خبرنگاران کارشناسان بین المللی:بایدن سیاست شکست خورده ترامپ ضدایران را انتها دهد

به گزارش مجله اینمن، لندن - خبرنگاران - بیش از 50 نفر از کارشناسان بین المللی، اساتید دانشگاه، اندیشمندان، صاحب نظران، مدیران اندیشکده ها و دیپلمات های سابق کشورهای دنیا در نامه ای خطاب به جو بایدن خواهان بازگشت فوری آمریکا به توافق هسته ایران شدند و به او تاکید کردند که سیاست های شکست خورده ترامپ علیه را انتها دهد.

خبرنگاران کارشناسان بین المللی:بایدن سیاست شکست خورده ترامپ ضدایران را انتها دهد

به گزارش خبرنگاران، در این نامه که یک نسخه آن در تارنمای شورای ملی ایرانیان آمریکا منتشر شد، آمده است: ما کارشناسان مسائل ایران، روابط بین الملل و منع اشاعه سلاح های اتمی، بدین وسیله حمایت کامل خود را از تعهد دولت آقای بایدن به کنار گذاشتن سیاست شکست خورده دولت ترامپ در قبال ایران و کارزار فشار حداکثری علیه این کشور، و بازگرداندن امریکا به راستا دیپلماسی و پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا همان توافق هسته ای با ایران اعلام می داریم.

نویسندگان در این نامه می افزایند: در سال 2017 آقای ترامپ در شرایطی وارد کاخ سفید شد که موضع امریکا در قبال ایران در شرایط خوشایند بود. برنامه هسته ای ایران دیگر از نظر امنیتی چندان باعث نگرانی نبود و در عین حال این شانس وجود داشت که گفت وگوهای دیپلماتیک با این کشور موضوعات گسترده تری از جمله نگرانی های مهم امنیتی در سوریه و یمن را نیز در بر گیرد. اما در عوض، ترامپ به شکل یک جانبه و با وجود اعتراض متحدان نزدیک امریکا از برجام خارج شد، در حالی که ایران همچنان به توافق پایبند مانده بود. زخمی که امریکا با این کار به خودش زد، باعث شد این کشور در راستا ویرانگر قرار گیرد که بازگشت از آن نیز کار ساده ای نیست.

نامه یادشده خاطر نشان می دهد که رویکرد ترامپ شکست خورده است و اکنون شما وظیفه نه چندان خوشایند جبران سیاست های آسیب زای او را بر عهده دارید و در عین حال باید با کینه توزی های داخلی و همه گیری مرگبار کرونا نیز دست و پنجه نرم کنید. با این وجود، برای ما واضح و مبرهن است که سرراست ترین راستا، اقدام فوری جهت بازگرداندن امریکا و ایران به برجام و پایبندی به آن است.

این نامه با بیان این ادعا که بعضی از روی خیرخواهی می گویند دولت بایدن باید بازگشت آمریکا به میز مذاکره با ایران را به تأخیر بیندازد، می افزاید: استدلال بعضی از آنها این است که تحریم های ترامپ نه تنها موضع امریکا در قبال ایران را تضعیف ننموده، بلکه اهرم فشار واشنگتن در برابر تهران را تقویت نموده است. بعضی دیگر نیز معتقدند نباید با بازگشت فوری به میز مذاکره با ایران، در داخل وارد دعواهای سیاسی شد. اما تأخیر ممکن است باعث گردد این تصور به وجود بیاید که اقدام ترامپ قانونی بوده و مهر تأیید دولت جدید را نیز دریافت می نماید. این مسئله می تواند آخرین فرصت امریکا برای توقف سیاست های ترامپ را از بین ببرد و پنجره مذاکره با ایران را به طور کامل ببندد. این کار می تواند ایران را نیز به توسعه هر چه بیشتر برنامه هسته ای خود با هدف تقویت اهرم فشار در برابر امریکا تشویق کند. در این صورت، اوضاع در همین ابتدای کار دولت جدید، بحرانی می گردد.

کارشناسان یاداور شد که ایران کارت های هسته ای بسیار زیادی دارد که می تواند با آن بازی کند، از جمله غنی سازی در سطوح بالاتر، محدود کردن دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی، و خروج از برجام و ان پی تی. پس به جای اینکه دست روی دست بگذارید و تضعیف صندلی خود در مذاکره را نظاره گر باشید، باید برای احیای کانال های دیپلماتیک فوراً اقدام نمایید.

آن ها در این نامه به رئیس جمهوری منتخب آمریکا پیشنهاد کردند: در روز اول کاری خود فرمان دونالد ترامپ (سند سیاست امنیت ملی شماره 11) مبنی بر خروج امریکا از برجام را لغو نموده و خواهان برگزاری نشست کمیسیون برجام به منظور حل مسائل مربوط به عدم پایبندی به توافق شوید. به طور همزمان، امریکا باید تحریم هایی را که واکنش ایران به همه گیری کرونا را مختل نموده و هدف از وضع آن محدود کردن گزینه های دولت بایدن برای مذاکره با ایران بوده است، لغو کند.

در سرانجام نامه یادشده آمده است: بدون تردید، احیای دیپلماسی کار دشواری خواهد بود، اما پنجره نجات برجام تا ابد باز نمی ماند. اقدام فوری علاوه بر تضمین منافع ملی امریکا، باعث می گردد چالش های پیش روی دولت شما در درازمدت کاهش یابد.

این نامه از سوی افرادی چون پیتر جنکینز نماینده اسبق انگلیس در آژانس بین المللی انرژی اتمی، مارک فیتزپاتریک مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا، الی گرانمایه کارشناس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا و رابرت هانتر سفیر سابق آمریکا در ناتو امضاء شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1455

به "خبرنگاران کارشناسان بین المللی:بایدن سیاست شکست خورده ترامپ ضدایران را انتها دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کارشناسان بین المللی:بایدن سیاست شکست خورده ترامپ ضدایران را انتها دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید