ایجاد حفره های عظیم به سبب خشکسالی در ترکیه

به گزارش مجله اینمن، خبرگزاری خبرنگاران- حفره های عظیم به سبب خشکسالی در ترکیه و ضعیف شدن سفره های آب زیرزمینی، نگرانی هایی برای مسئولان و کشاورزان در این کشور به وجود آورده است.

ایجاد حفره های عظیم به سبب خشکسالی در ترکیه

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از تلویزیون العالم، تعداد حفره های عظیم ناشی از خشکسالی سال های اخیر در یکی از حاصلخیزترین دشت های ترکیه افزایش یافته است. این پدیده باعث نگرانی کشاورزان شده اند و بیم آن دارند این حفره های عظیم به منازل آنها نزدیک شوند.

لور طه السید گزارشگر العالم همراه با پخش تصاویری از این حفره های عظیم گفت: ایجاد این حفره ها که نتیجه خشکسالی است خطراتی بیشتر از خود خشکسالی برای کشاورزان دارد. کارشناسان کشاورزی و محیط زیست در ترکیه اخیرا در این باره هشدار داده و خواهان اتخاذ سیاست های فوری در مورد منابع آب شده اند.

کشاورز ترکیه ای می گوید: اوضاع ناشی از خشکسالی پیوسته بدتر می گردد. تعداد این حفره ها از ده تا پانزده سال پیش پیوسته در حال افزایش است و علت آن هم برداشت بیش از حد از آب های زیرزمینی است.

یکی دیگر از کشاورزان ترکیه ای گفت: قبلا دو بار آبیاری در سال برای مزارع کفایت می کرد اما اکنون باید پنج یا شش بار زمین را آبیاری کنیم.

فتح الله عریک عضو مرکز تحقیقات آب در دانشگاه فنی قونیه گفت: سال جاری حدود 600 حفره در این منطقه ثبت کردیم که دو برابر تعداد حفره های ثبت شده در سال گذشته است. علل اصلی ایجاد این حفره ها وجود صخره های ذوب شونده و تاثیر حرکت آب های زیرزمینی بر آنهاست.

در ادامه گزارش آمده است: ترکیه نیز مثل دیگر کشورها به سبب کاهش بارش و کاهش سطح آب رودها و دریاچه ها و نیز آب های زیرزمینی با خشکسالی روبروست. در حالی که مسئولان معتقدند علت اصلی خشکسالی در کشور ناشی از افزایش دمای هوا و تغییرات آب و هوایی است، بعضی دیگر معتقدند نباید همه چیز را به گردن تغییرات آب و هوایی انداخت بخصوص که علل دیگری هم وجود دارد. به گفته آنها بخش کشاورزی حدود 77 درصد از آب را مصرف می نماید.

مراد اکبولوت رئیس اتاق مهندسان کشاورزی قونیه گفت: سدها و دریاچه های ما و سفره های زیرزمینی با خشکسالی و کمبود بارش روبرو هستند. باید اقدامات سریعی انجام گردد. هدر دادن آب به اندازه کشتن یک انسان خطرناک است. به همین سبب باید برای هدر دادن آب مجازات سنگین در نظر گرفته گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1644

به "ایجاد حفره های عظیم به سبب خشکسالی در ترکیه" امتیاز دهید

1 کاربر به "ایجاد حفره های عظیم به سبب خشکسالی در ترکیه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد حفره های عظیم به سبب خشکسالی در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید