آشنایی با فواید زیتون سیاه و عوارض احتمالی آن

به گزارش مجله اینمن، زیتون یکی از میوه های پر خاصیت است که دارای مصارف گوناگونی است. زیتون هم به صورت خام و هم فرآوری شده مصرف می گردد. بعلاوه روغن زیتون نیز کابرد زیادی دارد. زیتون در دو نوع سبز و سیاه وجود دارد. در این مطلب درباره خواص زیتون سیاه برای سلامت بدن آشنا می شوید.

آشنایی با فواید زیتون سیاه و عوارض احتمالی آن
ممکن است زیتون سیاه خیلی مجذوب نماینده به نظر نرسد اما این میوه (با توجه به طبقه بندی گیاهی) کوچک، ارزش تغذیه ای بالایی دارد. زیتون، منبع خوبی از فیبر رژیمی است که سلامت دستگاه گوارش شما را حفظ نموده و کلسترول را کنترل می نماید. بعلاوه حاوی آهن - ماده اصلی سلول های قرمز خون - و ویتامین C - یک آنتی اکسیدان قوی - است. اگر مصرف سدیم خود را کنترل می کنید، به یاد داشته باشید که زیتون منبع خوبی از این ماده معدنی است. در ادامه این نوشتار با خواص زیتون سیاه بیشتر آشنا می شوید.

تفاوت زیتون سیاه و زیتون سبز در چیست؟در اینجا به سوالی می پردازیم که ممکن است فکر بسیاری از شما را درگیر نموده باشد و آن این است که تفاوت زیتون سیاه با زیتون سبز در چیست؟ خب، همان طور که اشاره شد، هر دو زیتون سیاه و زیتون سبز از یک نوع و خانواده هستند. تنها چیزی که آن ها را متفاوت می سازد زمان چیدن آن ها است. زیتون های سبز را درست قبل از رسیدن و به صورت کال می چینند در حالی که زیتون های سیاه را به صورت رسیده برداشت می نمایند یعنی می گذارند زیتون برسد و بعد به چیدن آن اقدام می نمایند. زیتون رسیده از رنگ سبز به سیاه تبدیل می گردد و همین دلیل نامگذاری آن به زیتون سیاه است.

ارزش غذایی زیتون سیاهپرسش بعدی درباره ارزش غذایی آن است، این که آیا مواد مغذی موجود در زیتون سیاه از زیتون سبز بیشتر است یا کمتر؟ حقیقت آن است که هر دو زیتون سیاه و سبز ارزش غذایی یکسانی دارند و سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها و پلی فنول ها، چندین ماده معدنی ضروری مانند آهن و مس هستند. برای اطلاع بیشتر از خواص زیتون سیاه به فهرستی که در ادامه می آید مراجعه کنید تا در این مورد دانش بیشتری کسب کنید و ببینید که آیا زیتون سیاه را انتخاب می کنید یا زیتون سبز هر چند هر دوی آن ها ارزش غذایی یکسانی دارند.

در ادامه مهمترین خواص زیتون سیاه برای سلامتی آمده است.

به بهبود سلامت دستگاه گوارش یاری می نمایدزیتون سیاه منبع خوبی از فیبر رژیمی است. هر 100 گرم زیتون رسیده، 3 گرم فیبر رژیمی دارد. مصرف مجاز روزانه فیبر رژیمی، 38 گرم برای مردان و 25 گرم برای زنان تا سن 50 سال است. فیبر محلول می توان به کاهش کلسترول و گلوکز خون یاری کند و فیبر نامحلول، مدفوع را حجیم نموده و حرکت مواد در لوله گوارش را بهبود می بخشد. یک رژیم غذایی سرشار از فیبر رژیمی به حفظ سلامت روده یاری می نماید، قند خون بدن را کنترل می نماید، وزن سالم بدن را حفظ می نماید و کلسترول را پایین می آورد.

آهن سرشاری داردهر 100 گرم زیتون رسیده، حدود 3 میلی گرم آهن دارد. مصرف مجاز روزانه آهن برای مردان بزرگسال 8 میلی گرم و برای زنان بزرگسال، 18 میلی گرم است. بدن شما برای ساخت هموگلوبین و میوگلوبین - پروتئین های لازم برای انتقال اکسیژن - به آهن احتیاج دارد. آهن، بخش تشکیل دهنده بسیاری از پروتئین های بدن است و به ساخت آدنوزین تری فسفات یا ATP - منبع اصلی انرژی بدن - یاری می نماید.1

کاهش کلسترولاز مهمترین فواید زیتون سیاه می توان به خواص درمانی فراوان آن اشاره نمود. چربی موجود در زیتون سیاه چربی مضر نیست و می تواند کلسترول بد خون را پایین آورد. زیتون سیاه سرشار از ویتامین E می باشد و با خواص آنتی اکسیدانی که دارد می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه و از بروز بیماری های مزمن جلوگیری می نماید.

تنظیم فشار خوناز دیگر خواص زیتون سیاه می توان به کاهش فشار خون در افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند اشاره نمود. جوشانده برگ زیتون سبز دارویی موثر در تنظیم میزان فشار خون به شمار می رود. برای تهیه جوشانده برگ زیتون کافیست 15 عدد برگ زیتون را در چند لیوان آب به مدت یک ربع بجوشانید. بعد از پخته شدن برگها زیر شعله را خاموش نموده و بگذارید تا سرد گردد. سپس به آن چند حبه قند اضافه کنید تا کمی شیرین گردد. از این مایع در طی روز دو مرتبه بهره ببرید. طی دوره مصرف این نوشیدنی به مدت 14 روز است. بعد از طی این دوره، به مدت یک هفته مصرف آن را قطع نموده و بعد از آن دوباره به مدت 14 روز مصرف کنید تا فشار خون برای همواره در حد متعادلی بماند.

کاهش چین و چروکوجود مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان در زیتون سیاه آن را به یک روش عالی جهت کاهش چین و چروک پوست و اطراف چشم تبدیل نموده است و در نتیجه باعث جوان سازی پوست خواهد شد.

درخشان شده پوستزیتون سیاه دارای مقادیر زیادی ویتامین A است که یاری زیادی به کاهش رادیکال های آزاد در پوست نموده و در نهایت سبب کاهش خطر مبتلا شدن به سرطان پوست می گردد بعلاوه، وجود این ویتامین در زیتون باعث سفید و درخشان شدن پوست نیز خواهد شد

افزایش رشد موزیتون سیاه دارای مس، آهن، ویتامین E به میزان فراوان است که سبب بهبود گردش خون در پوست سر می گردد و یاری شایانی به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد مو ها می نماید.

درمان اسهالاسهال یکی از مسائل گوارشی بسیار شایع در بین بیشتر مردم می باشد که با مصرف منظم زیتون می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا استفاده از زیتون سیاه یاری زیادی به سلامت روده ها می نماید و برای درمان اسهال و پیشگیری از آن نیز گزینه بسیار مناسبی است.

پیشگیری از پوکی استخوانامروزه افراد زیادی از داشتن پوکی استخوان رنج می برند که طبق تحقیقات اجرا شده وجود ترکیبات فنلی در زیتون سبب تقویت استخوان و کاهش خطر مبتلا شدن به پوکی استخوان ها می گردد.

برطرف کم خونیزیتون سرشار از مس و آهن است که این دو عنصر برای ساخت گلبول های قرمز ضروری می باشد و در نتیجه برای درمان کم خونی بسیار مفید است و باعث برطرف علایم این بیماری می گردد.2

عوارض جانبی مصرف زیتونمعمولا افراد با مصرف زیتون دچار مشکل خاصی نمی شوند. اما ممکن است نمک بالای موجود در زیتون شور، برای برخی افراد مشکل ایجاد کند.

حساسیتحساسیت به درخت زیتون امری شایع است، اما حساسیت به خودِ زیتون به ندرت مشاهده شده است. بااین حال افرادی که به زیتون حساسیت دارند، ممکن است واکنش های آلرژیک را در دهان و گلوی خود تجربه نموده باشند.

فلزات سنگینممکن است زیتون حاوی برخی فلزات سنگین و مواد معدنی مانند بور، گوگرد، قلع و لیتیم باشد. مصرف زیاد فلزات سنگین می تواند منجر به بروز سرطان گردد. در بیشتر اوقات فلزات سنگین موجود در زیتون کمتر از حد مجاز است، بنابراین زیتون ماده غذایی سالمی است.

آکریل آمیدبرخی از مطالعات از ارتباط آکریل آمید با بروز سرطان ها حکایت دارند، درحالی که برخی دیگر از مطالعاتی که به تازگی اجرا شده اند، این ارتباط را زیر سؤال برده اند. با این حال متخصصان توصیه می نمایند مصرف آکریل آمید در رژیم غذایی افراد محدود گردد. در برخی گونه های زیتون از جمله زیتون سیاه کالیفرنیا، با رسیدن زیتون میزان آکریل آمید افزایش می یابد.3

پی نوشت:

1.www.bazdeh.org

2.www.arga-mag.com

3.www.chetor.com

منبع: راسخون
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1907

به "آشنایی با فواید زیتون سیاه و عوارض احتمالی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فواید زیتون سیاه و عوارض احتمالی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید