یک فاجعه عادی با قربانیان دوبرابر ظرفیت استادیوم آزادی!

به گزارش مجله اینمن، استادیوم صدهزارنفری آزادی برای افراد بسیاری شاخص تخمین جمعیت است، حالا دوبرابر جمعیت حاضر در این استادیوم را در حالی تصورکنید که همگی شان مرده اند، وحشتناک است اما این آمار کشته شدگان حوادث رانندگی در حدود 10 سال گذشته و کاملا واقعی است؛ 200هزار و 605 نفر.

یک فاجعه عادی با قربانیان دوبرابر ظرفیت استادیوم آزادی!

به گزارش خبرنگاران، اغلب مورخان ورود اولین خودروها به کشور را به مظفرالدین شاه نسبت می دهند، مردی که دو اتومبیل را از فرنگ خریداری کرد تا شاه ایران از قافله سران اتومبیل سوار دنیا جا نمانده باشد. دو خودرویی که البته یکی در میانه راه ماند و دیگری در میان مردم به دلیل احتراق سوخت و موتوری بودن به کالسکه آتشین مشهور شد و سرانجام هم در دوره شاه بعدی و در جریان ترور ناموفق محمدعلی شاه، با نارنجک منفجر شد.

کالسکه آتشین اما متوقف نشد و با تجهیز زیرساخت ها و راه سازی ، خیلی زود خیابان های تهران و بعدها دیگر شهرهای ایران را تسخیر کرد تا جایی که امروز و با گذشت حدود 120 سال از ورود اولین خودرو به کشور، شمارشان از مرز 21 میلیون 778 هزار خودرو که چهار میلیون و 219 هزار دستگاه آن در تهران است، گذشته است.

گذر تمام این سال ها اما به خوبی نشان داد که نام اولیه ای که مردم برای وسیله نقلیه تازه وارد به کشور انتخاب نموده بودند، بی ارتباط با بلایی که طی بیش از یک قرن با خودرو به سرشان آمده نیست، چرا که آنالیز خبرنگاران درآمارهای سازمان پزشکی قانونی از شمار کشته شدگان و مصدومان حوادث رانندگی حاکی از آن است که از سال 88 تا سرانجام آذرماه سال جاری، یعنی تنها طی 10 سال، 200هزار و 605 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده و سه میلیون و 476 هزار و 701 نفر هم مصدوم شدند. مصدومانی که تعدادشان به اندازه جمعیت بعضی کشورهای دنیا است.

خبر مرگ در تصادفات عادی شده است

آمار جانباختگان و مصدومان حوادث رانندگی در یک دهه گذشته به قدری هولناک است که اگر تنها تعداد کشته شدگان را با ظرفیت استادیوم صدهزار نفری آزادی مقایسه کنیم، معادل دوباره پرشدن کامل ظرفیت این استادیوم است، یا اگر شمار قربانیان در 10 سال اخیر را تقسیم بر تعداد روزهای این سال ها بکنیم، به عدد متوسط 55 قربانی حوادث رانندگی در هر روز می رسیم. اما به نظر می رسد شنیدن هر روزه خبر کشته شدن افراد در حوادث رانندگی به قدری برایمان عادی شده که به سادگی از کنارش می گذریم، موضوعی که سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس هدایت و رانندگی ناجا نیز به آن پرداخته و در گفت وگویی با خبرنگاران درباره آن گفته بود: متاسفانه انگار شنیدن خبر تصادفات رانندگی عادی شده است، در حالی که نباید اینطور باشد، گوش ما نباید به شنیدن خبر فوت ها در تصادفات عادت کند، نباید 40، 50 و 60 کشته تصادفات در هر روز برای ما عادی گردد و همه باید کوشش نمایند تا جلوی این آمار گرفته گردد.

قربانیان 2 هفته حوادث رانندگی در ایران، 2 برابر قربانیان کروناویروس در دنیا

برای کم اهمیت شدن موضوع مرگ در حوادث رانندگی در میان مردم و البته مسئولان، می توان این مساله را از منظری دیگر هم آنالیز کرد، این روزها موج کرونا ویروس، سراسر دنیا را فراگرفته و بیشتر کشورهای دنیا و نیز سازمان بهداشت دنیای شرایط اضطرار اعلام نموده اند، بیماری که متاسفانه تا به امروز منجر به مرگ 304نفر شده است. اما بد نیست یادآوری کنیم که اگر زمان شیوع ویروس کرونا و دنیای شدن نگرانی پیرامون آن را مربوط به دو هفته قبل بدانیم و متوسط مرگ روزانه 50 نفر در کشور را هم مدنظر قرار دهیم، به عدد 700 خواهیم رسید، یعنی طی این مدت 700 نفر در ایران فقط در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند.

خسارت نجومی که قابل خواندن نیست

البته حوادث رانندگی را از منظری دیگر هم می توان آنالیز کرد و آن از منظر اقتصادی است، چندی پیش سردار سیدکمال هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا در سفر به استان فارس گفته بود که در طول سال خسارت اقتصادی ناشی از هر مورد فوتی در تصادفات رانندگی که به کشور وارد می گردد، 5.2 میلیارد تومان است، این رقم البته مجموع متوسط هزینه هایی است که برای یک فرد در طول حیاتش شده است، اما اگر همین عدد را در تعداد قربانیان حوادث رانندگی از سال 88 تا سرانجام آذرماه سال جاری ضرب کنیم به عددی می رسیم که خواندنش کمی سخت است، 1.043.146.000.000.000 تومان!

این عدد را اینطور هم می توان خواند 1043 تریلیون و 146 میلیارد تومان خسارت ناشی از کشته شدگان حوادث رانندگی در طول 10 سال به کشور وارد شده است. آمار مصدومان هم تکان دهنده است، مخصوصا اگر با استناد به این گفته رییس پلیس راهور ناجا که حدود 10 درصد از مصدومان را افراد دارای معلولیت دائمی اعلام نموده بود، موضوع را آنالیز کنیم می توان نتیجه گرفت که طی 10 سال اخیر و از مجموع سه میلیون و 476هزار و 701 مصدوم حوادث ترافیکی، دستکم 347هزار نفر دچار معلولیت دائمی شده اند و این عدد به شمار معلولان در کشورمان اضافه شده است.

چه باید کرد؟

آمارها بسیار هولناک اند وهرطور که به آن نگاه کنیم بسیار تکان دهنده، اما گویا به شنیدن خبرهای مرگ و میر تصادفات عادت نموده ایم و چندان دغدغه ای برای کاهش آن وجود ندارد، موضوعی که رییس پلیس راهور ناجا نیز آن را تایید نموده و می گوید: دولت باید تکلیف دستگاه های مسئول در حوزه ترافیک را روشن نموده و برای کاهش آمار تلفات و مصدومان منابعی را پیش بینی کند. باید این دغدغه در تمام دستگاه ها ایجاد گردد، در حوزه ترافیک و تصادفات رانندگی 33 دستگاه دارای مسئولیت و وظیفه هستند و باید کاهش آمار تلفات و تصادفات به دغدغه تمام این دستگاه ها بدل گردد و آنان اقداماتی را که قانون برایشان تکلیف نموده، انجام دهند.

سردار هادیانفر گرچه به اسامی 33 دستگاه دارای مسولیت اشاره ای ننموده است، اما آنالیز دیگر اظهارات وی و فرماندهان ارشد نیروی انتظامی و پلیس راهور نشان می دهد که وزارت مسکن، راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شهرداری ها، وزارت صنعت و معدن و تجارت و ... از جمله مهم ترین این دستگاه ها هستند و باید پرسید که تا به امروز برای کاهش آمار قربانیان کالسکه آتشین چه نموده اند؟

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 779

به "یک فاجعه عادی با قربانیان دوبرابر ظرفیت استادیوم آزادی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک فاجعه عادی با قربانیان دوبرابر ظرفیت استادیوم آزادی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید