج کاربران در شرایط حساس باشند به این دلیل است که مجموعه بخش خصوصی در حقیقت پتانسیل لازم را برای ارائه موتور جست و جوی ملی با آن گستردگی بالا را ندارد. باید حتماً در این زمینه حاکمیت (شورای عالی فضای مجازی) و دولت (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) ورود نموده و خود یک موتور جست و جوی ملی ایجاد نمایند.

زیرساخت لازم را سازمان فناوری اطلاعات دارد و می تواند از متخصصان خود استفاده کند و در عرض یک سال موتور جست و جوی خوبی را روانه بازار نموده و آن را به مردم معرفی کند که اگر خدای ننموده دوباره با قطع اینترنت به دلیل مسائل داخلی یا از سوی دشمنان خارجی روبه رو شدیم کسب و کار های داخلی و کاربران دچار مشکل نشوند.

منبع: روزنامه ایران

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 627

به "چرا موتور جستجوهای داخلی در قطع اینترنت جوابگوی کاربران نبودند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا موتور جستجوهای داخلی در قطع اینترنت جوابگوی کاربران نبودند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید