تور یونان ارزان: کوشش ترکیه برای تجهیز به ناوهواپیمابر واکنش یونان را برانگیخت

به گزارش مجله اینمن، در پی اظهارات رئیس جمهور ترکیه و تمایل به ساخت ناو هواپیمابر و زیردریایی با یاری اسپانیا، یونان واکنش نشان داد.

تور یونان ارزان: کوشش ترکیه برای تجهیز به ناوهواپیمابر واکنش یونان را برانگیخت

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در پی سخنان اخیر رئیس جمهور ترکیه در زمینه ساخت ناو هواپیما بر و گفت گو با نخست وزیر اسپانیا در زمینه افزایش همکاری های نظامی، یونان همسایه ترکیه واکنش نشان داد.

به نوشته روزنامه گریک سیتی تایمز نیکوس دندیاس وزیر امور خارجه یونان روز آدینه با خوزه مانوئل آلبارس همتای اسپانیایی خود تلفنی گفت وگو کرد.

وزارت امور خارجه یونان در توییتی در این زمینه نوشت، این تماس تلفنی در پی سفر پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا به آنکارا و سخنان وی برای فروش ناوهای جنگی به ترکیه صورت گرفت.

بنابر اعلام وزارت خارجه یونان، وزیر امور خارجه این کشوردر جریان گفت وگوی خود با همتای اسپانیایی به مسائل پیش آمده مورد علاقه یونان اشاره نمود. وزیر امور خارجه اسپانیا در این گفت و گو توضیحاتی ارائه کرد و پیشنهاد سفر فوری خود را به آتن برای روشن شدن کامل این مسائل ارائه داد و پیشنهاد او پذیرفته شد.

بر ساس این گزارش، پس از توافق سانچز با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای تقویت همکاری دو کشور در صنعت دفاعی، دندیاس و دولت یونان به شدت واکنش نشان دادند.

هنگامی که سران دو کشور چهارشنبه گذشته در آنکارا ملاقات کردند، رجب طیب اردوغان از اعلام برنامه های تسلیحاتی سانچز در همکاری با اسپانیا تمجید کرد.

اردوغان گفت: هدف ما ساخت یک ناو هواپیمابر بزرگ است. شاید در زمینه زیردریایی هم کوشش کنیم. این مراحل را انجام خواهیم داد.کارهای زیادی وجود دارد که می توانیم با هم در صنعت دفاعی انجام دهیم.

اردوغان در این ملاقات اضافه کرد: موضع اسپانیا در قبال ترکیه باید از سوی دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان یک الگو تلقی گردد.

پیشتر نشریه آمریکایی دیلی بیست در مطلبی با اشاره به عزم ترکیه در تغییر در ساختار نظامی خود و گسترده کردن آن نوشته بود که ترکیه در حال دستیابی به ناو هواپیمابر است. به نوشته دیلی بیست، ترکیه در حال افزایش بنیه نظامی خود برآمده و به همین منظور میخواهد ناو هواپیمابر چند منظوره با قابلیت های بین قاره ای بسازد.

بر اساس این گزارش، ناو هواپیمابر 225 متری مورد نظر ترکیه آناتولی نام دارد و در سال 2021 عملیاتی می گردد و قرار است برای حمل جنگنده، بالگردهای هجومی، تانک، نیرو و ترابری لجستیکی در اطراف مدیترانه ، اقیانوس هند و اطلس استفاده گردد.

به نوشته دیلی بیست، این اقدام به نشانه علامتی از ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو برای مبدل شدن به قدرت برتر خاورمیانه و فراتر از آن است .

ارکان کالکاوان مدیر شرکت کشتی سازی صدف در استانبول در این زمینه گفت: ناو هواپیمابر آناتولی با ظرفیت حمل 1400 خدمه و نیرو بیانگر قدرت ترکیه در صنایع دفاعی است. قرارداد ساخت این ناو هواپیمابر با مشارکت شرکت اسپانیایی ناوانیتا امضا شد. ساخت این ناو هواپیمابر بیش از یک میلیارد دلار هزینه در بر دارد.

ازوکان تحلیلگر ترکیه ای از امکان حضور ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان با این ناو هواپیمابر در عملیات ناتو اشاره نمود.

این رسانه آمریکایی در پایان نوشت، ترکیه اینک با دارا بودن ارتش به شدت پیشرفته ،بیش از 600 هزار نیرو دارد و بزرگترین کشور عضو ناتو از حیث تعداد نیروی نظامی است . آمریکا در این منظر در صندلی نخست قرار گرفته است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1896

به "تور یونان ارزان: کوشش ترکیه برای تجهیز به ناوهواپیمابر واکنش یونان را برانگیخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور یونان ارزان: کوشش ترکیه برای تجهیز به ناوهواپیمابر واکنش یونان را برانگیخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید