کرونا، رنسانسی اجباری در امریکا

به گزارش مجله اینمن، آلمان غربی و ژاپن که در طول جنگ جهانی دوم شکست خوردند و خسارات بسیاری را متحمل شدند، در سال های بعد از جنگ جهانی دوم رشد مالی فوق تصوری را تجربه کردند، در حالی که بریتانیا و بسیاری از کشورهای اروپایی به اسم برندگان این جنگ، نتوانستند اقتصاد خود را توسعه دهند. این پارادوکس، پرسش همیشگی جهانیان بوده است. سال 1982 مانکور اولسون، اقتصاددان کوشش کرد به این سؤال پاسخ دهد.

کرونا، رنسانسی اجباری در امریکا

اولسون در کتاب ظهور و سقوط ملل نتیجه می گیرد که آلمان و ژاپن دقیقاً به علت برهم خوردن نظم قبلی شان از رشد چشمگیری برخوردار شدند و در واقع ویران کردن الگوهای قدیمی، باعث باز شدن فضا برای ایده های تازه شد.

امروز هم کووید 19 زندگی عادی امریکایی ها را مختل ساخت و همین شرایط متزلزل می تواند منجر به رونق مالی و احیای زندگی اجتماعی در این کشور گردد. اخبار اخیر نشان می دهد، پس از چندین دهه رکود سرعت کارآفرینی، امریکایی ها سال 2020 را با 4.4 میلیون کسب و کار تازه به خاتمه رساندند که آماری درخور توجه است. ضمن اینکه در این مدت 38 درصد کارگران توانستند با توجه به قرنطینه های اجباری و آموزش های آنلاین، اطلاعات خود را به روز نمایند. در حالی که این رقم در سال 2019 تنها به 14 درصد می رسید. بجز این فرهنگ ترجیح مصرف بر پس انداز در امریکا تغییر کرد. از این رو انتظار می رود، امریکا وارد دوره تازهی از حیات خود گردد و از سه طریق آن را به تعادل رساند: نخست: تغییر قدرت از کارفرماها به کارگران. با حرکت به سمت خاتمه گرفتن کرونا، فراوری در امریکا با سرعت قابل توجهی شروع شده است. بنابراین احتیاج به کارگران به بالاترین مقدار خود رسیده است. این باعث می گردد کارفرماها برای جلب کارگران مقدار دستمزدها و مزایا را افزایش دهند. دوم: به نظر می رسد کرونا باعث ایجاد توازن و تعادل بین شهرها و حومه ها شده است. کرونا باعث شد فرایند حرکت شهرنشینان به سمت حاشیه ها سرعت بیشتری بگیرد و ساکنان شهرهای بزرگی مثل نیویورک و سانفرانسیسکو تمایل بیشتری به زندگی در منطقه ها حومه ای داشته باشند. سوم: تعادل بین کار و زندگی: نیکلاس بلوم، اقتصاددان معتقد است انتظار می رود با توجه به افزایش تمایل به دورکاری ، تعداد روزهای در خانه کارمندان و کارگران از 5 درصد به 20 درصد برسد. این بویژه برای زنان که می توانند فرصت بیشتری برای رسیدگی به فرزندانشان داشته باشند، اهمیت زیادی دارد.

در کل چالش های کووید 19 نوآوری های زیادی برای جامعه امریکا دربرداشته است و جامعه در حال تغییری گسترده است. هیچ کس نمی داند خاتمه این اکتشاف و سفر تازه به کجا می رسد، اما بی تردید این سفر شروع شده است.

منبع: New York Times

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1737

به "کرونا، رنسانسی اجباری در امریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا، رنسانسی اجباری در امریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید