گزارشی از فیلم های اکران نوروزی

به گزارش مجله اینمن، در حالی که پیش تر گفته می شد جدول اکران نوروزی با اولویت فیلم های جشنواره فجر بسته می شود، نیمی از فیلم های معرفی شده برای نوروز خارج از فهرست اصلی فیلم های فجر هستند.

گزارشی از فیلم های اکران نوروزی

به گزارش ایسنا، شورای اکران نوروزی 6 فیلم دیگر را در کنار خوب، بد، جلف 2 معرفی کرد تا به عنوان فیلم های نوروزی به زودی و احتمالا پس از بازگشایی سینماها در هفته های آینده روی پرده فرایند.

در بین این هفت فیلم، سه فیلم خوب، بد، جلف 2 ، شنای پروانه و پسر کشی از آثاری بودند که در جشنواره فجر رونمایی شدند که البته پسر کشی با توجه به اینکه احتمال داده می شد فیلم خورشید به جشنواره نرسد از میان رزروهای بخش سودای سیمرغ جایگزین فیلم مجیدی شد ولی در نهایت با رسیدن فیلم خورشید آن طور که رضایت سازندگانش را برآورده کند، در جشنواره دیده نشد.

پسر کشی ساخته محمدهادی کریمی اولین فیلم فهرست پنج تایی رزرو در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر امسال بود که بعد از وارد شدن به فهرست اصلی مسابقه، نتوانست تعداد کافی سالن و سانس نمایش در سینماهای مردمی داشته باشد، به همین دلیل از بخش رای گیری مردمی خارج شد. این فیلم حتی در سینمای رسانه ها در پردیس ملت هم سانس خوبی برای نمایش نداشت، چون بعد از فیلم خورشید مجید مجیدی و در واقع در آخرین سانس در شرایطی که نشست خبری فیلم خورشید طولانی شده بود و قرار بود نشست خبری دبیر جشنواره برای اعلام اسامی نامزدها برگزار شود به نمایش درآمد و خیلی از اهالی رسانه نتوانستند فیلم را تماشا کنند.

حتی بعد از خاتمه فیلم هم با وجود اینکه بیشتر بازیگران پسر کشی برای برگزاری نشست پرسش و پاسخ حاضر بودند اما با توافق خود کارگردان، این نشست کمتر از چند دقیقه و بدون طرح هیچ پرسشی تمام شد و کریمی که معلوم بود از تمام اتفاق های پیش آمده برای فیلمش ناراحت بود گفت که تلاش می کند همه ناراحتی هایش را همان شب تمام کند.

وحالا که این فیلم به مهم ترین اکران سال رسیده، شاید اکران آن را بتوان یک دلجویی هم دانست.

پسر کشی با بازی ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی ، گلوریا هاردی ، لیلا اوتادی و لیلا زارع ساخته شده است. این فیلم ششمین ساخته محمد هادی کریمی است که در شهرهای تهران، کاشان و قزوین فیلمبرداری شده است.

کریمی ساخت فیلم هایی همچون غیرمنتظره، برف روی شیروانی، امشب شب مهتابه و کمدی انسانی را در کارنامه خود دارد و داستان پسر کشی هم در دو دهه 40 و 70 می گذرد. این فیلم داستانی معمایی از پیچیدگی های روابط خانواده ای است که به خاطر یک باور غلط، دهه ها دچار بحران هستند.

اما یک فیلم دیگر اکران نوروزی که می توانست هم در آخرین ماه سال به رونق سینماها کمک کند و هم خودش به فروش خوبی دست پیدا کند، ساخته جدید پیمان قاسم خانی به عنوان تنها کمدی سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر، بود.

این فیلم که متقاضی اکران نوروز بود با تصمیم مسئولان مربوط اکران، برای رونق سینماها در اسفندماه، چهارشنبه گذشته روی پرده آمد تا بدون محاسبه روزهایی که زودتر اکران شده به عنوان اولین فیلم نوروزی معرفی شود، اما به دلیل شیوع کرونا ویروس که منجر به تعطیلی سینماهای کشور شد، این فیلم فقط چهار روز رنگ پرده را دید.

در این فیلم سام درخشانی، پژمان جمشیدی بازیگر ثابت از سری قبلی خوب، بد، جلف هستند و حامد کمیلی، فرهاد آییش و گوهر خیراندیش از بازیگران مطرحی هستند که به این گروه اضافه شده اند.

قاسمخانی در دومین تجربه سینمایی خود فیلمی را ساخته که بیشتر شوخی با سینما و سینماگران است و طبق گفته خودش در جشنواره فجر، قصد دارد قسمت سوم آن را هم برای تمام شدن قصه خوب، بد، جلف بسازد.

دیگر فیلمی که از جشنواره به اکران نوروزی رسیده، شنای پروانه به کارگردانی محمد کارت است.

کارت که بیشتر بخاطر فیلم های کوتاه و مستندش شناخته می شد، در اولین تجربه سینمایی خود تندیس بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره امسال گرفت.

جواد عزتی که بخاطر نادیده گرفته شدن بازی اش در این فیلم همچنان یکی از سوژه های حاشیه ای جشنواره است در این فیلم بازی کرده و در کنار او همسرش مه لقا باقری هم به همین عنوان حضور دارد.

امیر آقایی دیگر بازیگر شنای پروانهسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در جشنواره دریافت کرد و طناز طباطبایی هم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت.

پانته آ بهرام، علی خرسند، ناهید مسلمی و علیرضا داودنژاد دیگر بازیگران این فیلم هستند.

اما چهار فیلم دیگر اکران نوروزی از میان آثار جشنواره نیستند که البته یا متقاضی نبودند یا توسط هیات انتخاب پذیرفته نشدند.

لاله به کارگردانی اسدالله نیک نژاد از جمله فیلم های متقاضی شرکت در جشنواره سی و هشتم فجر بود که به دلیل تمام نشدن مراحل فنی نظر هیات انتخاب را جلب نکرد.

البته تورج منصوری تهیه کننده فاز دوم این فیلم پیش تر گفته بود: ایمان دارم که لاله فروش خیلی خوبی خواهد داشت، تماشاچی با آن ارتباط بسیار گرم و خوبی برقرار خواهد کرد و قطعا اگر غیر از این بود قبول نمی کردم بخش دوم این پروژه را با همه مسائل و مسائلش بپذیرم.

لاله فیلمی است که به دلیل مسائل و حاشیه هایی که در موضوع مالکیت آن پیش آمد، هشت سال ساخته شدنش طول کشید. در واقع از سال 92 که فیلمبرداری لاله به تعلیق درآمد، کارگردانش اسدالله نیک نژاد در صدد ادامه ساخت آن بود که در نهایت مرحله دوم فیلمبرداری با تهیه کنندگی تورج منصوری که مدیریت فیلمبرداری را هم از ابتدا برعهده داشت شروع شد و مهرماه به خاتمه رسید.

ساخت فیلم لاله در مرحله اول به تهیه کنندگی پروانه پرتو بود و فیلمبرداری 40 درصد باقی مانده به تهیه کنندگی تورج منصوری انجام شد.

این فیلم درباره لاله صدیق یکی از قهرمان های اتومبیل رانی ایران است. در این فیلم سارا امیری (در نقش لاله)، ایرج نوذری، سینان تازچو، نیکی کریمی، سام قریبیان، همایون ارشادی، پیام اینالویی، محمود اردلان، امیرعلی دانایی و محمد صادقی از جمله بازیگران هستند.

دیگر فیلم اکران نوروزی آخرین ساخته داریوش مهرجویی است که متقاضی شرکت در جشنواره فجر هم نبود.

لامینور به کارگردانی مهرجویی و تهیه کنندگی رضا درمیشیان است که علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی، سیامک ادیب، محمد رضا شهبانی نوری، شراره رنجبر، محمدجواد جعفرپور، مهرنوش ذوالفقاری، محمد هادی عطایی، مهدی مرتضایی، یاسمن کوزه گر، هومن بهزادی، هانا وارسته، سبحان خسروی، احمد یاوری، فرهاد ریش سفیدی، علی بلوردی و فریماه فرجامی در آن بازی کرده اند.

این فیلم هنگام ساخت بابت سرمایه گذاری دچار حاشیه هایی شد و گفته می شد همین ها زمینه ساز دلخوری مهرجویی از مسئولان سینمایی و تمایل نداشتن برای شرکت در جشنواره شده است. گویا لامینور برای ساخت متقاضی مشارکت یا همراهی بنیاد سینمایی فارابی بوده ولی نامه ای از این بنیاد به دست تهیه کننده می رسد که در ان درج شده بود درخواست آن ها پس از بررسی سوابق کارگردان یعنی مهرجویی پاسخ داده می شود. همین موضوع حاشیه های زیادی را پیش آورد و گروه لامینور بدون هیچ حمایت دولتی فیلم خود را ساختند.

در میان فیلم های نورزوی یک فیلم کودک هم در نظر گرفته شده که پیش از این در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمده بود.

بازیوو به کارگردانی امیرحسین قهرایی و تهیه کنندگی غلامرضا موسوی با بازی برزو ارجمند، پژمان بازغی، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی، رضا شفیعی جم و سحر زکریا ساخته شده که از مدت ها قبل در صف اکران است.

اما آخرین فیلم اکران نوروزی زن ها فرشته اند2 حسین فرحبخش است که چند سالی است فیلمی را به کارگردانی خودش روی پرده نداشته است. او سال 1386 فیلم زن ها فرشته اند را به کارگردانی شهرام شاه حسینی تهیه کرد، اما حالا نسخه دوم این فیلم را خودش کارگردانی کرده که به زودی در سینماها اکران می شود.

در نسخه قبلی این فیلم امین حیایی، نیکی کریمی، مهتاب کرامتی و محمدرضا شریفی نیا بازی می کردند ولی از قسمت جدید اطلاعات موثقی منتشر نشده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 854

به "گزارشی از فیلم های اکران نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از فیلم های اکران نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید