برنامه فراوری نفت ایران پس از برطرف تحریم ها

به گزارش مجله اینمن، به گزارش خبرنگاران، فرخ علیخانی، مدیر فراوری شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه پس از اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران و تدوین سناریوی کنترل فراوری، به موازات، تدوین سناریوی بازگردانی فراوری هم در دستور کار نهاده شد و برای احیای فراوری در بازه های یک هفته ای، یک ماهه و سه ماهه برنامه ریزی شد، گفت: اگرچه بازه زمانی مورد احتیاج برای بازگردانی کامل فراوری را سه ماهه در نظر گرفته ایم، اما بر اساس برنامه ریزی ها و مقدماتی که فراهم شده است، پیش بینی می کنیم عمده ظرفیت هدف گذاری شده را طی یک ماه احیا کنیم.

برنامه فراوری نفت ایران پس از برطرف تحریم ها

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سرگرمی و سفر بیشتر بدانید.

وی ادامه داد: رویکرد ما همیشه این بوده که آمادگی کامل داشته باشیم تا هر زمان فراوری حداکثری نفت مطالبه شد، بتوانیم بازگردانی فراوری را در کوتاه ترین زمان ممکن محقق کنیم. به همین منظور میدان ها چاه به چاه آنالیز شده اند و طبیعی است که برخی از چاه های جوان و پرانرژی به سرعت به مرحله فراوری بازمی گردند، برخی از چاه ها هم به دلیل احتیاج به اسیدکاری، خدمات فنی لوله مغزی یا احتیاج به دکل برای تعمیرات، با صرف زمان و هزینه بیشتری احیا می شوند، البته برخی از چاه ها هم در این مدت به تناوب باز و بسته شده اند تا توان آنها از دست نرود.

طبق اعلام وزارت نفت، علیخانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به هزینه کرد 800 میلیون دلاری برای احیای چاه های نفتی در پسابرجام، هزینه های لازم برای بازگردانی ظرفیت فراوری نفت به مقدار پیش از تحریم در این مقطع زمانی چقدر برآورد می گردد، بیان کرد: به هر حال طبیعی است احیای چاه ها و بازگردانی فراوری هزینه هایی خواهد داشت.

وی اطلاع داد: برنامه ما به بازگردانی ظرفیت پیشین فراوری محدود نیست و در گام دوم، برای افزایش دوباره ظرفیت فراوری نفت نیز برنامه ریزی نموده ایم.

مدیر فراوری شرکت ملی نفت ایران در شرح بیشتر گفت: میانگین فراوری روزانه نفت ایران در پسابرجام روزانه سه میلیون و 830 هزار بشکه بود و شرکت ملی نفت ایران برنامه ریزی نموده است در صورت برطرف تحریم ها، در گام نخست، فراوری پیش از تحریم ها را برگرداند و در گام بعدی، افزایش ظرفیت فراوری به بیش از 4 میلیون بشکه را عملیاتی کند.

علیخانی با بیان اینکه کوشش و برنامه ریزی های این شرکت بر تحقق فراوریی پایدار متمرکز است، افرود: هدف افزایش فراوری را به نحوی دنبال می کنیم که ظرفیت سازی ها مقطعی و زودگذر نباشد و هر آنچه بر ظرفیت فراوری افزوده می گردد، در بلندمدت قابل اتکا و پایدار باشد.

آخرین اخبار مالی را از کانال تلگرام خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1699

به "برنامه فراوری نفت ایران پس از برطرف تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه فراوری نفت ایران پس از برطرف تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید