سقوط نرخ بیکاری به قعر 20 سال

به گزارش مجله اینمن، نرخ بیکاری در بهار سال جاری کمتر شد، اما مشارکت سیری صعودی داشته است. آنالیز ها نشان می دهد این کمترین نرخ بیکاری بهاری در 20 سال گذشته بوده است. با این حال طبق داده های مرکز آمار سهم فارع التحصیلان زن در ثبت چنین رکوردی به مراتب کمتر از مردان بوده است.

سقوط نرخ بیکاری به قعر 20 سال

به گزارش اکوایران، طبق آخرین گزارش مرکز آمار از شرایط نیروی کار در بهار 1402 نرخ بیکاری یک واحد درصد کاهش یافته است. بعلاوه، نرخ مشارکت با افزایش 0.3 واحد درصدی به 41.2 درصد رسیده است. بهبود نرخ مشارکت همزمان با کاهش نرخ بیکاری به معنای بهتر شدن شرایط اشتغال در کشور است. آنالیز ها نشان می دهد نرخ اشتغال در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 0.7 واحد درصد افزایش پیدا نموده است.

طبق داده های مرکز آمار، نرخ بیکاری ثبت شده در بهار امسال، کمترین سطح را در مقایسه با سه ماهه نخست در 20 سال گذشته داشته است.

علائم بهبود بازار کار در بهار 1402

یکی از شاخص های مهم در آنالیز شرایط نیروی کار، نرخ مشارکت است. این نرخ از نسبت افرادی که تمایل به کار کردن دارند به کل جمعیتی که در سن کارکردن قرار دارند به دست می آید. به عبارت دیگر، اگر مجموع افراد شاغل و افراد بیکار جویای کار را به کل افرادی که در سن کارکردن (15 سال و بیشتر) تقسیم کنیم، حاصل، نرخ مشارکت خواهد بود.

از طرفی، نرخ بیکاری از تقسیم افراد بیکار متمایل به یافتن شغل به کل جمعیت در سن اشتغال (شاغل و بیکار) به دست می آید. به همین علت نرخ بیکاری را همیشه در کنار نرخ مشارکت آنالیز می نمایند؛ چراکه کاهش نرخ بیکاری الزاما به معنای بهتر شدن بازار کار نیست. اگر نرخ بیکاری و نرخ مشارکت هر دو با هم کاهش یابند به این معناست که بخشی از افراد بیکار که جویای کار بودند، ناامید شده و دیگر در پی شغل نیستند.

متغیر نرخ بیکاری از جمله شاخص هایی است که می توان آن را به صورت فصلی مقایسه کرد؛ چراکه شاخص های بازار کار می تواند به صورت فصلی تغییر نموده باشد؛ بنابراین برای مقایسه آن بهتر است که هر فصل با موقعیت مشابه خود در سال گذشته مورد مقایسه قرار بگیرد.

آنالیز ها نشان می دهد در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته، نرخ بیکاری کاهش و نرخ مشارکت افزایش یافته است. به عبارت دیگر، نرخ بیکاری از 9.2 درصد در بهار سال 1401 به 8.2 درصد در بهار سال 1402 رسیده است. در واقع بیش از 230 هزار نفر از جمعیت افراد بیکار در بهار امسال نسبت به سال گذشته کاسته شده است.

بعلاوه، نرخ مشارکت نیز از 40.9 درصد در بهار سال گذشته به 41.2 درصد در بهار امسال رسیده است. در تعریف مرکز آمار، بیکار به عنوان شخصی شناسایی شده که با وجود بیکاری، تمایل به کار خود را حفظ نموده است.

آنالیز سنی شاخص بیکاری و اشتغال نشان می دهد در این میان، بیشترین کاهش نرخ بیکاری در گروه سنی 15-24 ساله با کاهش 2.4 درصدی در بهار امسال نسبت به سال گذشته مشاهده شده است.

بیکاری زنان جوان، کمتر از مردان

طبق گزارش مرکز آمار، نرخ اشتغال در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 0.7 واحد درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، نرخ اشتغال از 37.1 درصد در بهار سال 1401 به 37.8 درصد در بهار سال 1402 رسیده است.

مقایسه آمارهای نیروی کار بین مردان و زنان نشان می دهد که نرخ اشتغال مردان بیشتر از زنان افزایش یافته است؛ به طوری که اشتغال مردان از 62.7 درصد در بهار سال گذشته با 1 واحد درصد افزایش به 63.7 درصد در بهار امسال رسیده است، در حالی که این نرخ برای زنان با 0.4 واحد درصد افزایش نسبت به بهار سال گذشته به 12 درصد در سه ماهه نخست 1402 رسیده است.

از طرف دیگر، آنالیز دقیق تر گروه های سنی نشان می دهد که نرخ بیکاری در زنان بیش از مردان کاهش یافته است؛ به طوری که نرخ بیکاری مردان طی یک سال گذشته 1 واحد درصد و نرخ بیکاری زنان در این بازه زمانی 1.3 واحد درصد کاهش یافته است. یکی از دلایل این اختلاف، تفاوت چشمگیر کاهش نرخ بیکاری در رده سنی 15-24 سال میان مردان و زنان است. از بهار سال 1401 تا بهار سال 1402 بیکاری مردان در این رده سنی 1.5 واحد درصد کاهش یافته، در حالی که این شاخص برای زنان با کاهش 8.5 واحد درصدی روبرو بوده است؛ به طوری که نرخ بیکاری زنان 15-24 سال از 40.7 درصد در بهار سال گذشته به 32.2 درصد در بهار امسال رسیده است.

بازار کساد فارغ التحصیلان دانشگاهی؛ بیشتر برای زنان

یکی از شاخص های نیروی کار که نشان دهنده سهم فارغ التحصیلان دانشگاهی از جمعیت بیکاران است، از تقسیم جمعیت بیکار فارغ التحصیل (بدون کار اما مایل به یافتن شغل) به جمعیت فعال فارغ التحصیل (شاغل و بیکار) به دست می آید. آنالیز ها نشان می دهد که سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل از کل بیکاران در بهار سال 1401 معادل 39.7 درصد بوده است. این شاخص با 1.1 واحد درصد افزایش به 40.8 درصد در بهار سال 1402 رسیده است. به عبارت دیگر، فارغ التحصیلان بیکار طی یک سال گذشته 1.1 واحد درصد افزایش یافته اند.

از طرفی سهم فارغ التحصیلان شاغل از کل شاغلان در بهار امسال نسبت به سال گذشته 0.1 واحد درصد کاهش یافته اند. از میان زنان و مردان، اگرچه سهم زنان فارغ التحصیل بیکار از کل بیکاران تغییری ننموده، اما سهم زنان فارغ التحصیل شاغل از کل شاغلان 1.1 واحد درصد کاهش یافته است. این در حالی است که سهم مردان فارغ التحصیل شاغل از کل شاغلان تغییری ننموده، اما سهم مردان فارغ التحصیل بیکار از کل بیکاران ثابت مانده است.

منبع: فرارو
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2294

به "سقوط نرخ بیکاری به قعر 20 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط نرخ بیکاری به قعر 20 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید