طرز تهیه ماست موسیر خانگی در 5 مرحله آسان به روش بازاری

به گزارش مجله اینمن، ماست موسیر یکی از آن چاشنی های خوشمزه ایرانی برای سرو کنار انواع غذا، پیش غذا و تنقلاتی مثل چیپس است. شما می توانید این ماست طعم دار خوشمزه را به راحتی در منزل تنها با استفاده از چند ماده ساده و دم دستی تهیه کنید. درست کردن ماست موسیر با موسیر تازه و پودر موسیر به راحتی امکان پذیر است. در این مقاله از در ما طرز تهیه ماست موسیر خانگی به روش بازاری را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه ماست موسیر خانگی در 5 مرحله آسان به روش بازاری

مواد اولیه برای تهیه ماست موسیر با موسیر تازه (برای 6 نفر)

مواد اولیهاندازه مورد احتیاج
ماست2 کیلوگرم
موسیر تازهنصف لیوان فرانسوی دسته دار
پودر موسیر1 قاشق مرباخوری سرخالی
نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمزبه اندازه دلخواه

مدت زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مقدار کالری در 100 گرم ماست موسیر: حدود 70 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه ماست موسیر خانگی

اگر می خواهید ماست موسیر خانگی با طعم ماست موسیرهای کارخانه ای و حرفه ای داشته باشید، مطابق دستورالعمل زیر مرحله به مرحله عمل کنید:

مرحله اول: ماست را چکیده کنید

برای اینکه یک ماست موسیر خوشمزه داشته باشید بهتر است از ماست چکیده بهره ببرید. برای این منظور یا ماست چکیده آماده تهیه کنید یا اینکه باید ماست پرچرب را داخل یک کیسه نخی بریزید و درب کیسه را محکم ببندید. حالا کیسه را آویزان کنید و زیر آن یک قابلمه یا کاسه قرار دهید.

شما می توانید کیسه را روی آبکش قرار داده و یک قابلمه زیر آبکش قرار دهید. بعد از گذشت 8 تا 9 ساعت آب ماست کاملاً خارج شده و ماست شما سفت می گردد.

در صورت تمایل می توانید برای خرید انواع ماست و ماست چکیده به صورت یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله دوم: موسیر را پوره کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه ماست موسیر با موسیر تازه باید موسیرها را از یک شب قبل بخیسانید تا کاملاً نرم شده و پوست آنها به راحتی جدا گردد. پس از آن موسیرها را کامل شسته و اجازه دهید آب اضافی آنها خارج گردد. حالا موسیرهای خشک شده را با استفاده از چرخ گوشت یا دستگاه غذاساز خوب پوره کنید. شما بعلاوه می توانید ابتدا موسیر را حلقه حلقه برش داده و از طریق یک چاقوی تیز، نگینی و ریز خرد کنید.

مرحله سوم: موسیر پوره شده را به ماست چکیده اضافه کنید

حالا باید موسیر پوره شده را به ماست چکیده اضافه نموده و کمی با هم مخلوط کنید. ماست را زیاد هم نزنید، زیرا این کار باعث می گردد تا ماست موسیر شل به نظر برسد و حالت خامه ای خود را از دست بدهد.

مرحله چهارم: پودر موسیر، نمک و فلفل سیاه را به ماست موسیر اضافه کنید

در این مرحله باید ادویه مخصوص ماست موسیر که شامل پودر موسیر، کمی فلفل قرمز و فلفل سیاه و نمک است را به ماست موسیر خود اضافه کنید.

به مدت حداقل 24 ساعت ماست موسیر آماده شده را داخل یخچال نگه دارید تا طعم ادویه ها کامل به خورد ماست برود. به همین راحتی ماست موسیر شما آماده می گردد.

در صورت تمایل می توانید برای خرید نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه به صورت حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه نمایید.

مرحله آخر: ماست موسیر را تزیین و سرو کنید

ماست موسیر آماده شده را در ظرف سرو ریخته و با انواع سبزیجات خشک مانند نعناع خشک، پونه، ریحان و پودر گل محمدی تزیین کنید. شما می توانید این چاشنی خوشمزه را با انواع غذا، فینگرفود، پیش غذا و تنقلات میل کنید.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه ماست موسیر به روش های دیگر

روش تهیه ماست موسیر با پودر موسیر

اگر به موسیر تازه دسترسی ندارید، می توانید ماست موسیر را با موسیر خشک نیز تهیه کنید. برای این منظور موسیر خشک شده را آسیاب کنید یا پودر موسیر خشک از بیرون تهیه نمایید. در یک کاسه، ماست چکیده را بریزید و پودر موسیر را کم کم تا رسیدن به طعم دلخواه همراه با نمک و فلفل سیاه و قرمز به آن اضافه کنید.

بعد از اینکه مواد را ترکیب کردید، ظرف را داخل یخچال به مدت 24 ساعت نگه دارید تا ماست شما کاملا طعم دار گردد. به همین راحتی ماست موسیر با موسیر خشک آماده می گردد.

در صورت تمایل می توانید برای خرید به صورت حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

روش تهیه ماست موسیر با موسیر خشک

در طرز تهیه ماست موسیر با موسیر خشک ابتدا باید موسیرهای خشک را در یک کاسه آب چند ساعت بخیسانید تا مثل موسیر تازه نرم شوند. سپس موسیرهایی که خیسانده بودید را آبکش کنید. حالا موسیرها کاملا نرم شده و قابل خرد کردن هستند.

بعد از آبکش کردن، موسیر ها را در یک کاسه بریزید و به آن ها فلفل سیاه و قرمز، پودر سیر و کمی نمک اضافه کنید. سپس موسیرها را به شکل ساطوری و بسیار ریز خرد کنید. در آخرین مرحله هم ماست چکیده را اضافه نموده و اندازهی هم بزنید تا مواد با یکدیگر ترکیب شوند اما خیلی هم نزنید که ماست آب نیندازد.

نکات مهم در طرز تهیه ماست موسیر خانگی

  • با رعایت نکات زیر شما می توانید یک ماست موسیر سفت و خامه ای داشته باشید:
  • از هم زدن زیاد ماست خودداری کنید. این کار باعث می گردد، ماست آب بیندازند و شل به نظر برسد.
  • برای تهیه ماست موسیر بهتر است از ماست چکیده یا ماست یونانی به جای ماست معمولی بهره ببرید.
  • بعد از تهیه ماست موسیر حتماً ظرف ماست موسیر را داخل یخچال نگه دارید تا به خوبی طعم دار گردد.
  • اگر قصد رنگین کردن سفره خود را دارید می توانید ماست موسیر را با آب لبو یا آب اسفناج رنگی کنید.
  • برای اینکه ماست موسیر شما غلیظ و چرب گردد می توانید اندازهی خامه ساده یا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به ماست موسیر اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید خرید خامه و روغن زیتون را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های انجام دهید.

فوت و فن های خوشمزه شدن ماست موسیر

آیا می توان فلفل را از طرز تهیه ماست موسیر حذف کرد؟

بله؛ این کاملاً به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. اگر طعم فلفل را دوست ندارید می توانید آن را حذف کنید.

برای غلیظ شدن ماست موسیر چه کار کنم؟

برای اینکه ماست موسیر شما غلیظ و چرب گردد می توانید اندازهی خامه ساده یا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به ماست موسیر اضافه کنید.

آیا می توان از ماست معمولی برای تهیه ماست موسیر خانگی استفاده کرد؟

شما می توانید از ماست معمولی پاستوریزه به جای ماست چکیده یا یونانی نیز برای تهیه این چاشنی خوشمزه بهره ببرید؛ اما از قلم نیاندازید ماست موسیر شما رقیق تر خواهد شد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 19 خرداد 1403 بروزرسانی: 19 خرداد 1403 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 2337

به "طرز تهیه ماست موسیر خانگی در 5 مرحله آسان به روش بازاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ماست موسیر خانگی در 5 مرحله آسان به روش بازاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید