اتیوپی: تهدیدات سیسی جدید نیست

به گزارش مجله اینمن، وزارت خارجه اتیوپی گفت، تهدیدات رئیس جمهور مصر درباره سد النهضه جدید نیست اما آدیس آبابا آماده هرگونه احتمالی است.

اتیوپی: تهدیدات سیسی جدید نیست

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه اتیوپی گفت: عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در سال 2020 دو بار به صورت واضح گفت که اقدامات نظامی علیه اتیوپی مطرح نیست برای همین این بار اولی است که رئیس جمهور مصر علیه قوانین بین المللی صحبت کرده و به اعمال زور تهدید می کند.

این وزارتخانه گفت: به رغم اینکه سیسی برای اولین بار به اعمال زور تهدید کرد اما محمد مرسی، رئیس جمهور سابق مصر، حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین این کشور و قبل از آن نیز انور سادات اتیوپی را تهدید کرده بودند. بدترین آن ها اسماعیل پاشا بود که در سال 1875 و 1876 به اتیوپی حمله کرد و شکست خورد. برای همین ما عادت داریم به اینکه مصر از زور استفاده می کند. اظهارات سیسی جدید نیست و اتیوپی منظر خواهد ماند و آماده تمام احتمالات است. ما از همگان می خواهیم اشتباه نکنند چراکه اتیوپی نیز تمام گزینه ها را در نظر دارد.

این وزارتخانه تأکید کرد: هیچ رهبر مصری یک شب را نخوابیده مگر اینکه برای ایجاد بی ثباتی در اتیوپی تلاش کرده است.

این درحالی است که قرار است وزرای خارجه اتیوپی، سودان و مصر امروز(شنبه) در کنگو مذاکراتی را درباره سد النهضه آغاز کنند.

اخیرا سیسی در اظهاراتی گفت: اگر حقوق آبی مصر نقض شود بی ثباتی در منطقه رخ خواهد داد. مصر قادر به مقابله با هرگونه تهدیدی است. جنگ ما جنگ مذاکره است و با هرگونه اقدام خصمانه مخالفیم. اما هیچ کسی نمی تواند به حقوق آبی ما دست درازی کند.

سد النهضة (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم 50 درصد کاهش می دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد نیاز خود را ضروری می داند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1622

به "اتیوپی: تهدیدات سیسی جدید نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتیوپی: تهدیدات سیسی جدید نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید