کاهش سطح آب دریای خزر لایروبی خلیج گرگان را بی تأثیر می نماید

به گزارش مجله اینمن، تراز آب دریای خزر به علت تغییر اقلیم و تبخیر بسیار زیاد در حال کاهش است و بر اساس مطالعات صورت گرفته تا سال 2050، 3 متر کاهش پیدا می نماید و این کاهش ادامه دار خواهد بود لذا لایروبی خلیجی به این وسعت بی نتیجه خواهد بود.

کاهش سطح آب دریای خزر لایروبی خلیج گرگان را بی تأثیر می نماید

به گزارش تسنیم، به منظور نجات خلیج گرگان از خشک شدن کامل، مقرر شده است تا سازمان بنادر و کشتیرانی 2 کانال آشوراده و چوپوقلی که ارتباط دهنده خلیج گرگان هستند را با تخصیص اعتبار 500 میلیارد تومان، لایروبی کند تا ارتباط آب خزر با خلیج گرگان بیشتر گردد، اما این طرح با مخالفت بسیاری از کارشناسان محیط زیست شده و متخصصان این طرح را علاج کار خلیج گرگان نمی دانند!

در رابطه با این موضوع محسن موسوی خوانساری، کارشناس محیط زیست اظهار کرد: خلیج گرگان یک تورفتگی آب در داخل ساحل است و به جز یک آبراهه کوچک که در مسیری کوتاه، آن را به دریا متصل می نماید راه به جایی ندارد. در رابطه با احیای این خلیج باید 2 نکته را در نظر گرفت، اول اینکه تراز آب دریای خزر به علت تغییر اقلیم و تبخیر بسیار زیاد در حال کاهش است و بر اساس مطالعات صورت گرفته تا سال 2050، 3 متر کاهش پیدا می نماید و این کاهش ادامه دار خواهد بود لذا لایروبی خلیجی به این وسعت بی نتیجه است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ساحل دریای خزر در محدوده کشور ما در منطقه عمیق واقع شده است ما کمترین آسیب را از کاهش تراز آب خزر می بینیم و خسارت ما نسبت به کشوری مانند روسیه که خودش 90 درصد آب خزر را به وسیله ولگا تأمین می نماید، بسیار کم است، اما متأسفانه کشور ما در یک نقطه از این موضوع آسیب می بیند که آن هم خلیج گرگان است؛ لذا لایروبی چه در جهت گردشگری و چه در جهت احیای خلیج اشتباه است چرا که آب خزر در حال پایین رفتن است و نمی توان در مقابل این کاهش سطح آب مقاومت کرد.

این کارشناس محیط زیست مصالح و دورریز های به وجود آمده در پی لایروبی را دومین چالش پیشروی این طرح دانست و گفت: حتی اگر لایروبی هم درست باشد، باید تعیین گردد که این مصالح قرار است در کجا ریخته گردد. این مصالح در هر نقطه ای که وارد شوند، موجب آلودگی محیط زیست آن منطقه می شوند. خلیج گرگان منطقه ای بسیار بکر و طبیعی است و این مصالح و آلودگی ها می تواند آن را نابود کند.

موسوی اظهار داشت: هر گونه اقدامی که قرار است برای احیای خلیج گرگان انجام گردد، باید پدیده تغییر اقلیم در کنار آن دیده گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2122

به "کاهش سطح آب دریای خزر لایروبی خلیج گرگان را بی تأثیر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش سطح آب دریای خزر لایروبی خلیج گرگان را بی تأثیر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید