سرانجام کووید، رونق مالی و نفت 125 دلاری

به گزارش مجله اینمن، بانک آمریکایی جی پی مورگان پیش بینی کرد اوضاع برای اقتصاد جهانی در سال میلادی آینده به سمت بهبود پیش می رود و مصرف در سالهای پیش رو قوی خواهد ماند.

سرانجام کووید، رونق مالی و نفت 125 دلاری

استراتژیست های بانک جی پی مورگان در گزارشی نوشتند: سال آینده می تواند زمینه را برای فضای مالی پرجنب و جوش پی ریزی کند و کووید از یک پاندمی به یک بیماری محلی تبدیل گردد.

به گفته استراتژیستهای این بانک سرمایه گذاری آمریکایی، در بحبوحه شرایط کاملا مطلوب بازار کار و ظرفیت استقراض بیشتر، مصرف در سالهای آینده احتمالا قوی خواهد بود.

اقتصاد پرجنب و جوش به معنای تقاضای قوی برای نفت است و حتی جی پی مورگان هفته پیش اظهار داشت قیمت نفت به علت ظرفیت محدود اوپک برای افزایش فراوری، می تواند در سال 2022 به 150 دلار و در سال 2023 به 150 دلار صعود کند.

مارکو کولانوویچ و برام کاپلان، استراتژیستهای جی پی مورگان در یادداشت اخیرشان نوشتند: واریانت اُمیکرون که طی دو هفته گذشته بازارها را به وحشت انداخت، می تواند شروع خاتمه پاندمی باشد. اگر شدت بیماری زایی و مرگ و میر ناشی از اُمیکرون کمتر باشد، بخشی از الگوی تاریخی تحول ویروس خواهد بود. این امر برای بازارهای پرریسک مثبت خواهد بود زیرا نشان می دهد که خاتمه پاندمی نزدیک است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بیل گیتس هم ابراز خوش بینی نموده که خاتمه پاندمی ممکن است در مقطعی در سال میلادی آینده اتفاق بیافتد.

اما قیمتهای نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی به علت نگرانیها نسبت به دورنمای مالی چین در پی تنزل رتبه اعتباری دو سازنده املاک چینی و در پی اقدامات برخی از دولتها برای مقابله با شیوع واریانت اُمیکرون، نزول پیدا کردند. بهای معاملات نفت برنت یک دلار و 40 سنت معادل 1.9 درصد کاهش یافت و در 74 دلار و 42 سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و 42 سنت معادل دو درصد کاهش، در 70 دلار و 94 سنت در هر بشکه بسته شد. شیوع اُمیکرون باعث افت 16 درصدی قیمت نفت برنت از 25 نوامبر تا اول دسامبر شد. بیش از نیمی از این کاهش، هفته جاری جبران شد اما تحلیلگران می گویند احیای بیشتر تا زمان روشن شدن بیشتر تاثیر اُمیکرون، ممکن است محدود باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 بهمن 1400 بروزرسانی: 10 بهمن 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1969

به "سرانجام کووید، رونق مالی و نفت 125 دلاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام کووید، رونق مالی و نفت 125 دلاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید