نمود جدید نبرد حقوق بشری چین علیه آمریکا

به گزارش مجله اینمن، خبرنگاران: گزارش های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و نهایتاً همکاری های بین المللی حقوق بشری با دولتهائی که دارای انگیزه و سابقه پایش نقض حقوق بشر در امریکا هستند.

نمود جدید نبرد حقوق بشری چین علیه آمریکا

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، وزارت امور خارجه چین در واکنش به اقدامات نرم افزاری امریکا علیه اعتبار بین المللی این کشور، به رویکرد مشابه نرم افزارانه متوسل شده است. پس از آنکه امریکا با انتشار گزارشی چین را به نقض حقوق بشر متهم کرد، ضمن اعتراض به این روند یکجانبه گرائی امریکائی، خود این کشور را ناقض ترین کشور در عرصه حقوق بشر شمرد.

بر این اساس، نوعی نبرد در زمینه حقوق بشر که در سال های گذشته نیز به صورت جسته و گریخته میان این دو کشور وجود داشته است، این روزها تشدید شده است. دولت چین، در میان مجموعه ای از اقدامات متخلفانه از حقوق بین المللی بشر که مقامات و نهادهای امریکائی مرتکب آن شده اند، به موارد جدید نظیر جاسوسی اینترنتی از ده ها کشور، کار بچه ها، حمله و کشتار غیرنظامیان با استفاده از پهبادها از جمله در پاکستان و افغانستان اشاره کرده است.

گفتتی است که خط مشی امریکا برای تعمیم برداشت خود از حقوق بشر در سراسر دنیا، ماموریتی دائمی را در وزارت امور خارجه این کشور ایجاد کرده که بر اساس آن، ضمن پایش روزانه فعالیت های سایر کشورها در زمینه حقوق بشر موردنظر امریکا و واکنش های سریع به آنها بر اساس منافع ملی این کشور، سالانه نیز گزارش هائی در زمینه پیشرفت حقوق بشر در هر یک از آنها تنظیم و منتشر می شود. گزارش نویسی سالانه، به حربه ای مهم برای اعمال فشار بر کشورهائی تبدیل شده است که در گستره وابستگی این کشور قرار ندارند. این در حالیست که قدرت های دنیای آسیب پذیر از این روند به ویژه روسیه و چین و همچنین قدرت های منطقه ای نظیر ج.ا.ایران نیز اخیراً همین رویکرد را به عنوان عمل متقابل علیه این کشور اتخاذ کرده اند.

در سال گذشته میلادی انتشار گزارش چین در همین زمینه علیه امریکا، موجی از تشدید تنفر از امریکا در چین و سایر نقاط دنیا را به دنبال داشت. در هر حال، امروزه قدرت های دنیای و منطقه ای به رابطه حقوق بشر و جنگ نرم آگاهند و از همین رو، در مقام آفند و پدافند در این عرصه آمادگی و کنش فعال دارند. گزارش های مذکور بر آنالیز موردی شورای حقوق بشر از وضعیت حقوق بشر در امریکا، بی تاثیر نبوده است. شورای حقوق بشر در سال 2013 گزارشی از وضعیت نقض حقوق بشر در این کشور را مورد آنالیز و تاکید قرار داد. این نخستین باری بود که امریکا -همانند انگلیس- از دریچه و مجرای حقوق بشر بین المللی مورد حمله و آفند نهاده شد. همین امر بر روند پایش و گزارش دهی نهادهای بین المللی حقوق بشری در خصوص این کشورهای غربی تاثیر زیادی داشته و نوعی شهامت را در این رابطه در آنها پدید آورده است.

مساله اینست که امریکا که این روند را به صورت مبتکرانه علیه دیگران طراحی کرده است، در دوران جدید خود به آسیب پذیرترین کشور در این زمینه تبدیل شده است. این آسیب ها به دلیل سیاست ها و خط مشی ها بلکه اقدامات وسیع این کشور در تناقض آشکار و حتی اساسی با نظام بین المللی حقوق بشر و شهروند است.

برنامه جاسوسی گسترده آمریکا موسوم به پریزم که هم شهروندان امریکائی و هم سایر کشورها و حتی مقامات دارای مصونیت بین المللی را نیز از نظر مکالمات و نامه های الکترونیکی مورد تعرض قرار داده است، و همچنین حملات متعدد پهپادهای آمریکایی به کشورهایی نظیر پاکستان به عنوان یکی از متحدین اصلی چین در آسیا، از محورهای مهمی است که وزارت امور خارجه چین را به کنش متقابل حقوق بشری علیه امریکا ترغیب کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین، حقوق بشر را جزء امور داخلی کشورها شمرده و گزارش ملی خود علیه امریکا را واکنشی و تلافی جویانه عنوان کرده است. بر اساس تفسیر چین از نظام بین المللی حقوق بشر و آنچه که در بند 7 ماده 2 منشور ملل متحد آمده است، آمریکا استانداردهای دوگانه دارد و هیچ کس جز چینی ها نمی توانند درخصوص حقوق بشر در چین اظهارنظر کنند. این تفسیر که نگاهی مضیق بر اساس صیانت از حاکمیت ملی به عنوان اصل بنیادین نظام بین المللی است، در مقابل برداشت های موسع و مداخله گرانه از حقوق بشر واقع شده است که در فرهنگ و رویه غرب ترویج می شود. شکل گیری نگاه اخیر در غرب به دلیل ایفای نقش مطالبه گری آنها در این محیط و منفعل بودن دیگر ملل بوده است. به همین دلیل است که با گذشته سابقه ای چند دهه ای از استفاده ابزاری غرب از حقوق بشر، اکنون در وضعیتی آسیب پذیر نهاده شده و پیغامدهای جدی را از همان رویکردهای قبلی خود متحمل شده است.

این تحول، زمانی پدید آمد که دولت های شرقی، اسلامی و انقلابی در دنیا تصمیم گرفتند با کنار گذاشتن رویکرد انفعالی، رویه ای مبتنی بر کنشگری و مطالبه گری و همچنین اقدامات آفندی را در عرصه حقوق بشر علیه غرب فراوری کنند. در حال حاضر، همه ساله گزارش های متعددی از نقض حقوق بشر در امریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر دولت های غربی، توسط دولت ها و مجامع مردم نهاد تنظیم و منتشر می شود که تاثیر مهمی بر افکار عمومی دنیای داشته اند. شکل گیری جنبش های اعتراضی در این کشورها از جمله جنبش وال استریت، نه تنها متاثر از بیداری دنیای علیه نقض های مخفی، خاموش اما اساسی غرب از حقوق بشر و شهروند بوده است بلکه خود به تعمیق ظرفیت های حقوق بشر علیه این کشورها منتج شده است.

از این رو، ج.ا.ایران نیز پایش عملکرد امریکا در زمینه حقوق بشر و تنظیم گزارش های سالانه در این زمینه را از محورهای مبتنی بر سیاست کلی نظام استخراج و مورد اقدام قرار داده است. پیغام این مجموعه اقدامات اینست که غرب بیش از آنچه قادر به بهانه جوئی برای طراحی و راهنمایی جنگ نرم علیه دیگران بوده، دارای ظرفیت های آسیب پذیری عمیق تر و گسترده تری در همین زمینه است که باید در منظومه عملیات نرم ملی مورد توجه، مطالعه، تصمیم سازی و مدیریت قرار گیرد.

در این عرصه باید توجه داشت که آسیب پذیری های امریکا در زمینه حقوق بشر را باید به چند دسته تقسیم نمود:

· عدم عضویت امریکا در بعضی از معاهدات و اسناد بین المللی حقوق بشر دنیای؛

· عدم اجرای معاهدات و اسناد بین المللی حقوق بشری تصویب شده در کنگره امریکا؛

· رویه سازیهای جدید برخلاف مدلول و اهداف نظام بین المللی حقوق بشری به بهانه فراهم سازی امکان های تامین منافع خود (به عنوان نمونه، رواج مفهوم شکنجه مشروع، به بهانه اخذ اعتراف از متهمین به وقایع تروریستی)

· تفکیک موارد نقض حقوق بشر و نقض حقوق شهروندی (به طوری که نه تنها حقوق بشر به عنوان ابزار سیاست خارجی امریکا است بلکه در سیاست داخلی این کشور نیز به سادگی بسیاری از حقوق بشر شهروندان مورد تعرض ساختاری و موردی نهاده شده و می گیرد).

از این رو، وزارت امور خارجه کشورمان نیز باید در سال آینده، ضمن تمرکز بر وضعیت حقوق بشر در امریکا در ابعاد فوق و همچنین با درنظر داشتن اسناد بین المللی منتشره در این رابطه به ویژه گزارش های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و نهایتاً همکاری های بین المللی حقوق بشری با دولتهای منتشر کننده گزارش های نقض حقوق بشر امریکا، گزارشی مستند، مشروح و مستدل را در این خصوص منتشر کند.

منبع:مشرق

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 409

به "نمود جدید نبرد حقوق بشری چین علیه آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمود جدید نبرد حقوق بشری چین علیه آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید