منابع دیپلماتیک: فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن استعفا می دهد

به گزارش مجله اینمن، به گفته دیپلمات ها، مارتین گریفیث فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن به زودی از این سمت کناره گیری می کند.

منابع دیپلماتیک: فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن استعفا می دهد

ناظران معتقدند که گریفیث که در اردن ساکن است مانند اسماعیل ولد الشیخ احمد در کمک به پایان تجاوز ائتلاف آمریکایی - سعودی علیه ملت مظلوم یمن پیروز نبوده است.

گریفیث 69 ساله از سال 2018 فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن است.

اسماعیل ولد الشیخ احمد اهل موریتانی هم از 2015 تا 2018 فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بود.

ماموریت جدیدی که گریفیث امیدوار است عهده دار شود، معاونت دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه است که اکنون در اختیار مارک لوکوک انگلیسی است.

گریفیث اواخر فروردین گذشته در آخرین اظهارنظر خود در باره یمن تأکید کرده بود که تنها راهکار پایان دادن به بحران یمن، حل سیاسی این مساله است.

وی که این اظهارات را در دیدار با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان مطرح کرده بود، گفت که شیوع ویروس کرونا مسائل ملت یمن را که از ادامه جنگ و درگیری رنج می برند، دوچندان کرده است.

گریفیث یادآور شد که از جنگ یمن بیش از 6 سال می گذرد. در این 6 سال، یمنی ها به طور فزاینده ای به مواد غذایی و دارو دسترسی نداشتند.

وی پیشتر نیز با تاکید بر لزوم جلوگیری از گرسنگی و از دست رفتن جان میلیون ها انسان در این کشور، اظهار کرده بود که بیش از 20 میلیون یمنی به کمک و حمایت بشردوستانه نیاز دارند و زنان و بچه ها بیشترین آسیب را دیده اند. این به آن معناست که از هر سه نفر، 2 نفر در یمن به کمک های غذایی، مراقبت های بهداشتی یا سایر حمایت های نجات دهنده سازمان های بشردوستانه نیاز دارند.

یمنی ها آبان 99 پیش نویس اعلامیه مشترک آتش بس یمن را که گریفیث آن را به شورای امنیت ارائه کرده بود، مورد انتقاد شدید قرار دادند، زیرا به باور آنان در این پیش نویس ائتلاف متجاوز سعودی از جنایات مرتکب شده در یمن تبرئه شده است.

پیش نویس اعلامیه مشترک گریفیث، ائتلاف متجاوز به سرکردگی سعودی را از تمام جنایاتی که علیه مردم یمن مرتکب شده است، تبرئه و ریاض را از حلقه درگیری خارج و جنگ را به عنوان یک جنگ داخلی و بدون حضور طرف های منطقه ای و بین المللی معرفی کرده بود.

گریفیث بارها پیش نویس اعلامیه مشترک خود را اصلاح کرده است بدون اینکه در هیچ یک از آنها به مسؤولیت ائتلاف متجاوز بپردازد.

جنبش انصارالله یمن بارها از موضع یک جانبه سازمان ملل متحد و نماینده آن در حمایت از ائتلاف متجاوز سعودی انتقاد کرده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی سابقه است، روبه رو هستند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1666

به "منابع دیپلماتیک: فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن استعفا می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منابع دیپلماتیک: فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن استعفا می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید