بازسازی لحظه بلعیدن ستاره توسط سیاهچاله

به گزارش مجله اینمن، اخترشناسان در یک رصد بی سابقه، لحظه بلعیدن یک ستاره توسط سیاهچاله ابرپرجرم در فاصله 215 میلیون سال نوری مشاهده و بازسازی کردند.

بازسازی لحظه بلعیدن ستاره توسط سیاهچاله

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ های رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) و سایر تلسکوپ های سراسر زمین درخششی بسیار نورانی را در اطراف یکی از سیاه چاله های ابرپرجرم شناسایی کردند و پس از ماه ها رصد دریافتند که فرآیند نابودی و بلعیدن ستاره توسط سیاهچاله ای در میلیون ها سال نوری از زمین را مشاهده نموده اند. در ادامه این مطلب از خبرنگاران درباره نتیجه این تحقیقات خواهید خواند و انیمیشن بازسازی شده از آن را مشاهده می کنید.

ستاره شناسان پدیده به دام افتادن ستاره در سیاه چاله را تحت عنوان گسست کشندی (Tidal Disruption) نام گذاری نموده اند. این پدیده زمانی رخ می دهد که ستاره بیش از حد به یک سیاه چاله نزدیک شده و در فرایند ای به نام اسپاگتی شدن (Spaghettification) متلاشی می گردد. گرانش سیاه چاله آنقدر شدید است که اجسام به دام افتاده پیش از بلعیده شدن کِش می آیند.

این رویداد که AT2019qiz نامگذاری شده، در فاصله 215 میلیون سال نوری از زمین رخ داده است. شناسایی زودهنگام آن به محققان این فرصت را داد تا پیش از پخش شدن اجزای تشکیل دهنده ستاره، این پدیده کیهانی را رصد نمایند. این سیاهچاله که یک میلیون برابر خورشید جرم دارد، مواد ستاره را با سرعت 10 هزار کیلومتر بر ثانیه به اطراف پرتاب می نماید.

این پدیده در فاصله ای مناسب و موقعیت خوبی رخ داد. به این ترتیب ستاره شناسان توانستند ساز و کار سیاهچاله و بلعیدن ستاره توسط سیاهچاله را به خوبی آنالیز نمایند.

اخترشناسان امیدوارند رویداد AT2019qiz همانند سنگ روزتا (سنگ نبشته ای از دوران مصر باستان) که نقش مهمی در درک و رمزگشایی زبان هیروگلیف مصر باستان داشت، درک محققان از سیاه چاله ها را بالا ببرد.

بیشتر بخوانید: طبق نظریه ای جدید، سیاه چاله های ابرپرجرم مرکز کهکشان ها می توانند دریچه ورود کرم چاله ها و پلی برای اتصال دو نقطه از فضا زمان باشند. اگراین مقاله درباره سیاهچاله ها برای شما جالب بود به مطلب سیاهچاله های ابرپرجرم یا همان کرم چاله ها بروید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1230

به "بازسازی لحظه بلعیدن ستاره توسط سیاهچاله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی لحظه بلعیدن ستاره توسط سیاهچاله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید