ملاقات نمایندگان مجلس های سه کشور حوزه بالتیک از تایوان

به گزارش مجله اینمن، به گزارش خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس، نمایندگان مجلس سه کشور لیتوانی، لتونی و استونی در اقدامی علنی و با نادیده گرفتن اصل سیاست چین واحد، با سای اینگ-ون رئیس جزیره تایوان ملاقات و مصاحبه کردند.

ملاقات نمایندگان مجلس های سه کشور حوزه بالتیک از تایوان

نمایندگان مجلس های کشورهای مذکور که در گردهمایی تحت عنوان مجلس آزاد 2021 به میزبانی وزارت امور خارجه تایوان شرکت نموده اند، مورد استقبال سای اینگ-ون قرار گرفتند و رئیس این جزیره در این باره گفت که این اولین ملاقات مشترک این سه کشور حوزه دریای بالتیک به این جزیره است.

سای با اشاره به ارزش های مشترک این جزیره با سه کشور مذکور، مدعی شد: تایوان و کشورهای بالتیک تجربیات مشابهی در رهایی از حکومت استبدادی و مبارزه برای آزادی دارند. دموکراسی که امروز از آن برخورداریم به سختی به دست آمد و این چیزی است که همه ما عمیقا درک می کنیم.

ماتاس مالدیکیس رئیس هیئت لیتوانیایی نیز گفت که امیدوار است شاهد روابط قوی تر با تایوان باشد.

وی در این رابطه گفت: ما اینجا هستیم تا همبستگی خود را با شما اعلام کنیم. ما امیدواریم که دفتر تجاری لیتوانی در تایوان که به زودی افتتاح می گردد، به توسعه همکاری بین تایوان و لیتوانی و روابط نزدیکتر با تایوان و کل اتحادیه اروپا یاری کند.

پیشتر و در همین رابطه وزارت خارجه چین در بیانیه ای اعلام نموده بود که پکن به علت افتتاح دفتر نمایندگی تایوان در ویلنیوس، تصمیم گرفته است سطح روابط دیپلماتیک خود با لیتوانی را کاهش دهد.

متعاقب این اقدام، وزارت امور خارجه لیتوانی نیز اظهار داشت که دولت این کشور از تصمیم چین برای کاهش روابط دیپلماتیک به سطح کاردار به علت افتتاح دفتر نمایندگی تایوان در ویلنیوس ابراز تأسف نموده و اظهار می دارد که چنین اقدامی با اصل چین واحد مغایرت ندارد.

چین در ماه آگوست سال جاری و پس از آنکه تایوان اظهار داشت نمایندگی این کشور در ویلینوس مرکز لیتوانی، از این پس نمایندگی (سفارت) تایوان نامیده خواهد شد، از لیتوانی خواست تا سفیر خود را از پکن خارج کند و تهدید کرد که سفیر خود را از ویلینوس فراخواهد خواند.

این در حالی است که لیتوانی چند ماه پیش از تصمیم خود برای گشایش یک دفتر نمایندگی در تایوان خبر داده بود؛ موضوعی که همان زمان هم خشم چین را برانگیخت.

مراکز دیپلماتیک تایوان در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا معمولا برای خودداری از تحریک چین، نمایندگی تایپه (چین تایپه) خوانده می شوند.

تحریک جریان های جدایی طلب منطقه ها تابع چین از جمله تایوان، تبت و هنگ کنگ به رغم ادعای ظاهری غرب مبنی بر احترام به اصل چین واحد، با هدف مهار قدرت یابی پکن در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک انجام می گردد که اصلی ترین آوردگاه رقابت قدرت های جهانی در قرن 21 است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1978

به "ملاقات نمایندگان مجلس های سه کشور حوزه بالتیک از تایوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات نمایندگان مجلس های سه کشور حوزه بالتیک از تایوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید