رئیس سازمان توسعه تجارت: شرکت های اروپایی پس از نقض برجام کشور را ترک کردند ، دیپلماسی مالی ایران یک چالش بزرگ است

به گزارش مجله اینمن، رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه دیپلماسی مالی ایران یک چالش بزرگ است گفت: در این مورد یک مطالعه مدرن انجام دادیم و در امسال یک دوره 2 هفته ای در سازمان توسعه تجارت برگزار می کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت: شرکت های اروپایی پس از نقض برجام کشور را ترک کردند ، دیپلماسی مالی ایران یک چالش بزرگ است

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، حمید زادبوم؛ رئیس سازمان توسعه تجارت امروز دوشنبه 15 مهر ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: روز ملی صادرات 29 مهر است و برای سازمان توسعه تجارت این روز بسیار مهم است. اقتصاد و توسعه صادرات کشور موضوع بنیادی است. برای توسعه صادرات احتیاج به فرهنگ سازی داریم.

زادبوم ادامه داد: در روز 29 مهر ماه از صادرنمایندگان نمونه کشور تقدریر خواهد شد و معیار کلی در تشخیص و انتخاب صادر نماینده نمونه به سه بخش؛ ارزش صادرات در کالای مشابه کیفیت کالا نسبت به رقبای داخلی و شاخص های نام و نشان (برند) و فناوری تقسیم می گردد.

وی اضافه نمود : به جهت حمایت از صادرات و عدم حمایت از خام فروشی گروه کالای اساسی از لیست حذف شد و علاوه بر ارزش گمرکی، میزان رشد و تعداد بازارها نیز برای شرکت ها مورد آنالیز قرار می گیرند. البته برای رتبه بندی بهتر، شاخص های دیگر مانند نوع بازاریابی و حضور در نمایشگاه های خارجی آنالیز می شوند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه 302 صادرنماینده ثبت نامی داشتیم ادامه داد: از بین این موارد بعضی حداقل های لازم کارگروه برای انتخاب صادرنماینده نمونه را نداشتند و در نهایت از 106 متقاضی 40 الی 50 صادرنماینده نمونه را انتخاب می کنیم. بدهی های بانکی نیز ارزیابی می شوند و 2 هفته دیگر صادرنماینده نمونه را در روز ملی صادرات معرفی خواهیم کرد.

زادبوم با اشاره به آمار 6 ماهه صادرات کشو ادامه داد: در 6 ماهه اول سال 98 صادرات به 20 میلیارد و 948 میلیون دلار رسیده است و تقریبا تغییر بازار کالایی نداشته ایم و همچنان بیش از50 درصد از بازار کالاهای ما کشورهای همسایه هستند .

وی با بیان اینکه وبگاه اینترنتی سازمان معیارهای لازم را نداشته و به دنبال تقویت آن هستیم اضافه نمود: علاوه بر ارتقا سایت نرم افزار توسعه تجارت، سامانه نظرسنجی صادرنمایندگان و سامانه آنلاین مشاوره تجاری برای تسهیل و توسعه در تجارت خارجی و تقویت ارتباط بخش خصوصی و دولت در حوزه صادرات راه اندازی می گردد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص تجارت با کشورهای اروپایی گفت: همانطور که رهبر انقلاب هم به درستی فرمودند واقعا به اروپایی ها نمی گردد اعتماد کرد چرا که بسیاری از شرکت های اروپایی بعد از نقض برجام ایران را رها کردند و رفتند.

وی اضافه نمود: اینستکس مستلزم خرید نفت ایران از سوی اتحادیه اروپاست در غیر اینصورت این کانال اقتصادی عملا قابل بهره برداری نخواهد بود.

زادبوم در پاسخ به سوال خبرنگاری که از علت ممنوعیت صادرات بعضی کالاها و ضربه این سیاست به صادرنمایندگان و از دست دادن بازارهای خارجی پرسید جواب های جالبی داد که در فیلم ذیل مشاهده می کنید.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرنگاران مبنی بر اینکه شرایط رقابت بین صادرنمایندگان بخش خصوصی و بخش دولتی و شرکت های خصولتی برابر نیست و آیا بهتر نبود تفاوتی برای آن ها قائل شد گفت: به نظرم حرف شما صحیح است اما از نظر قانونی در مصوبه هیئت دولت تفکیکی بین دولتی و خصوصی قائل نشده است.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

زادبوم اضافه نمود: بالاخره یک شرکت دولتی هم عملکردی دارد و مدیر آن انتظار دارد به نسبت شرکت های دولتی دیگر که بهتر عمل می نماید و در صادرات پیروز عمل می نماید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد.

وی اضافه نمود: اگر امتیازات دو شرکت خصوصی و دولتی نزدیک به هم باشد ترجیح ما به انتخاب شرکت خصوصی به عنوان شرکت نمونه صادراتی است.

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصادی خبرنگاران در خصوص ضعف دیپلماسی اقتصادی ایران و اثر آن بر توسعه تجارت و صادرات و فراوری ملی و نقش سازمان توسعه تجارت در ترغیب و مطالبه تقویت این ابزار مغفول مانده در وزارت امور خارجه پاسخ داد: با توجه به اینکه از 20 سال خدمتم در سازمان توسعه و تجارت حدود 8 سال را در کشورهای مختلف مثل عربستان و ترکیه و در ارتباط با سفارتخانه های ایران گذرانده ام به موضوع دیپلماسی اقتصادی علاقه زیادی دارم.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

زادبوم با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی ایران یک چالش بزرگ است و باید به آن بیشتر فکر کرد گفت: در خصوص دیپلماسی اقتصادی یک مطالعه مدرن انجام دادیم و در امسال یک دوره 2 هفته ای در سازمان توسعه تجارت برگزار می کنیم و حدودا 30 نفر از همکاران سازمان و 30 نفر از دیپلمات های وزارت امورخارجه در این دوره شرکت خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه روی موضوع دیپلماسی اقتصادی حساس هستیم اضافه نمود: یک دیپلماسی اقتصادی داریم که به معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مربوط است و یک دیپلماسی تجاری داریم که به سازمان توسعه تجارت ربط دارد و به آن رسیدگی می کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن تایید مفهوم سوال اضافه نمود: موضوع دیپلماسی اقتصادی در کشور ما یک مفهوم جدید است که باید جوان ها به آن ورود نمایند و به دنبال این هستیم که دیپلمات های اقتصادی جدید تربیت کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 431

به "رئیس سازمان توسعه تجارت: شرکت های اروپایی پس از نقض برجام کشور را ترک کردند ، دیپلماسی مالی ایران یک چالش بزرگ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس سازمان توسعه تجارت: شرکت های اروپایی پس از نقض برجام کشور را ترک کردند ، دیپلماسی مالی ایران یک چالش بزرگ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید