سقف کشسان، انواع نورپردازی های به کار رفته در آن

به گزارش مجله اینمن، سقف کشسان که اولین بار توسط شرکت باریسول ابداع شد، یکی از مدرن ترین انواع سقف کاذب در رده پوشش های داخلی ساختمان است. این فناوری امروزه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران به کار برده می گردد که از لحاظ مالی بسیار مقرون به صرفه است. در این مقاله سعی داریم شما را با سقف کشسان آشنا کنیم و به معرفی جنس سقف کشسان، مزایا و انوع پارچه های به کار رفته در آن می پردازیم و در آخر تایل سقف کشسان، اجزای تشکیل دهنده آن و نیز انواع نور پردازی های به کار رفته در آن را آنالیز می کنیم.

سقف کشسان، انواع نورپردازی های به کار رفته در آن

جهت دریافت خدمات اجرای آلاچیق روی پشت بام با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

سازه پارچه ای سقف کشسان

این سقف دارای ویژگی های خاصی است که می توان از آن در طراحی چیدمان داخلی استفاده کرد. اگرچه این نوع پوشش نام سقف را به دنبال می کشد ولی فقط در سقف به کار نمی رود، می توان از آن به عنوان دیوار پوش استفاده کرد که به آن دیوار کشسان گفته می گردد یا به عنوان پوششی برای اشیا یا لوازم سه بعدی به کار برد که برای تزئینات داخلی به صورت معلق استفاده می گردد.

سقف کشسان از پارچه ای از جنس PVC ساخته می گردد که شامل %90 PVC و 5% پلاستی سایزر و %5 افزودنی های مجاز است. پلاستی سایزر موجود در سقف کشسان باعث می گردد که سقف قابلیت انعطاف پذیری و کشسانی بالایی داشته باشد. یعنی با گرمادهی به پارچه، می توان آن را به اندازه دلخواه کش آورد.

همان طور که گفته شد ماده اصلی سقف کشسان یعنی PVC از طریق گیره های نگه دارنده ای که در کناره های سازه بر روی ریل هایی واقع شده است، پارچه PVC را روی سقف ثابت نگه می دارد و از تغییر فرم آن جلوگیری می نماید. این نوع پوشش دارای ضخامتی از 0.18 تا 0.25 میلی متر بوده که در هر متر مربع تقریبا نیم کیلو گرم وزن دارد ولی حداکثر می تواند تا 200 کیلو گرم وزن را تحمل کند.

پارچه به کار رفته در سقف کشسان جز متریال سبک و نازک ساختمانی است. این پارچه به دلیل وجود زینک اکساید که از بین برنده باکتری و قارچ است، آنتی باکتریال محسوب می گردد و به علت وجود کلر در فرمولاسیون آن، کاملا ایمن و ضد حریق است. از انواع آن می توان به شفاف، نیمه شفاف، مات و براق اشاره نمود.

از ویژگی های این پارچه این است که قابلیت چاپ با کیفیت بالا را دارد و می تواند ترکیبی زیبا از طرح، رنگ و مدل ایجاد کند. این فناوری جدید، سفارشی سازی بسیار بالایی داشته و قابلیت استفاده برای انواع فضاهای مسکونی، تجاری، صنعتی و نمایشگاهی را به صورت همزمان دارد.

خواص و مزیت های سقف کشسان

  • خاصیت آنتی باکتریال و ضد گرد و غبار

سقف های کشسان بر خلاف سقف های سنتی فراوری گرد و غبار نمی­ نمایند، همچنین باعث جلوگیری از انتقال گرد و غبار از فضای پشت سقف ­می­ شوند. مواد به کار رفته در فراوری این سقف­ ها مثل زینک اکساید، از رشد و تکثیر باکتری و قارچ جلوگیری می نماید. به همین دلیل سقف های کشسان برای استفاده در اماکن درمانی مانند بیمارستان ­ها، اتاق­ های عمل و آزمایشگاه­ ها مناسب هستند.

  • قابلیت تحمل وزن بالا و مستحکم در برابر ریزش احتاقتصادی

این سقف ها در صورت وقوع حادثه (زلزله، ریزش مصالح) انعطاف پذیر و ایمن هستند. این محصولات در برابر بار وارده تا 150 کیلو گرم در هر متر مربع ضمانت می شوند.

  • زیبایی ویژه و منحصربه فرد

از این سقف می توان برای طراحی دکور مورد نظر استفاده کرد. در واقع شما می توانید تصوراتی که برای طراحی دارید با سقف های کشسان به واقعیت بدل کنید.

  • ضد اشتعال

سقف کشسان در برابر اشتعال مقاوم است. یعنی در برابر آتش شعله ور نمی گردد و اصطلاحا نسوز است. همچنین باعث جلوگیری از گسترش آتش می گردد.

  • سرعت نصب بالا بدون احتیاج به زیر سازی

مشتری می تواند سفارش خود را بین یک الی سه روز تحویل بگیرد.

  • امکان جابه جایی

اگر به فضای پشت سقف احتیاج دارید، می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن سقف را باز و بسته کنید. همچنین این سقف ها را می توان جابه جا کرد. در صورتی که مشتری به منزل جدید نقل مکان کند می توان سقف را باز نموده و دوباره در منزل جدید آن را نصب کند.

  • پوشاندن لوله کشی، سیم کشی،پوسیدگی و خرابی­ های موجود در سقف

چون سقف کشسان نوعی سقف کاذب محسوب می گردد کمی از سقف اصلی پایین تر نصب می گردد که منجر به پوشش تمامی خرابی های سقف، جهت اتصالات، لوله ها و سیم کشی برق می گردد. یکی از ویژگی های موثری که سقف های کشسان دارند، این است که خاصیت ضد رطوبت دارند به همین دلیل استفاده از آن ها در فضاهای مرطوب مانند استخر، سرویس بهداشتی و حمام، مناسب است. همچنین باعث می گردد در مواردی مثل ترکیدگی لوله آب، نشتی لوله ­های تاسیساتی، از انتشار آب جلو گیری می نماید و از ضررهای احتاقتصادی ناشی از ریزش آب در داخل ساختمان پیشگیری می نماید.

  • قابلیت صداگیر

موادی که در سقف کششی به کار رفته اند عایق صدا هستند. بنابراین برای سالن کنفرانس، سالن ضبط صدا، سالن کنسرت و … بسیار ایده آل هستند.

  • قابلیت چاپ با تنوع رنگ فراوان

پارچه کشسان سقف، قابلیت چاپ با انواع رنگ ها را دارد که می توان سقف را با دیوار، کف، مبلمان و اسباب و اثاثیه به بهترین نحو ممکن هماهنگی ایجاد کرد.

  • قابلیت عظیمنمایی و بازتاب تصاویر محیط

سقف لاکر یکی از انواع سقف های کشسان است و به دلیل سطح بسیار صاف و آینه مانندی که دارد تصاویر محیط را منعکس می نماید. این ویژگی منجر به عظیمنمایی می گردد و به دید ما، عمق بصری می بخشد.

انواع پوشش های رایج سقف کشسان

از پوشش های رایج و مطرح سقف کشسان می توان به مات، ساتن، لاکر یا آینه ای، نورگذر و پارچه ای اشاره نمود.

  • سقف کشسان آینه ای

این نوع سقف که به نام براق یا شفاف هم شناخته می گردد، بیشترین دامنه توزیع و عبور نور را دارد. بنابراین میزان نور بیشتری از خود عبور می دهد.

  • سقف کشسان مات

توزیع نور کاملا یکنواختی دارد و در مقایسه با سقف براق میزان نور عبوری کمتری دارد. همچنین منبع نور را کاملا می پوشاند و بهتر است برای طراحی های ساده استفاده گردد.

  • سقف کشسان نورگذر

این نوع سقف که به نوع شفاف نیز معروف است، بیشترین شفافیت را برای عبور نور دارد. این نوع پوشش برای فضایی که به عبور نور طبیعی احتیاج دارد، زیاد استفاده می گردد.

  • سقف کشش ساتن

حد وسط بین سقف براق و مات است. میزان نور عبوری در این نوع پارچه نسبی بوده و بسیار پرکاربرد است. سقف کشسان پارچه ای از گران قیمت ترین سقف های پوششی است که ظرافت و بافت بسیار خاصی دارد و بیشتر برای فضاهای مجلل و شیک استفاده می گردد.

تمامی پوشش های معرفی شده امکان چاپ بر روی پوشش های سقف کشسان را دارند. عرض چاب نسبتا کم، مسئله ای بوده که قبلا چاپ سقف کشسان با آن رو به رو بوده است. این مشکل از طریق دستگاه چاپ UV حل شده است. به عبارت دیگر اولین دستگاه چاپ در ایران با عرض 5.30 متر، دستگاه UV است که از آن می توان در پروژه های ساختمانی عظیم، سقف را منسجم و بدون درز چاپ کرد. این چاپ ها در حداقل زمان ممکن و با بهترین کیفیت انجام می گیرد.

منظور از تایل سقف کشسان چیست؟

یکی از ویژگی هایی که سقف کشسان را از دیگر سقف های کاذب متمایز می نماید، وجود تایل است. تایل، بخشی از سقف کشسان است که تصاویر مورد نظر با کیفیت روی آن چاپ می شوند. این تایل ها تصاویری زیبایی از المان های طبیعی مانند درخت، ابر و یا المان های غیر طبیعی مانند بالن، هواپیما و… را در زوایا و ابعاد مختلف با توجه به بودجه و سلیقه مشتری چاپ می نمایند.

انواع مختلفی از تایل سقف کشسان یا آسمان مجازی وجود دارند که از جمله آن ها می توان به تایل طلقی (پلکسی) و تایل شیشه ای اشاره نمود. تایل طلقی نسبت به تایل شیشه ای سبک تر، ارزان تر و نصب آسان تری دارد. تایل شیشه ای ممکن است با هر لغزش یا زلزله ای سقوط کند و خسارت جانی و اقتصادی وارد کند. بسته به سلیقه مشتری، هر کدام از این تایل ها می توانند در دو نوع مات یا شفاف باشند. تایل ها را در آخرین مرحله نصب سقف کشسان، روی سقف تعبیه می نمایند.

اجزای به کار رفته در سقف کشسان

سقف کشسان یا آسمان مجازی از سه بخش سازه آسمان مجازی، سازه های نورپردازی، و تایل آسمان مجازی تشکیل شده است.

  • سازه آسمان مجازی

در فضای اطراف سقف کشسان باید سقف کاذب تعبیه گردد. علاوه بر این در ساختار آسمان مجازی به سقف کاذب مشبک هم احتیاج است. سقف کاذب مشبک با فاصله ای معین از سازه نورپردازی، قرار داده می گردد.

  • سازه های نورپردازی آسمان مجازی

اگر نورپردازی خوب و دقیق انجام گردد، باعث می گردد تا آسمان مجازی طبیعی تر جلوه کند. این سازه از سه نوع لامپ FOL ،T5 ،LED و T4 استفاده می نماید و مستقیما روی سقف اصلی نصب می گردد.

  • تایل سقف کشسان

وجود تایل در ساختار آسمان مجازی مهم ترین تفاوت آسمان مجازی با سقف های کاذب است. چاپ تایل مجازی به دو روش مستقیم و غیر مستقیم و در اندازه های مجاز صورت می گیرد. می توان تصاویر مختلفی را بر روی تایل ها چاپ کرد. اندازه تایل های آسمان مجازی به بودجه و فضای مورد نظر مشتری بستگی دارد.

حالت های نورپردازی در سقف کشسان

در اجرای یک سقف کشسان خوب، نورپردازی سقف کشسان یکی از مهم ترین و تخصصی ترین بخش ها است. حجم نور مناسب و نوع پارچه استفاده شده به هدف، مکان اجرا و سلیقه مشتری بستگی دارد.

سقف های کشسان به سه نوع تقسیم بندی می شوند:

  • آپ لایت (نورپردازی از جلو)

در این نوع نورپردازی، از بیرون سقف، نور به محیط و سطح روی پارچه، یکسان تابانده شده است، نورپردازی آپلایت در سقف هایی که حالت غیر نورگذر یا آینه ای دارند، استفاده می گردد. برای نصب چراغ ها، لوستر ها، دوربین های مدار بسته، سنسورهای هشدار دهنده و … یک تکه از سقف کشسان را به صورت دایره ای برش می دهند و آن شی مورد نظر را به بیرون سقف کشسان نصب می نمایند.

  • ساید لایت (نورپردازی از کنار)

از فیبرهای نوری ساید لایت، در این نوع نورپردازی استفاده می گردد. برق و الکتریسیته، در نورپردازی ساید لایت جریان ندارد و به همین دلیل قابل استفاده در آب نیز هستند.

  • بک لایت (نورپردازی از پشت)

نورپردازی از پشت باعث می گردد که نور یکدست و یکنواختی در فضا منتشر گردد. همچنین اگر در جهت نور طبیعی، پوششی کششی مثل نورگیر یا پنجره وجود داشته باشد، نور طبیعی را به راحتی از خود عبور می دهد. در این نورپردازی، لامپ ها و ریسه ها به فاصله 15 سانتیمتر از هم قرار می گیرند و فاصله شان نسبت به سقف کشسان 25 سانتی متر خواهد بود، علاوه بر این، در حالت استاندارد فاصله از لبه ها 7 سانتیمتر است. بدین ترتیب نور، یکدست خواهد بود و منبع نور معین نیست.

انواع نورپردازی رایج در سقف کشسان

یکی از فاکتورهای مهم در سقف های کشسان، نورپردازی به کار رفته در آن است. با توجه به نوع نورپردازی هایی که در سقف های کشسان به کار می فرایند، می توانند در نمای ساختمان تاثیر به سزایی داشته باشند. علاوه بر این، می توان سقف کاذب کشسان را با توجه به نوع رنگ به کار رفته در آن، متنوع جلوه داد. حال به انواع نورپردازی رایج به کار رفته در سقف کشسان می پردازیم.

  • نورپردازی هالوژن در سقف های کاذب

نورپردازی هالوژن، یکی از نورپردازی های معروفی است که در سقف های کاذب کاربرد فراوان دارد. فرآیند نصب لامپ هالوژن با لوستر کمی تفاوت دارد. لامپ هالوژن مانند لامپ لوستر یک نوع لامپ رشته ای است که در دو رنگ سفید و زرد عرضه می گردد. طریقه نصب نورپردازی هالوژن به این صورت است که باید یک نگه دارنده به نام براکت را به سقف اصلی متصل کنیم، و بعد در پلتفرم یا نگه دارنده لامپ، لامپ هالوژن را قرار داده و سپس روی براکت، پلتفرم را قرار داده و با توجه به اندازه پلتفرم، فضایی را در سقف کشسان ایجاد نموده و برش می دهیم. سپس پلتفرم را با سقف کشسان هم سطح می کنیم.

  • نورپردازی لوستر در سقف های کاذب

از نورپردازی های سنتی و کلاسیک، می توان به لوستر و چلچراغ اشاره نمود که معمولا از لامپ های سفید و زرد در این نورپردازی استفاده می گردد. برای نصب و پیاده سازی این نورپردازی در سقف کشسان کافی است، لوستر یا چلچراغ را به سقف اصلی وصل کنید و مقداری فضا برای رد کردن قسمت بالایی لوستر یا چلچراغ در سقف کشسان در نظر بگیرید. در سقف های لاکر (براق یا آینه ای) به دلیل انعکاس نور، از این نورپردازی استفاده می گردد.

  • نورپردازی فیبر نوری در سقف های کاذب

نورپردازی فیبر نوری از دو بخش کابل فیبر نوری و منبع تغذیه سوسو زن تشکیل شده است. منبع تغذیه که در پشت سقف کشسان است به سقف اصلی متصل می ­گردد، به طوری که دسته کابل فیبر نوری، در آن قرار گرفته، سپس کابل­ های فیبر نوری به طور مساوی در کل سطح سقف کشسان پخش می­ شوند. این منبع تغذیه، نور فراوری می نماید و این نور با رسیدن به انتهای فیبر نوری باعث روشن شدن سطح سقف کشسان می­ گردد.

همان طور که گفته شد سقف کشسان یا آسمان مجازی از راه های زیبا سازی سقف است که مدل ها و رنگ های گوناگونی دارد. نصب آن آسان است و در عین حال دقت بالایی می خواهد. از مهم ترین ویژگی های آن می توان به سرعت نصب بسیار بالا بدون احتیاج به جابجایی وسایل منزل، عدم فراوری گرد و غبار اشاره نمود. همچنین اجرای آن بدون ایجاد هرگونه تخریب ساختمانی است.

منبع: کوئیک سازه
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 963

به "سقف کشسان، انواع نورپردازی های به کار رفته در آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف کشسان، انواع نورپردازی های به کار رفته در آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید