شروع طرح سرشاخه کاری باغ های گردو در اسدآباد

به گزارش مجله اینمن، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد از شروع طرح سرشاخه کاری باغ های گردوی این شهرستان اطلاع داد و گفت: اسدآباد 1600 هکتار باغ گردو دارد که در حال حاضر افزون بر 16 هزار پیوندک برای سرشاخه کاری این باغ ها تهیه و مقرر شده در 50 هکتار از باغ های گردو طرح مشارکتی سرشاخه کاری انجام گردد.

شروع طرح سرشاخه کاری باغ های گردو در اسدآباد

جهت دریافت خدمات طراحی باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، سقراط بیرنگ با اشاره به اینکه طرح سرشاخه کاری 50 هکتار از باغ های گردو شهرستان از یکم اردیبهشت 99 آغازشده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت، اضافه نمود: سال جاری این طرح به صورت مشارکتی اجرا می گردد که 50 درصد مشارکت دولت و 50 درصد توسط مشارکت بهره بردار باغ خواهد بود.

وی تعداد بهره برداران باغ های گردو شهرستان اسدآباد، استان همدان را 2000 نفر برشمرد و اعلام نمود: در حال حاضر 1600 نفر از باغداران گردو متقاضی اجرای طرح سرشاخه کاری باغ های خود هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد عمده پراکنش باغ های گردو شهرستان را روستاهای ملحمدره، ترخین آباد، خنداب، قاسم آباد، چنارسفلی و علیا، النجه و گنجه و حبشی سیراوند مطرح کرد و یادآور شد: اجرای سومین سال طرح سرشاخه کاری باغ های گردو شهرستان سال جاری توسط 10 نفر از کارشناسان بخش کشاورزی که آموزش های لازم در این راستا را دیده اند، در قالب دو اکیپ در دست انجام واقع شده است.

بی رنگ گفت: اکثریت 1600 هکتار باغ های گردوی شهرستان دارای کشت سنتی بوده و از ارقام بومی محلی در کاشت این باغ ها استفاده شده است، این نوع از باغ ها سنتی با استفاده از ارقام بومی محلی دارای عملکرد کمتری بوده و نسبت به آفات و بیماری حساس و به علت زود گل بودن در فصل بهار دچار خسارت بسیاری می شوند.

وی متوسط فراوری گردوی سطح شهرستان رابین دو و نیم تا سه تن برشمرد و گفت: با استفاده از ارقام پر محصول و دیرگل می توانیم این میزان متوسط فراوری گردوی شهرستان را به چهار تن در هر هکتار افزایش دهیم که احداث باغ ها جدید و یا انجام سرشاخه کاری راهکارهای مناسب در این راستاست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه درخت گردو یک محصول دیربارده بوده و هشت تا 10 سال باردهی مالی آن طول می کشد، اعلام کرد: سرشاخه کاری باغ ها گردو در حال حاضر بهترین روش ممکن برای افزایش میزان فراوری در هر هکتار از سطح باغ ها گردو به شمار می رود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 883

به "شروع طرح سرشاخه کاری باغ های گردو در اسدآباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع طرح سرشاخه کاری باغ های گردو در اسدآباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید