شرایط احیای فدراسیون بین المللی ورزش زنان بعد از 17 ماه

به گزارش مجله اینمن، خبرنگاران - گروه ورزش: مصوبه احیای فدراسیون بین المللی ورزش زنان برای سال گذشته است با این حال جز معین محلی به عنوان دفترِ کار، هیچ گام رو به جلوی دیگری در رابطه با این مصوبه برداشته نشده و همه چیز در همان حد حرف و مطرح شدن در رسانه ها باقی مانده است.

شرایط احیای فدراسیون بین المللی ورزش زنان بعد از 17 ماه

وقتی وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک در نشست 20 مردادماه 97 خود بر تصویب احیای فدراسیون بین المللی ورزش زنان و سرعت فرایند کار برای آن تاکید کردند، انتظار می رفت در حداقل بازه زمانی ممکن این مصوبه که البته ابهامات و نقدها زیادی پیرامون آن مطرح بود، به پایان برسد اما با وجود گذشت نزدیک به دو سال این فدراسیونِ معلق و ساختار لازم برای از سرگیری فعالیت های آن هنوز سر و سامان نگرفته اند.

در واقع به جز انتخاب سرپرست که آنهم با فاصله زمانی 5 ماهه نسبت به زمان مصوبه انجام شد و پیگیری هایی که الهه عرب عامری برای تعیین محلی به عنوان دفترِ کار انجام داد، هیچ اقدام اساسی و تعیین کننده دیگری در رابطه با این مصوبه انجام نشده است. ساختمانی هم که به عنوان محل فدراسیون بین المللی ورزش زنان انتخاب شده همچنان در مرحله اقدامات بازسازی و بهسازی به سر می برد.

البته طی این مدت نشست هایی هم با حضور برخی مسئولان فعلی و افراد قدیمی مرتبط با فدراسیون بین المللی ورزش زنان و از جمله فائزه هاشمی از بنیانگذاران و رئیس پیشین این فدراسیون، مهسا حسینی که یک دوره روابط بین المللی فدراسیون را بر عهده داشت، فرشید طهماسبی مدیرکل روابط بین المللی وزارت ورزش، مهین فرهادی زاد معاون امور بانوان و زهره هراتیان برگزار شد تا این اتاق فکر نقشه کلی راه را تعیین کند اما در نهایت خروجی چه بود؟!

فقط خودمان باخبریم و بس!

تا به امروز و با وجود گذشت 17 ماه از مصوبه احیای فدراسیون بین المللی ورزش زنان، جز خود ما ایرانی ها هیچ کشور دیگری به صورت رسمی در جریان موضوع قرار نگرفته حتی کمیته بین المللی المپیک (IOC) و شورای المپیک آسیا (OCA) در حالیکه این دو نهاد به عنوان متولیان ورزش در سطح جهان و آسیا باید از مسئله باخبر باشند.

به هر حال این فدراسیون سه دهه پیش با 56 عضو در ایران آغاز به کار کرد. طبیعی است حالا که بعد از گذشت 9 سال از ملغی شدن فعالیت این فدراسیون، تصمیم به احیای آن گرفته شده باید دیگر کشورهای عضو هم در جریان قرار بگیرند. به خصوص که راه اندازی فدراسیون بین المللی زنان نیازمند برگزاری انتخابات و تعیین افراد برای تصدی پست ریاست و … است.

احیای فدراسیون بین المللی زنان منتفی است؟

فرایند کندی که در رابطه با فدراسیون بین المللی ورزش زنان دنبال می شود این ابهام را ایجاد کرده که اصلاً ابزار لازم برای این موضوع مهیا و در دسترس نیست و خود مدیران هم برخلاف آنچه به آن تاکید داشتند، اصرار و تمایلی برای اجرای مصوبه خود ندارند.

به هر حال بعد از گذشت نزدیک به دو سال هنوز تیم کاری مربوطه در ساختمان تعیین شده مستقر نشده اند و تعیین هم نیست این کار چه زمانی انجام خواهد شد. مهمتر اینکه در ردیف بودجه وزارت ورزش، بودجه ای ویژه این فدراسیون و فعالیت هایش پیش بینی نشده است. همین مسائل است که ابهاماتی مبنی بر منتفی شدن احیای فدراسیون بین المللی ورزش زنان ایجاد کرده به خصوص با توجه به هجمه نقدهای که نسبت به آن وجود داشت.

فرهادی زاد: فرایند کار طولانی شده اما تعطیل نبوده

معاون امور بانوان وزارت ورزش هم به نوعی طولانی شدن بیش از حد پروسه تعریف شده برای احیای فدراسیون بین المللی ورزش زنان را تائید می کند اگرچه تاکید دارد که موضوع منتفی نیست.

مهین فرهادی زاد در مصاحبه با خبرنگاران گفت: قبول دارم که فرایند کار طولانی شده اما بپذیرید که انتخاب ساختمانی مناسب برای استقرار تیم کاری وقت زیادی گرفت. در نهایت هم ساختمانی در اختیار گرفته شد که دو اتاق آن توسط گلف و یک نهاد دیگر اشغال شده بود ضمن اینکه کلِ ساختمان به نوسازی و بهسازی نیاز داشت. اقدامی که انجام آن با توجه به قدیمی بودن ساختمان وقت زیادی گرفت و همچنان هم در حال انجام است. فکر می کنم تا انتها سال در ساختمان موردنظر مستقر شویم.

وی ادامه داد: در عین حال هماهنگی برای تخلیه دو اتاق اشغال شده هم وقت زیادی از ما گرفت. همه اینها در کُندی فرایند کار بی تأثیر نبود. در کل اینکه کار تعطیل نشده حتی طی این مدت با برخی اعضای قبلی هیأت رئیسه هم جلساتی داشتیم و برخی موضوعات را پیگیری کردیم.

معاون وزیر همچنین این مسئله که هنوز دیگر کشورها در جریان احیای فدراسیون بین المللی ورزش زنان قرار نگرفته اند را تأیید کرد. وی در این زمینه گفت: میزبانی ایران از اجلاس OCA بهترین فرصت برای این مسئله است. ازطریق کمیسیون ورزش و زنان و در جریان این اجلاس می توانیم موضوع را به صورت رسمی اطلاع رسانی کنیم.

عرب عامری: پیگیر بودجه لازم برای فدراسیون هستیم

مدیران ورزش بعضاً در واکنش به ابهاماتی که نسبت به بودجه لازم برای فدراسیون بین المللی ورزش زنان وجود داشته، تاکید داشته اند که نگرانی از این حیث وجود ندارد چرا که هر زمان نیاز باشد، بودجه لازم برای فعالیت ها در اختیار تصمیم گیرندگان فدراسیون قرار می گیرد اما به هر حال فدراسیونی در سطح بین المللی و مراودات جهانی نیازمند بودجه تعیین و مصوب خود است.

همین موضوع مورد توجه الهه عرب عامری سرپرست فدراسیون بین المللی ورزش زنان هم است به گونه ای که وی قصد دارد رایزنی لازم را با وزارت ورزش داشته باشد تا بتواند اوضاع مالی این فدراسیون را حداقل برای سال آینده تعیین کند.

وی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: با سایر کشورها هنوز مکاتبه ای نداشته ایم اما طی ماه های گذشته و در داخل پیگیر جلساتی بوده ایم اگرچه نتیجه تعیینی نداشته است. قطعاً سال آینده خیلی جدی تر پیگیر فعالیت ها خواهیم بود اما نیاز است ابتدا شرایط مالی را تعیین کنیم. بنابراین با سرپرست معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش (مهدی علی نژاد) نشستی خواهم داشت تا در این زمینه تعیین تکلیف شود.

ابهامی که همچنان باقی است

اینکه چرا بعد از نزدیک به یک دهه تصمیم به راه اندازی دوباره فدراسیون بین المللی ورزش زنان در ایران گرفته شد؟ سوالی است که همچنان در رابطه با این فدراسیون و مصوبه مدیران ورزش برای آن وجود دارد.

در همین رابطه خبرنگاران در گزارش های متعدد از جمله فدراسیون بین المللی ورزش زنان کدام بار را از روی دوش ورزش بر می دارد؟ به این موضوع پرداخت اگرچه افرادی مانند طاهره طاهریان دبیر فدراسیون بین المللی ورزش زنان در دوره فعالیت این فدراسیون و الهه عرب عامری سرپرست فدراسیون هم توضیحات خاص خود را داشته اند.

اما با وجود این همه اصرار بر احیا چرا وزارت ورزش مصوبه خود را رها کرده؟ که قطعاً این موضوع در کندی کار بی تأثیر نبوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 719

به "شرایط احیای فدراسیون بین المللی ورزش زنان بعد از 17 ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط احیای فدراسیون بین المللی ورزش زنان بعد از 17 ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید