کویت کشوری مدرن و گرم در حاشیه خلیج فارس

به گزارش مجله اینمن، شاید روزی که شیخ براک بن غریر آل احمد در اواخر سال 1110 هجری، دژی با نام کوت بنا کرد تا آذوقه و مهمات را در آن جا ذخیره کند به خیالش هم نمی رسید که این شهر گرمسیری بعد ها نام کویت بگیرد و تبدیل به یک کشور مستقل گردد. این شهر وقتی که به آل صباح بخشیده شد و این کار به وسیله سعدون بن محمد آل حمید صورت گرفت، مقدمات پیشرفت آن فراهم شد و کویت در کنار استان بوشهر و خوزستان و اسکان گرفتن چند صد خانواده بهبانی، بازرگانی پر رونقی گرفت. استخراج نفت و گاز نیز عاملی مضاعف شد برای پیشرفت کشور کویت، این منطقه امیر نشین حاشیه خلیج فارس.

کویت کشوری مدرن و گرم در حاشیه خلیج فارس

کشور کویت کجاست؟

مرکز این سرزمین نیز شهر کویت نام دارد و دینار کویت پول رایج این سرزمین گرم و حاره است. این کشور نه چندان بزرگ جمعیتی بالغ بر چهار میلیون نفر است که نزدیک به سه میلیون نفر آن را خارجی ها تشکیل می دهند. دومین میدان بزرگ نفتی واقع در خشکی میدان نفتی بورگان این سرزمین مدرن شده با پول های حاصل از عایدی گاز و نفت است. این کشور امیر نشین وسعتی برابر با 818 کیلومتر مربع دارد. جزایری که زیر مجموعه این منطقه واقع در خاشیه خلیج فارس به حساب می آیند، عبارتند از بوبیان، فیلکه، وربه، کبر، عوهه، مسکان، ام النمل، قاروه و ام المرادم. این کشور دارای شش استان است با نام های العاصمه، الاحمدی، الفروانیه، الحولی، مبارک الکبیر و الجهراء.

بنادر مالی

کشور کویت دارای موقعیت سوق الجیشی و مهمیست و از لحاظ مالی و ورود و خروج کشتی های باری بسیار مهم است. در کنار این مراسلات مالی، صدور نفت و گاز نیز برای تمام دنیا امری مهم است. به همین منظور دارای بنادر مهم می باشد. بندر الاحمدی که بزرگترین بندر نفتی این کشور گرم محسوب می گردد، در کنار بندر شعیبیه که دومین بندر بزرگ کشور کویت است، از بنادر مهم جهت صادرات نفتی می باشند، البته بندر عبدالله نیز با داشتن دو اسکله در عمق دریا ارزش فوق العاده ای در مراسلات نفتی دنیا دارد. بندر قدیمی شویخ، بندر کوچک دوحه و بندر الزور از دیگر بنادر مهم کشور خوابیده روی منابع گازی می باشند.

گرمای زیاد و زمستان کوتاه

زمستان های کوتاه باعث شده است که در تابستان، گرمایی طاقت فرسا در کنار طوفان های شن و ماسه این کشور امیر نشین را احاطه کند و به قدری این گرما شدید است که مردم به سواحل یا به بزرگ ترین پارک آبی خلیج فارس پناه می برند و از ساعت 11 صبح تا 4 بعد از ظهر در ماه های ژوئن و آگوست قانون ممنوعیت کار در خارج از منزل به وسیله دولت اعمال می گردد تا مردم از گرمای زیاد تلف نشوند که البته این قانون شامل کارگران خارجی شاغل در کشور مهاجر نشین نمی گردد.

نکات جالب درباره کشور کویت

1 - تنوع پوشاک و انواع نوع لباس به علت وجود مهاجران بسیار از فرهنگ و رسوم مختلف

2 - مسابقات سرگرم نماینده شتر سواری در حالی که سوارکارها ربات هایی هستند که به وسیله صاحبان شتر ها کنترل می شوند.

3 - ارزشمندترین و گران ترین پول دنیا دینار کویت است.

4 - هیچگاه در کویت با دست چپ دست ندهید، چون توهینی نابخگرددنی به شمار میرود. مردم کشور کویت معتقدند که چون با دست چپ عمل تطهیر صورت می گیرد، آلوده است و دست دادن با دست چپ فقط برای توهین کردن است.

5 - روابط خانوادگی مستحکم و قوی از دیگر رسوم اهالی کشور کویت است.

6 - بر خلاف بیشتر کشورهای عربی زنان بعد از ازدواج نام شوهر خود را نمی گیرند و همچون ایران با نام خانوادگی خود به زندگی ادامه می دهند.

7 - در کشوری که گاز از آب مقرون به صرفه تر است، روابط اداری در اوج بی نظمی است و البته مردم به این بی نظمی های مرسوم عادت نموده اند.

بزرگ ترین قبرستان لاستیک دنیا

کشور کویت یکی از وارد نمایندگان لاستیک های فرسوده است و در زباله دانی بزرگ که در عکس های هوایی نیز دیده می گردد، آن ها را روی هم می ریزد. این قبرستان که در الصلبیه قرار گرفته است، هر ساله شاهد کنده شدن حفره هایی بزرگ برای دفن لاستیک هاست که در حال حاضر در حدود هفت میلیون لاستیک تخمین زده می گردد. در حال حاضر چهار شرکت مسئول دفن لاستیک های فرسوده از اقصی نقاط دنیا هستند که در کشور کویت فعالیت می نمایند و دستمزد خوبی هم می گیرند.

برج های کویت

سه برج باریک و بلند در شهر کویت مرکز کشور کویت وجود دارند که تبدیل به نماد این شهر شده اند. این سه برج که در سال 1977 میلادی افتتاح شده اند، دارای رستوران و کافی شاپ و سالن پذیرایی هستند و بلندترین آن ها 187 متر ارتفاع دارد، البته در شهر کویت برج آزادی هم وجود دارد که با ارتفاع 372 متر کار برج مخابراتی را انجام می دهد و دومین سازه مرتفع کشور کویت است.

کشوری مرفه

کویت کشوری کوچک، گرم و مدرن است که بخاطر وجود نفت و گاز فراوان بسیار شیک و به روز شده است. این کشور دارای فناوری های روز دنیاست و شاید جالب باشد بدانید که در دهه های قبل وقتی در ایران می خواستند جایی را مثال بزنند و از خوبی هایش تعریف نمایند، می گفتند فلان جا کویت است و حالا با سفر به این کشور حاشیه خلیح فارس می توانید بگویید کویت، کویته.

منبع: همگردی
انتشار: 21 دی 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2219

به "کویت کشوری مدرن و گرم در حاشیه خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کویت کشوری مدرن و گرم در حاشیه خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید