ممنوعیت صادرات و آزادسازی واردات منطقی نیست، علت اصلی گرانی میوه چیست؟ خبرنگاران

به گزارش مجله اینمن، نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران با انتقاد از تصمیم ستاد تنظیم بازار در خصوص ممنوعیت صادرات سیب و پرتغال گفت: سیاست گذاری اشتباه در زمینه واردات و صادرات آسیب جبران ناپذیری به کشاورزان وارد می نماید.

ممنوعیت صادرات و آزادسازی واردات منطقی نیست، علت اصلی گرانی میوه چیست؟ خبرنگاران

گروه مالی خبرنگاران، به گفته بسیاری از کارشناسان مشکل گرانی میوه به زنجیره توزیع نامناسب آن بر می گردد. در این میان مسئولان موضوع گرانی میوه را میان خود پاسکاری نموده و هیچ کدام از نهاد های دولتی مانند وزارت صمتو وزارت جهاد کشاوری به صورت مستقل جوابگوی تصمیمات خود نیستند.

محمدمهدی برومندی؛ معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است برخلاف آنچه که اعلام می گردد علت گرانی میوه، کمبود فراوری نیست چراکه در حال حاضر کمبودی در سردخانه های میوه کشور وجود ندارد. با توجه به شواهد و قرائن به نظر می رسد ریشه این گرانی به زنجیره توزیع و مصرف میوه مربوط می گردد. از طرف دیگر وزارت صمت به عنوان اصلی ترین متولی قیمت گذاری کالا در کشور، مسئولیت گرانی میوه را نمی پذیرد.

به گفته سید داوود موسوی؛ معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان، میوه مشمول قیمت گذاری و معین نرخ مصوب نیست و به همین دلیل نمی توان به وسیله قیمت مصوب بر آن نظارت کرد.

از طرف دیگر بر اساس ارزیابی سازمان بازرسی کل کشور، عدم صدور فاکتور رسمی توسط غرفه های میوه فروشی در میدان عظیم میوه و تره بار و عدم نظارت اتحادیه بر فاکتورهای فروش غرفه داران دلایل عمده گرانی میوه است.

علت اصلی گرانی میوه

گرانی کالا های اساسی و مایحتاج روزانه مردم در طول سال های گذشته یکی از مسائل همیشگی دولت ها بوده است. با این وجود متأسفانه تا به امروز هیچ گاه به صورت ریشه ای به این مسئله پرداخته نشده است. در حال حاضر نیز گرانی مرغ، میوه و کمبود روغن خوراکی از جمله مسائلی است که زندگی روزمره مردم را مختل نموده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش اخیر سازمان فائو، ایران در فراوری 22 محصول مهم کشاورزی در میان هفت کشور برتر قرار داشته و صندلی سیزدهم را در خاورمیانه و آفریقای شمالی به خود اختصاص داده است. در حقیقت ایران در فراوری پسته رتبه اول، در فراوری خرما رتبه دوم و در فراوری سیب در دنیا چهارم است.

اما به نظر می رسد سوء مدیریت و ناکارآمدی مدیران دولتی در سال های گذشته در زمینه توزیع محصولات کشاورزی و میوه تاثیرگذار بوده است. به گفته زهره الهیان؛ نماینده مردم تهران در مجلس، ایران ظرفیت بالایی در فراوری محصولات باغی و کشاورزی دارد اما به دلیل ناکارآمدی مسئولان و عدم سیاست گذاری مناسب؛ شرایط نامناسب فعلی پدیدار شده است.

الهیان ضمن انتقاد به وزرای صمت و جهاد کشاورزی معتقد است که نظارت کافی بر نحوه توزیع محصولات کشاورزی وجود نداشته و احتیاجمند های مردم و کشور در زنجیره فراوری و عرضه محصولات باغی و کشاورزی مورد توجه مدیران نالایق قرار نمی گیرد.

غیر منطقی بودن ممنوعیت صادرات میوه

صدرالدین نیاورانی؛ نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران در گفت و گو با خبرنگار مالی خبرنگاران، با بیان اینکه ممنوعیت صادرات میوه کاملا غیر کارشناسی است، گفت: سیب های کشاورزان در بسیاری از سرد خانه های کشور دپو شده است و در صورت عدم صادرات این میوه ها تمام سرمایه کشاورزان از بین خواهد رفت. سیب های مناطق آذربایجان می بایست تا قبل از عید نوروز فروخته گردد چرا که بعد از آن قابل استفاده نیست.

وی اضافه کرد: با اتخاذ این تصمیم آسیب بسیاری به کشاورزان وارد می گردد و به نظر بنده افرادی که در این زمینه تصمیم گرفته اند می بایست بعد از عید نوروز در مجلس حاضر شده و جوابگوی تصمیمات خود باشند.

نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران با اشاره به اینکه عرضه مستقیم محصولات در بازار توسط باغداران ایده مناسبی برای تنظیم بازار است، گفت: باید شعب و غرفه های گوناگون در اختیار کشاورزان و باغداران قرار گیرد و محصولات به صورت مستقیم در میادین به فروش برسد. در حال حاضر قیمت سیب باید بین 5 تا 7 هزار تومان باشد و قیمت های بالای 20 هزار تومانی برای سیب غیر قابل قبول است.

وی ادامه داد: تا زمان مانده به سال نو مغاز ه داران و میدان داران زیان نخواهند کرد و مشتری خود را دارند اما مردم می توانند میوه های خود را با قیمت مناسب و طور مستقیم از کشاورزان خریداری نمایند.

آسیب جدی به آینده کشاورزی ایران با آزادسازی واردات میوه

نیاورانی با اشاره به خبر آزاد سازی واردات میوه گفت: متأسفانه این مجوز به تعاونی مرز نشینان داده شده است؛ بر اساس آیین نامه این تعاونی، بازارچه های مرزی تنها می توانند برای تأمین احتیاج اعضای تعاونی از کشور های همجوار کالا وارد کشور نمایند و این کالا ها متأسفانه بدون مقررات کلی کشور وارد می گردد. استفاده از تعاونی مرزنشینان نمی توان نارنگی مورد احتیاج کل کشور را تأمین کرد.

وی در همین رابطه اضافه کرد: متأسفانه میوه هایی که به وسیله تعاونی های مرزنشینان وارد کشور گردد حامل مگس های مدیترانه ای است و بدون قرطینه و آنالیز های کارشناسی به کشور وارد خواهد شد. این مسئله می تواند در سال های آینده آسیب شدیدی به محصولات پرتغال، زیتون و دیگر محصولات کشاورزی ایران وارد نموده و کشاورزان ایرانی را با بحران جدی رو برو کند.

نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران در خاتمه اضافه کرد: به نظر می رسد که آسیب واردات میوه در حال حاضر بیش از عدم واردات آن باشد. بهتر است مردم 15 تا 20 روز نارنگی مصرف ننمایند تا اینکه باغات میوه ایران به وسیله میوه های آفت زده و مگس های مدیترانه ای آسیب طولانی مدت ببیند.

عدم نظارت سیستمی و دخالت بی موقع ریشه گرانی میوه

به گزارش دانشجو، عدم رصد سیستمی و جامع نهاد های متولی محصولات اساسی بر زنجیره توزیع یکی از دلایل اصلی گرانی و نابسامانی بازار میوه است. همچنین اتخاذ سیاست های کوتاه مدت و اشتباه مانند ممنوعیت صادرات و آزاد سازی واردات میوه به وسیله بازارچه های مرزی به نوعی فرار از واقعیت و نشان دهنده مسئولیت گریزی مقامات وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی است.

متأسفانه بسیاری از مدیران دولتی دچار تفکرات ناکارآمد و قدیمی بوده و با شیوه های نوین زنجیره فراوری و توزیع کالا های اساسی آشنا نیستند. به نظر می رسد با استفاده از زیرساخت های هوشمند و شفاف برای توزیع کالا ها و محصولات کشاورزی می تواناز وقوع بی برنامگی و کج سلیقی در اعمال سیاست های لحظه ای در امر واردات و صادرات میوه جلوگیری و بازار میوه و محصولات کشاورزی را مدیریت کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: inman.ir شناسه مطلب: 1554

به "ممنوعیت صادرات و آزادسازی واردات منطقی نیست، علت اصلی گرانی میوه چیست؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت صادرات و آزادسازی واردات منطقی نیست، علت اصلی گرانی میوه چیست؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید